پژوهشگران از ارتباط میان آلودگی هوا و افزایش آمار خودکشی خبر می‌دهند



آلودگی هوا,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی

 

 به گزارش دیجیاتو ؛ پژوهشگران در مطالعه‌ای بزرگ موفق به کشف رابطه‌ای میان افزایش آلودگی هوا و تمایل به خودکشی در افراد شده‌اند. آن‌ها می‌گویند افزایش یک میکروگرمی ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون در مقیاس ماهانه در طول سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ در آمریکا، با افزایش ۵۰ درصدی بستری‌شدن افراد بر اثر حوادث مربوط به خودکشی در ارتباط بوده است.

 

محققان دریافته‌اند که در این بازه زمانی ۷‌ساله، افزایش یک میکروگرمی ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون در مقیاس روزانه می‌تواند با افزایش ۰.۵ درصدی خودکشی‌های روزانه در ارتباط باشد. وقتی این مقیاس را به سطح ماهانه می‌بریم، این آمار برای بستری‌های مرتبط با خودکشی به ۵۰ درصد می‌رسد.

 

آلودگی هوا می‌تواند سلامت روان به خطر بیندازد 

ارتباط میان آلودگی هوا و سلامت روان می‌تواند توجیه بیولوژیکی داشته باشد. مواجهه با ذرات معلق در هوا، سطح سیتوکین‌های بدن را افزایش می‌دهد. این ناقل‌های عصبی در واکنش به آلودگی و التهاب به‌وجود می‌آیند و با افسردگی و خودکشی در ارتباط هستند. آلودگی هم می‌تواند موجب التهاب مغز شود و نظم روانی را برهم بزند.

 

محققان در این تحقیق عوامل جانبی مثل بیکاری، جمعیت جوامع، آب‌وهوا، تعطیلات، مشکلات شهری، ماه‌ها و زمان‌های هفته را کنترل کردند. آن‌ها در مطالعات خود متوجه شدند که آلودگی هوا حتی می‌تواند با افزایش اعلام علائم افسردگی توسط خود افراد هم در ارتباط باشد.

 

طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا سالانه با مرگ 7 میلیون نفر در سراسر دنیا در ارتباط است. این آلودگی می‌تواند به افزایش ریسک عفونت‌های ریوی، بیماری‌های قلبی و سرطان منجر شود. به‌علاوه، هر ماه شواهد جدیدی مبنی بر تأثیر این پدیده بر مغز و رفتار انسان‌ها به‌دست می‌آید.

 

ذرات معلق در هوا می‌توانند وارد ریه شوند و سطح اکسیژن در جریان خون را کاهش دهند. مطالعات نشان داده که این اتفاق قادر است بر بهره‌وری افراد، انتخاب‌های راهبردی، عملکرد تحصیلی و سلامت روان آن‌ها اثر منفی بگذارد. نتایج مطالعه حاضر در National Bureau of Economic Research منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------