اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

تشخیص آلزایمر با کمک آزمایش ادرار سال‌ها قبل از بروز علائم



 آلزایمر,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
بر اساس تحقیقات جدید، یک آزمایش ادرار ساده و ارزان ممکن است بتواند بیماری آلزایمر را سال‌ها قبل از ظهور علائم آن، تشخیص دهد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از اس اف، دانشمندان دانشگاه جیائو تنگ شانگهای چین اخیرا اظهار کرده‌اند اولین نشانه‌های بیماری آلزایمر در یک ماده شیمیایی در ادرار قابل تشخیص است. داروها نمی‌توانند این بیماری را متوقف کنند، زیرا بیماران درمان را خیلی دیر و زمانی که علائمی مانند از دست دادن حافظه و گیجی ظاهر می‌شوند، شروع می‌کنند.

 

این کشف جدید می‌تواند منجر به این شود که افراد مسن یک غربالگری روتین از پزشک خود دریافت کنند و بیماران آسیب‌پذیر داروها را در مقطعی از زمان که احتمال درمان آنها بیشتر است، دریافت کنند. این نتایج بر اساس بررسی ۵۷۴ فرد با سطوح مختلف زوال شناختی انجام شد. افراد مبتلا به زوال عقل مقادیر فزاینده‌ای از ترکیب آلی فرمیک اسید (formic acid) داشتند. اسید فرمیک(جوهر مورچه) یا متانوئیک اسید، ساده‌ترین عضو گروه کربوکسیلیک اسیدها است.

 

نویسندگان این مطالعه در یک بیانیه رسانه‌ای گفتند: بیماری آلزایمر یک بیماری مزمن مستمر و پنهان است، به این معنا که می‌تواند سال‌ها قبل از ظهور اختلال شناختی آشکار شده و ادامه یابد.

 

مراحل اولیه بیماری قبل از مرحله زوال عقل غیر قابل برگشت رخ می‌دهد و این مرحله‌ای طلایی برای مداخله و درمان است. بنابراین، غربالگری در مقیاس بزرگ برای بیماری آلزایمر در مراحل اولیه برای افراد مسن ضروری است.

 

در حال حاضر، اسکن برش‌نگاری با گسیل پوزیترون یا سوراخ‌های دردناک ستون فقرات برای تشخیص بالینی زوال عقل ضروری است. هر دو روش پرهزینه هستند. یافته‌های این مطالعه که در مجله "Frontiers in Aging Neuroscience" منتشر شد، امید به توسعه راه جایگزینی ارزان و راحت را ارائه می‌دهد. این اولین باری است که محققان فرمیک اسید را به عنوان یک نشانگرزیستی حساس ادراری شناسایی می‌کنند.

 

شرکت‌کنندگان شامل بیمارانی با سطوح و شدت مختلفی از بیماری(از اختلال شناختی خفیف(MCI) گرفته تا بیماری آلزایمر کامل) بودند. تجزیه و تحلیل نشان داد که مقادیر این نشانگر زیستی در تمام گروه‌های مبتلا به آلزایمر از جمله آن‌هایی که در مراحل اولیه بودند، در مقایسه با همسالان سالم آنها به‌طور معنی‌داری بیشتر بود. گروهی از محققان دانشگاه جیائو تنگ شانگهای می‌گویند که این امر نشان می‌دهد که اسید فرمیک می‌تواند به عنوان یک پرچم قرمز برای شناسایی مراحل اولیه آلزایمر عمل کند.

 

روش‌های فعلی برای غربالگری روتین نامناسب هستند، به این معنی که اکثر بیماران تنها زمانی این بیماری در آنها تشخیص داده می‌شود که برای درمان مؤثر خیلی دیر شده باشد. محققان چینی توضیح دادند که یک آزمایش ادرار غیرتهاجمی، ارزان و راحت برای تشخیص اسید فرمیک می‌تواند همان چیزی باشد که پزشکان به دنبال آن هستند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------