اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

بهبود شرایط کرونایی کشور در خرداد!/ پس از کرونا شاهد موجی از بیماری‌های روانی خواهیم بود



کرونا,اخبار امروز,اخبار جدید
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ۹۰ درصد از کادر درمانی و ۶۰ درصد از افراد بالای ۸۰ سال واکسینه شدند.

به گزارش مهر به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در دیدار با رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: این مایه تقدیر است که پیش از هر سفر استانی از سوی قوه قضائیه هماهنگی‌های لازم با ستاد ملی مبارزه با کرونا در رابطه با انتخاب مقصد سفرها صورت می‌گیرد به نحوی که حتی برخی سفرهای استانی ریاست محترم قوه قضائیه با استناد به اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا لغو شده است. قانونمداری در این سطح می‌تواند به رواج عمل به دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا کمک کند.

 

وی، سرمایه بزرگ نیروی انسانی کشور را مهم‌ترین عامل برای عبور از شرایط ویژه کرونا اعلام کرد و گفت: مقابله با ویروس جهش یافته انگلیسی به حدی دشوار بود که حتی سیستم درمانی کشور انگلیس شاهد مرگ و میر روزانه ۲ هزار نفر از شهروندان خود بود، با این حال و در شرایطی که ۸۰ درصد از درگیری بیماران ما در موج چهارم با همین ویروس بود، سیستم بهداشت و درمان کشور موفق شد با تدارک ۶۰ هزار تخت و استفاده از پروتکل‌های ویژه بهداشتی بر موج چهارم این ویروس نیز علیه کند.

 

رئیسی افزود: بر همین اساس از ۳۰۱ شهر قرمز امروز به ۱۰۹ شهر رسیده‌ایم و در هفته آینده پیش بینی می‌شود این عدد به ۷۰ شهر کاهش یابد.

 

وی همچنین اعلام کرد: در دهه اول خرداد شرایط کشور بهبود یافته و آرامش نسبی بعد از موج چهارم شیوع کرونا در کشور حاکم خواهد شد.

 

رئیسی از واکسیناسیون ۹۰ درصد از کادر درمانی و ۶۰ درصد از افراد بالای ۸۰ سال کشور خبر داد و ابراز امیدواری کرد با واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال تا انتهای خرداد ماه، تعداد مرگ و میر بر اثر بیماری کرونا تا ۷۵ درصد کاهش یابد چرا که تا کنون ۷۵ درصد از مرگ و میرهای کرونایی در کشور مربوط به افراد ۶۰ سال به بالا بوده است.

 

وی افزود: برای واکسیناسیون داخلی در کشور در سال اول لازم است ۴۰ درصد از نیاز کشور از خارج وارد شود.

 

روانشناس بالینی:پس از کرونا شاهد موجی از بیماری‌های روانی خواهیم بود

روانشناس بالینی با بیان اینکه کرونا زمینه ساز برخی بیماری‌های روانی در آینده خواهد شد، گفت: پس از کرونا شاهد موجی از بیماری‌های روحی از جمله افسردگی، اختلال شخصیت، بروز خشونت و حتی انتقام گیری‌های کورکورانه افراد از یکدیگر خواهیم بود.

کرونا,اخبار امروز,اخبار جدید

ماه ها از شیوع کرونا در کشور می گذرد. از شدت این پاندمی نه تنها کم نشده بلکه امروز مردم با موج چهارم و پنجم این بیماری منحوس دست و پنجه نرم می کنند. در این میان کرونا با موج سواری بر ترس و ضعف برخی از بیماران و افراد مبتلا آنها را به کام مرگ می کشاند.

 

حال با ورود به دوره دیگری از این بیماری، خیلی از مردم خطر ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را پشت در خانه هایشان احساس می کنند.

 

دوباره همه چیز به حالت آماده باش روزهای نخست این بیماری برگشته است. ترس از ابتلا و عواقب بیماری باعث شده تا حتی آنهایی هم که کرونا را جدی نمی گرفتند امروز با دو سه ماسک بر روی چهره هایشان در خیابان ها و اماکن عمومی تردد کنند.

 

این درحالی است فشارهای اقتصادی ناشی از دوران قرنطینه، خانه نشینی های مکرر، عدم تعامل با دوستان و آشنایان، استرس ها و اضطراب های ابتلا به این بیماری، از دست دادن  شغل و از رونق افتادن کسب و کار،  عدم دسترسی به واکسن و... باعث شده  خیلی از مردم جوامع مختلف و به ویژه کشورمان احساس امنیت نکنند و در ادامه دچار و درگیر بیماری های روحی و روانی در آینده شوند.

