دلایل و راهکارهای کاهش درد دوران قاعدگی: راهنمای جامع برای خانم‌ها



هر خانمی باید نسبت به دوران پریود آگاهی کامل داشته باشد تا هم برای خود و هم دخترش استفاده کند. معمولا دختران در سن بلوغ، دردهای شدید اولین پریود را تجربه می‌کنند که تنها با کمک مادر، مهار دردهای قاعدگی ممکن می‌شود. دلیل پریودهای دردناک مربوط به تغییرات بدن و تغییرات هورمونی می‌شود که با انجام چند راهکار ساده، می‌توان آنها را مهار کرد یا کاهش داد. 

 

دوران قاعدگی چیست؟

 

پریود چیست؟

 

دوران قاعدگی یک سیکل تکرار شونده در بدن خانم‌ها است که به صورت روتین، در هر ماه رخ می‌دهد. منشا اصلی خونریزی دوران پریود، تخلیه رحم است. در واقع، رحم برای آمادگی برای بارداری، یک لایه داخلی می‌سازد. اگر در طول یک ماه، لقاح انجام نشود، آن لایه داخلی به خون تبدیل شده و از واژن تخلیه می‌شود. خانمی که هر ماه به صورت مرتب، پریود می‌شود، آمادگی کامل برای بارداری را دارد و سلامتی بدن تضمین می‌شود. 

 

سیکل پریود هر خانمی، بین ۲۱ الی ۲۱ روز است. اگر این سیکل، بیش از ۲۸ روز، یعنی ۳۱ الی ۳۵ روز شود، شما باید برای پریود شدن خود اقدام کنید یا با مصرف داروهای خاص، پریود خود را تنظیم کنید. معمولا طولانی شدن سیکل پریود در خانم‌ها، درد دوران پریود را افزایش می‌دهد. پس، حتما به سیکل پریود خود توجه کنید. 

 

علل درد در دوران قاعدگی

رحم در دوران قاعدگی، برای تخلیه و خارج کردن آن لایه داخلی ساخته شده، دچار انقباضاتی می‌شود که همان دردهای انقباضی دوران قاعدگی است. این درد، معمولا در اطراف شکم، زیر شکم، کمر و ران‌ها پخش می‌شود و در هر خانمی، شدت درد در یک ناحیه بیشتر حس می‌شود. به طور کلی، درد پریود یک درد طبیعی است ولی تا زمانی به یک درد آزاردهنده و غیر قابل تحمل تبدیل نشود. این درد در حالت طبیعی، کاملا عادی و قابل تحمل است. فرد به راحتی می‌تواند ورزش کند و کارهای روزانه‌اش را انجام دهد. 

 

دردهای شدید و غیرقابل تحمل دوران پریود، معمولا منشا بیماری دارند و باید از طریق انجام آزمایشات مختلف، تشخیص داده شوند. بیماری‌های مانند التهاب لگن، آندومتریوز، کیست تخمدان، سندرم تخمدان پلی کیستیک و... دلیل دردهای شدید پریود هستند. 

 

تغذیه مناسب برای کاهش درد دوران پریود (قاعدگی)

 

نقش تغذیه در کاهش درد دوران پریود

 

تغذیه در دوران پریود، یکی از مهم‌ترین عوامل در درد پریود، سیکل پریود و میزان خونریزی است. مصرف برخی از غذاهای ناسالم، سبب کم شدن خون پریود می‌شوند که آثار بدی را به همراه دارد. همچنین، برخی دیگر از مواد غذایی، به عنوان مسکن برای دردهای قاعدگی مصرف می‌شوند و قرار دادن آنها در برنامه غذایی، به تنظیم شدن سیکل پریود نیز کمک می‌کنند. در این دوران بهتر است که به تغذیه خود اهمیت دهید و برخی از بایدها و نبایدها را رعایت کنید. چرا که در این دوران، بدن شما بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مغذی را از دست می‌دهد. پس، باید از یک راه دیگر، این مواد از دست رفته، مجددا تامین شوند. نکات زیر را در برنامه غذایی دوران پریود خود قرار دهید. 

 

مصرف غذاهای چرب، سرخ کردنی، فست فود، کنسروی و شیرینی‌جات را کنار بگذارید. 

مصرف کافئین را کم کنید. 

نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار و غیرطبیعی مصرف نکنید. 

شکلات تلخ را جایگزین شکلات‌های شیرین و ناسالم کنید. 

مواد غذایی حاوی آهن مصرف کنید. چرا که آهن زیادی در دوران پریود از دست می‌رود. 

مصرف میوه و سبزیجات تازه را در این دوران جدی بگیرید. 

دمنوش‌هایی مانند دمنوش دارچین و زنجبیل مصرف کنید. 

