اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

دارویی که روند پیشرفت آلزایمر را کند می‌سازد



 آلزایمر,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
نتایج تحقیقات حاکی از آن است که نوعی داروی تجربی در کارآزمایی بالینی توانسته پیشرفت بیماری آلزایمر را کند سازد اما نگرانی‌هایی در مورد ایمنی آن وجود دارد. 

به گزارش ایسنا، بر اساس نتایج آزمایشگاهی، داروی آزمایشی لیکانمب (lecanemab) اثربخشی بالقوه‌ای در درمان بیماری آلزایمر از خود نشان داده، اما یافته‌های بدست آمده نگرانی‌های ایمنی را به همراه داشته که دلیل آن ارتباط دارو با برخی عوارض جانبی است.

 

لیکانمب به یکی از اولین داروهای آزمایشی زوال عقل تبدیل شده که به نظر می‌رسد روند پیشرفت زوال شناختی را کاهش می‌دهد.

 

داده‌های کارآزمایی روز گذشته (سه ‌شنبه) و حدود دو ماه پس از آن در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد که شرکت داروسازی آمریکایی بایوژن (Biogen) و شرکت داروسازی ژاپنی ایزای (Eisai) اعلام کردند که لیکانمب در فاز سه آزمایشگاهی، افت عملکرد شناختی را تا ۲۷ درصد کاهش می‌دهد.

 

این درحالیست که در نتایج بدست آمده از فاز دو آزمایشگاهی تفاوت چشمگیری بین داروی لیکانمب و شبه دارو در بیماران مبتلا به آلزایمر در مدت ۱۲ ماه مشاهده نشد اما داده‌های مربوط به فاز سه آزمایشگاهی نشان می‌دهد که در مدت ۱۸ ماه این دارو با پاکسازی بیشتر آمیلوئید و میزان کمتری از افت شناختی همراه بوده است.

 

محققان اظهار داشتند: در افراد مبتلا به سطح اولیه بیماری آلزایمر، داروی لیکانمب در مقایسه با شبه دارو سطح آمیلوئید مغز را کاهش داده و در مدت ۱۸ ماه با کاهش میزان کمتری از عملکرد شناختی همراه بوده، اما عوارض جانبی نیز داشته است. آزمایشات و تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی و ایمنی این دارو در مبتلایان به سطح اولیه بیماری آلزایمر ضروری است.

 

محققان اظهار داشتند: در مدت زمان انجام تحقیقات حدود ۶.۹ درصد از افراد دریافت کننده داروی لیکانمب نتوانستند آزمایشات را به دلیل عوارض جانبی دارو تکمیل کنند این درحالیست که این رقم در شرکت کنندگان دریافت کننده شبه دارو ۲.۹ درصد بوده است.

 

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، شایع‌ترین عوارض جانبی در گروه دریافت کننده دارو، واکنش‌ به انفوزیون‌های داخل وریدی و ناهنجاری در MRI آن‌ها بود که میتوان به ورم مغزی و خونریزی مغزی موسوم به ناهنجاری‌های تصویربرداری مرتبط با آمیلوئید یا ARIA اشاره کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------