 

عطاءالله محمدی روانشناس روز جمعه با اشاره به اینکه پس از کرونا با موجی از بیماری های روحی و روانی در کشور مواجه خواهیم بود، افزود: استرس، اضطراب، افسردگی، بروز رفتارهای خشن و پرخاشگرانه، اعتیاد، بزه کاری، اختلال شخصیت و... برخی از مشکلاتی هستند که در دوران پس از کرونا در سطح جامعه نمایان خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: با توجه به آسیب پذیری و زمینه های پزشکی که هر فردی دارد، این رفتارها خودش را نشان خواهد داد. بدون شک در برخی از افراد نیز کرونا بستر و زمینه ساز آشکار شدن برخی از بیماری های روانی می شود.

 

این روانشناس با تاکید بر اینکه اولین نیاز هر انسانی در جوامع مختلف امنیت روانی او است، تصریح کرد: زمانی که انسانی متولد می شود اولین نیازش احساس امنیت است. احساس امنیت به این معنی که کسی از او مراقبت می کند. این اولین ارتباط عاطفی کودک و سرپرست وی یعنی مادر یا جانشین مادر است.

 

محمدی افزود: حال اگر این احساس امنیت پس از مسائل دیگری از جمله تغذیه و نیازهای فیزیولوژیکی، ابراز مهر و محبت به وی یا حمایت از  او در برابر ناتوانی هایش به درستی انجام شود، این حس امنیت به صورت قوی در انسان به وجود می آید، رشد پیدا کرده و به مرور شکل محکمی به خود می گیرد. حال این کودک در بزرگسالی انسانی سالم، دارای عزت و اعتماد به نفس خوب و سلامت روان خواهد بود.  

 

این روانشناس اظهار داشت: حال اگر این امنیت روانی در هر جامعه ای تهدید شود، بدون شک اختلال های جدی در زندگی افراد شکل می گیرد. چراکه این احساس امنیت روانی همیشه برای انسان ها به صورت نیاز باقی می ماند  که این احساس نیاز فقط  از سوی والدین به فرد تزریق نمی شود بلکه انسان در تمام طول زندگی اش  نیاز به امنیت روانی دارد.

 

وی با اشاره به اینکه این نیازها برای رشد هر انسانی ضروری است، تاکید کرد: اگر امنیت روانی فرد در هر جامعه رخت ببندد،  بدون شک آن جامعه، جامعه سالمی نخواهد بود.

 

محمدی با  مثال جامعه جنگ زده بیان کرد: به طور معمول مشکلات روانی در یک جامعه که درگیر جنگ است خودش را نشان نمی دهد بلکه پس از جنگ مسائل روانی و بار منفی ناشی از جنگ نمایان می شود. به همین دلیل این مهم است که برای جلوگیری از بحران های روانی در آینده، مسئولین مدیریت بحران کرده و درک درستی از نیازهای انسانی داشته باشند و بتوانند امنیت روانی جامعه را در زمان بحران تامین کنند.

 

این روانشناس با تاکید بر اینکه این شرایط پدیده جدیدی است که هیچ وقت انسان با آن مواجه نبوده، گفت: افراد با اتفاقی قابل پیش بینی اما غیرقابل کنترل روبرو شده اند. برای مثال افراد می توانند با واکسن زدن از این بیماری تاحدی در امان بمانند اما در برخی از کشورها شرایط  واکسن زدن هنوز مهیا نشده و همه اینها امنیت روانی افراد را متزلزل می کند.

 

محمدی افزود: در این میان خیلی از خانواده ها دچار بیماری شده و گاهی به خاطر درگیری همه اعضای خانواده به کرونا آنها حتی قادر به پرستاری از یکدیگر نیستند. حتی خیلی ها عزیزانشان را در این شرایط از دست داده و نمی توانند به خوبی گذشته سوگواری کنند. هرچند که روش های تلفنی و مجازی جایگزین همدلی حضوری شده است. همه اینها امنیت روانی فرد را تهدید می کند.  

 

وی اضافه کرد: حال در یک جامعه وقتی افراد شاهد این باشند که جانشان ارزش ندارد به مرور اعتماد خود را به مسئولین از دست می دهند و همه اینها می تواند در آینده موجب پدیدار شدن خشونت و مشکلاتی مثل انتقام گیری های کورکورانه افراد از یکدیگر شود.

 

محمدی با اشاره به اینکه جای نگرانی در آینده وجود دارد، خاطرنشان کرد: الان همه در عین بلا هستند و افراد سعی می کنند خودشان را با شرایط جدید سازگار کنند اما با پایان این شرایط، فشارها و استرس های روانی ناشی از کرونا در زمان های آینده آثار دردناکی را برای مردم به جا خواهد گذشت.

 

این روانشناس اظهار داشت: به همین دلیل لازم است که مسئولین مربوطه از همین امروز با مدیریت درست شرایط، از بروز مشکلات روحی و روانی افراد جامعه در آینده جلوگیری کنند. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------