اتفاقی «نگران‌کننده» که نسل انسان را تهدید می‌کند



اسپرم,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
تعداد کم اسپرم با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و کاهش طول عمر مرتبط است

به گزارش برترین‌ها  به نقل از رسانه فارسی زبان؛ مطالعه‌ای جدید هشدار می‌دهد تعداد اسپرم در میان مردان در آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی و مرکزی طی پنج دهه گذشته کاهش یافته است و الگوی مشابه آن که قبلا در آمریکای شمالی، اروپا و استرالیا مشاهده شده بود شتاب بیشتری گرفته است.

 

محققان گفتند این روند نه فقط نماد کاهش باروری انسان بلکه نشانگر سلامت کلی مردان است، زیرا تعداد کم اسپرم با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و کاهش طول عمر مرتبط است.

 

نتایج این تجزیه‌وتحلیل که در مجله اخبار تولید مثل انسان (Human Reproduction Update) منتشر شده است، شامل داده‌هایی از ۵۳ کشور است و بر الگوی تعداد اسپرم مردان در مناطقی تمرکز دارد که قبلا بررسی نشده بودند.

 

محققان در این مطالعه، داده‌های تکمیلی جمع‌آوری‌شده طی هفت سال (۱۸-۲۰۱۱) (۹۷-۱۳۹۰) را به همراه تجزیه‌وتحلیل کلی داده‌های برگرفته از ارزیابی ۲۲۳ مورد مطالعه نمونه‌های مایع منی جمع‌آوری‌شده طی سال‌های ۱۹۷۳-۲۰۱۸ (۱۳۵۲-۱۳۹۷) گنجاندند.

 

این محققان در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفتند کاهش تعداد اسپرم در آمریکای شمالی، اروپا و استرالیا از سال ۲۰۰۰ به بعد، ادامه داشته و شتاب «نگران‌کننده‌ای» گرفته است.

 

هاگای لواین، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه عبری اورشلیم، در بیانیه‌ای گفت: «به طور کلی، در ۴۶ سال گذشته شاهد کاهش چشمگیر تعداد اسپرم در سراسر جهان به میزان بیش از ۵۰ درصد بوده‌ایم، کاهشی که در سال‌های اخیر سرعت گرفته است.»

 

کاهش چشم‌گیری در تعداد متوسط اسپرم در چند دهه گذشته در جهان رخ داده است. همان طور که این نمودار نشان می‌دهد طبق تحقیقات از سال ۱۹۷۳ تا ۲۰۱۸ به میزان ۵۱ درصد کاهش یعنی از ۱۰۱ میلیون اسپرم در هر لیتر به فقط ۴۹ میلیون رخ داده است.

 

محققان حدس می‌زنند اختلال‌های رشد دستگاه تناسلی در طول دوره جنینی ممکن است با بروز اختلال در باروری و سایر نشانه‌های اختلال تولید مثل در طول زندگی (فرد) مرتبط باشد.

 

محققان هشدار دادند این یافته‌ها «در حکم نشانه‌های اولیه وجود این خطر است» و افزودند سبک زندگی انتخابی و مواد شیمیایی موجود در محیط «بر رشد جنین تاثیر منفی می‌گذارد».

 

دکتر لواین گفت: «با مشکلی جدی مواجه‌ایم که اگر تخفیف پپیدا نکند، می‌تواند بقای بشر را تهدید کند. فورا می‌خواهیم که برای ترویج محیط‌ زیست سالم‌تر برای همه گونه‌ها و کاهش قرار گرفتن در معرض (عوامل محیطی) و رفتارهایی که سلامت باروری‌ ما را تهدید می‌کنند، اقدام جهانی صورت گیرد.»

 

به گفته محققان، تعداد کم اسپرم هم‌چنین به طور کلی بازتاب‌دهنده وضعیت سلامتی مردان است که با روندهای دیگری به نام سندرم دیسژنز (تکامل ناقص) بیضه مرتبط است.

 

شانا سوان، نویسنده دیگر این مطالعه از دانشکده پزشکی ایکان واقع در مونت سینای نیویورک، گفت: «کاهش نگران‌کننده غلظت اسپرم و تعداد کل اسپرم مردان به میزان سالانه بیش از ۱ درصد، همانطور که در مقاله ما آمده است، با روندهای نامطلوب دیگر در سلامت مردان مانند سرطان بیضه، اختلال‌های هورمونی، و نقایص مادرزادی تناسلی و هم‌چنین کاهش سلامت باروری در زنان مطابقت دارد.»

 

محققان در این مطالعه نوشتند: «داده‌ها حاکی از آن است که این کاهش جهانی در قرن بیست‌ویکم شتابان ادامه دارد. تحقیق در مورد دلایل این کاهش مداوم و اقدام‌هایی برای جلوگیری از اختلال بیشتر در سلامت باروری مردان ضروری است.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------