۱۰ درصد ایرانی‌ها دیابت دارند/ اقدامات کنترلی وزارت بهداشت



اخبار،اخبار جدید،اخبار روز
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، از برنامه وزارت بهداشت برای تشخیص زودهنگام دیابت و کنترل فشارخون در سطح جامعه خبر داد.

به گزارش مهر، کوروش اعتماد، با اعلام اینکه دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت برای بیماری‌های دیابت و فشارخون برنامه تشخیص زودرس دارد، گفت: میزان بیماری دیابت در کشور حدود ۱۰ درصد است و ۷ تا ۸ درصد افراد، دچار پری دیابت یا پیش دیابت هستند. اگر در مرحله پیش دیابت مداخله مؤثر صورت گیرد از ابتلاء به دیابتِ یک سوم افراد جلوگیری می‌شود. خدمات این بخش هم به صورت رایگان انجام می‌شود ولی محدودیتی در تأمین کیت‌های تشخیص سریع قند وجود داشت که با اقدامات خوبی که در تأمین منابع صورت گرفته است، در حال تأمین این کیت‌ها هستیم.

 

وی افزود: ۵۰ درصد افرادی که مبتلا به دیابت هستند از بیماری خود بی اطلاع هستند. آزمایش تشخیص این بیماری بسیار ساده و ارزان است و در سیستم شبکه به صورت رایگان انجام می‌شود.

 

اعتماد با اعلام اینکه اقدام خوبی که در حوزه دیابت صورت پذیرفت این بود که داروهای این بیماری تحت پوشش صندوق بیماران صعب العلاج قرار گرفت، گفت: دیابتی‌ها دیگر فرانشیز دارویی پرداخت نمی‌کنند و داروی جدید این افراد کاملاً رایگان شده است.

 

وی افزود: همچنین بر اساس اقدامات کارشناسی انجام شده مقرر شده است داروهای مراحل سخت‌تر و پیشرفته‌تر دیابتی‌ها که هزینه‌هایی گزافی دارد نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرد. این کار شاخص‌های کنترل دیابت در کشور را ارتقا خواهد داد. این مساله برای بیماران فشار خون نیز وجود دارد.

 

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: یک برنامه از ۱۰ سال پیش تحت عنوان پروتکل پن (PEN) در کشور راه اندازی شده که دیابت و فشارخون را در افراد بالای ۳۰ سال خطرسنجی می‌کند. به این شکل که برای افرادی که به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند بر اساس سن، سابقه فامیلی و اضافه وزن آنها یک برنامه مراقبت سه ماهه، شش ماهه و یک ساله ترتیب داده می‌شود. این برنامه کمک می‌کند که بیماری زودتر تشخیص داده شود یا عوامل خطر در افراد تحت کنترل قرار گیرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------