آب زیاد بنوشید. 

 

ورزش و تمرینات فیزیکی موثر

انجام ورزش در دوران قاعدگی، به کاهش درد پریود، تنظیم سیکل پریود، از بین رفتن گرفتگی عضلات و رفع خستگی کمک می‌کند. اگر در این دوران دچار خستگی، بی حالی یا درد می‌شوید، حتما انجام ورزش‌های سبک را جدی بگیرید. البته، اگر که به طور جدی ورزش انجام می‌دهید، نباید آن را در این دوران قطع کنید. بلکه، با توجه به میزان درد، کمی ورزش را سبک‌تر انجام دهید. 

 

اگر که معمولا ورزش نمی‌کنید، در دوران پریود، برای مهار دردهای قاعدگی پیاده روی انجام دهید. ورزش‌های سبک و کششی برای کاهش درد به شما کمک می‌کنند. پیاده روی، دوییدن، یوگا، ورزش‌های کششی، پیلاتس و... برای این دوران ورزش‌های مناسبی هستند. البته، چند حرکت خاص نیز برای کاهش دردهای کرامپ نیز وجود دارد که انجام آنها نیز خالی از لطف نیست. 

 

تغییرات سبک زندگی و تاثیرات آن بر درد دوران قاعدگی

 

تغییر سبک زندگی و پریود

 

افرادی که سبک زندگی سالمی ندارند و به دوران پریود خود اهمیت نمی‌دهند، بیشتر دچار دردهای قاعدگی می‌شوند. تغییر در سبک زندگی، همان انجام ورزش‌های سبک، تغییر در برنامه غذایی و انجام برخی از راهکارهای ساده است که به سادگی دوران پریود کمک می‌کند. در واقع، شما با تغییر در سبک زندگی می‌توانید پریود کم دردتر و راحت‌تری را سپری کنید و به جای درد کشیدن، به انجام فعالیت‌های روزمره خود برسید. 

 

اگر درد شدیدی دارید، به مدت یک روز استراحت کنید. در طول استراحت، حتما کمر و شکم خود را به کمک کیسه آب گرم، گرم نگه دارید. تا حد ممکن، در این دوران چیزهای سنگین بلند نکنید و تغذیه سالمی داشته باشید. همین چند راهکار ساده به شما کمک می‌کند تا دردهای پریود خود را مهار کرده و اگر پریود نامنظمی دارید، آن را تنظیم کنید. 

 

راهکارهایی برای کنترل و کاهش درد پریود

همان‌طور که اشاره کردیم، منشا دردهای شدید پریود، می‌توانند بیماری‌های مختلفی باشند. برای کاهش این نوع از دردها، شما باید ابتدا برای درمان بیماری خود اقدام کنید. معمولا افرادی که بیماری‌های زنانه دارند، خونریزی زیاد و درد شدید را در این دوران تجربه می‌کنند. با درمان بیماری، نه تنها درد پریود کاهش پیدا می‌کند، بلکه خونریزی نیز کم می‌شود. در طول زمانی که برای درمان خود اقدام می‌کنید، حتما از پدهای بهداشتی تافته با جذب بالا استفاده کنید. 

 

راهکارهای کاهش و کنترل درد پریودی که منشا بیماری دارد، معمولا مصرف داروهای هورمونی، قرص‌های جلوگیری از بارداری و جراحی است. البته، راهکارهای دیگری هم وجود دارد که برای کاهش درد پریود مناسب است ولی بیماری شما را درمان نمی‌شود. برخی از این راهکارها عبارت‌اند از: 

گذاشتن کیسه آب گرم روی شکم و کمر

نوشیدن آب ولرم

ماساژ شکم و کمر

دوش آبگرم

مصرف داروهای مسکن مانند مفنامیک اسید

انجام ورزش‌های کششی و سبک مانند یوگا

مصرف مواد غذایی مانند شکلات تلخ، پرتغال، مغزیجات، دارچین و زنجبیل برای تسکین درد

 

علائم و نشانه‌های درد دوران پریودی

دوران پریود دردناک معمولا با نشانه‌هایی همراه است که باید به آنها توجه کنید. این شرایط ابتدا با پریودهای نامنظم آغاز می‌شود. زمانی که سیکل پریود طولانی مدت شود، میزان خونریزی و درد نیز افزایش پیدا می‌کند. انقباض شدید، گرفتگی عضلات، اسهال، حالت تهوع، استفراغ، سردرد، خستگی، سرگیجه و کمردرد از علائم پریود دردناک است. ابتدا با انجام راهکارهای بالاتر، می‌توانید درد را کاهش دهید ولی اگر این راهکارها هیچ تاثیری نداشت، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024