چگونه در روزهای گرم سال خنک بمانیم؟/ ۶ نکته برای آبرسانی و کاهش دمای بدن



کم‌آبی بدن,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
مصرف وعده‌های غذایی با خاصیت آبرسانی بدن و تأمین انرژی مورد نیاز، در فصول گرم سال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تحمل گرما را تسهیل می‌کند. 

به  گزارش  خبرآنلاین؛ در فصول گرم سال که دمای هوا بسیار بالاست، آبرسانی به بدن یک امر ضروری محسوب می‌شود، چرا که بدن در این بازه زمانی به شدت در معرض کم‌آبی قرار دارد. علاوه بر مصرف آب و مایعات، خوردن غذاهای غنی از پتاسیم نیز اهمیت دارد؛ زیرا این عنصر تعادل آب و الکترولیت در بدن را حفظ می‌کند.

 

بی‌توجهی به آبرسانی بدن، عوارض ناخوشایندی مانند سردرد، خستگی و خواب‌آلودگی، خشکی دهان و تشنگی مفرط را در بر دارد. بهتر است در روزهای گرم سال، یک بطری آب همراه خود داشته باشید. علاوه بر این، میوه‌های تابستانی نیز به دلیل محتوای بالای آب، نه‌تنها به آبرسانی بدن کمک می‌کنند، بلکه منبعی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، پلی فنول‌ها و فیبرهای غذایی مفید هستند.

 

آب زیاد بنوشید 

در روزهای گرم سال ضروری است که آب بیشتری بنوشید. می‌توانید برگ نعناع تازه، آب لیموترش، تکه‌های پرتقال، توت فرنگی یا سایر میوه‌های مورد علاقه خود را به آب اضافه کنید و چند ساعت در یخچال نگه دارید، سپس برای رفع تشنگی، این ترکیب را بنوشید تا هم بدن را آبرسانی کنید و هم از فواید میوه‌ها بهره‌مند شوید.

 

کم‌آبی بدن,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی

 

 

غذاهای غنی از پتاسیم مصرف کنید 

پتاسیم عنصری است که دریافت آن برای حفظ تعادل آب و الکترولیت و همچنین تقویت عضلات و سیستم عصبی ضروری است. اگر در هوای گرم متوجه شدید که دست‌ها و پاهایتان متورم شده و انقباض‌های دردناک عضلانی را تجربه می‌کنید، ممکن است نشانه کمبود پتاسیم باشد.

 

دریافت این ماده به واسطه مصرف گوجه فرنگی، سیب زمینی، هندوانه، زردآلو، چغندر، اسفناج و سیب زمینی میسر است.

 

 

به جای بستنی، از میوه‌های فریزشده استفاده کنید 

انگور، توت فرنگی یا هر میوه‌ای که دوست دارید را در قطعات کوچک منجمد کنید و در روزهای گرم سال که دلتان یک خوراکی خنک و شیرین مانند بستنی می‌خواهد، مصرف کنید. خوردن تکه‌های یخ‌زده میوه حس خنکی و طراوت به شما می‌دهد و به هیدراتاسیون کمک می‌کند. هم‌چنین این ترکیب مغذی‌تر از بستنی است زیرا فیبر و مواد مغذی بیشتری در میوه وجود دارد.

 

مصرف غذاهای شور را به حداقل برسانید

خوردن غذاهای پر نمک، به ویژه در هوای گرم، می‌تواند منجر به احتباس آب، تورم و نفخ شود. بهتر است غذاهای خود را با نمک کمتری مصرف کنید.

 

میوه‌ها را دست‌کم نگیرید 

میوه‌های تابستانی، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و فیبر غذایی هستند. میوه‌هایی چون خیار، توت فرنگی، انگور، هندوانه، طالبی و هلو گزینه‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند بدن خود را خنک نگه دارید.

 

کم‌آبی بدن,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی

خیار: از میوه‌های محبوب تابستانی که حاوی ۹۶ درصد آب است.

 

هندوانه: این خوراکی آبدار تابستانی با بیش از ۹۰ درصد آب در ساختار خود، بهترین میوه تابستانی برای مقابله با گرماست.

 

انگور: این میوه حاوی ۸۱ درصد آب و سرشار از ویتامین K و C است و بدن را آبرسانی می‌کند.

 

گلابی: مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ نشان داد که خوردن روزانه یک گلابی، خطر سکته مغزی را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. این میوه نیز جزو میوه‌های آبرسان با ۸۴ درصد آب است.

 

سیب: خوردن یک عدد سیب در روز می‌تواند بدن را آبرسانی کند، زیرا میوه متشکل از ۸۴ درصد آب است.

 

توت‌ها: شاه‌توت بیش از ۸۵ درصد و توت فرنگی ۹۲ درصد آب دارد. انواع دیگر توت‌ها نیز برای غلبه بر گرما، انتخاب مناسبی هستند.

 

کم‌آبی بدن,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی

 

مصرف کافئین را مدیریت کنید 

کافئین ادرارآور است و همین خاصیت سبب از دست رفتن آب زیاد، کم‌آبی بدن و احساس تشنگی می‌شود. نوشیدنی‌های حاوی کافئین را نباید جزو مایعات دریافتی روزانه به شمار آورد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------