اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

رشد ۱۰ درصدی تلفات مسمومیت با گاز منوکسید کربن



 مسمومیت با گاز منوکسید کربن,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
در ۹ ماهه سال جاری ۴۶۰ نفر در کشور به دلیل مسمومیت با گاز منوکسید کربن جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۴۱۵ نفر بود، ۱۰.۸ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا به نقل از سازمان پزشکی قانونی کشور، در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱، از کل تلفات مسمومیت با گاز ۳۴۲ نفر مرد و ۱۱۸ نفر زن بودند.

 

در این مدت استان های خراسان رضوی با ۵۴، تهران با ۵۲ و اصفهان با ۴۸ فوتی بیشترین و استان های هرمزگان با دو، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری هر کدام با سه و قم و گلستان هر کدام با چهار فوتی کمترین تعداد مرگ های ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن را داشته اند. در استان سیستان و بلوچستان نیز در این مدت هیچ مورد مرگی بر اثر گازگرفتگی گزارش نشده است.

 

بر اساس این گزارش در ۹ ماهه امسال بیشترین تعداد تلفات گازگرفتگی با ۱۱۰ فوتی در آذر ماه به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۸ درصد بیشتر شده است.

 

همچنین از آنجا که بر اساس آمارهای موجود در سازمان پزشکی قانونی کشور بیشترین موارد مرگ ناشی از گازگرفتگی در فصول سرد سال، به ویژه فصل زمستان و در ماه های دی و در مواردی بهمن، اتفاق می افتد به هموطنان عزیز توصیه می شود با توجه به سرمای روز های اخیر و احتمال موج های بعدی سرما در روزها و هفته های پیش رو، به توصیه های ایمنی در بررسی سیستم های گرمایشی و نیز استفاده از این وسایل توجه بیشتری داشته باشند تا از بروز حوادث غیرقابل جبران احتمالی جلوگیری شود.

 

بخاری های غیراستاندارد از عمده دلایل مرگ با گاز منوکسیدکربن است

در این خصوص دکتر مریم اخگری رییس گروه کنترل و تضمین کیفیت دفتر امور آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور، با تاکید بر اینکه بخاری های فاقد دودکش در فضای دربسته و یا استفاده از بخاری های غیراستاندارد از عمده دلایل مرگ با گاز منوکسیدکربن است، به هموطنان توصیه کرد ضمن استفاده از وسایل استاندارد، حتما پیش از استفاده از سیستم های گرمایشی، خروجی بخاری را بررسی کنند و از سلامت آن مطمئن شوند، همچنین برای منازل و سایر محیط ها تهویه مناسب در نظر گرفته شود تا شاهد تجمع گاز منوکسید کربن در محیط نباشیم.

 

وی بخاری های فاقد دودکش را از دیگر عوامل خطرزا در بروز گازگرفتگی عنوان و تصریح کرد: بخاری های بدون دودکش تنها برای مغازه و کارگاه ها که تردد به آن ها زیاد است و تهویه هوا انجام می شود مناسب است و نباید در خانه از آن استفاده کنیم مگرآنکه پنجره ای را همیشه باز نگه داریم تا هوا تهویه شود در غیر اینصورت اگر حسگر تعبیه شده در بخاری های بدون دودکش عمل نکند، گاز منوکسید کربن در فضا پراکنده و مرگ افراد را به دنبال خواهد داشت.

 

دکتر اخگری با تأکید بر اینکه منوکسیدکربن گازی بی رنگ و بی بو است و هیچ علامت خاصی هم ندارد، گفت: متاسفانه بسیاری از موارد مرگ بر اثر این گاز در ساعاتی اتفاق می افتد که افراد در خواب هستند و هیچ ترددی هم به منظور تهویه هوا صورت نمی گیرد و از آنجا که این نوع مسمومیت تنها در فرد حالت خواب آلودگی و رخوت ایجاد می کند و هیچ مشخصه دیگری ندارد، فرد متوجه نشت گاز در خانه نخواهد شد.

 

وی با تأکید دوباره بر لزوم کنترل وسایل گرمایشی و اطمینان از سلامت آن ها، خاطرنشان کرد: اگر غلظت گاز مونوکسید کربن در محیط زیاد باشد در مدت زمان خیلی کوتاهی موجب مسمومیت و مرگ افراد خواهد شد بنابراین از هموطنان درخواست می کنیم که به توصیه ها توجه کافی داشته باشند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------