رژ لب ضد ویروس و باکتری ساخته شد



رژ لب ضد ویروس,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
اگرچه برای بسیاری از ما ناخوشایند است که قاشق یا چنگال خود را پس از هر بار استفاده نشسته باقی بگذاریم، اما مشکلی نداریم که مکرراً از یک رژ لب یا بالم لب که هرگز شسته نشده، استفاده کنیم و حتی آن را با دیگران به اشتراک بگذاریم. به همین دلیل است که دانشمندان به تازگی یک رژ لب ضد میکروب تقویت شده با کرن‌بری ساخته‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، پیش از همه چیز این سوال به ذهن می‌رسد که چرا یک رژ لب حاوی آنتی‌بیوتیک نمی‌سازیم؟ پاسخ این است که هرچه بیشتر از آنتی بیوتیک‌ها استفاده شود، باکتری‌ها مقاومت بیشتری نسبت به آنها پیدا می‌کنند. آنتی‌بیوتیک‌ها روی ویروس‌ها نیز اثر نمی‌گذارند و علاوه بر آن ممکن است هنگام مصرف عوارض جانبی ناخواسته‌ای ایجاد کنند. اینجاست که کرن‌بری وارد عمل می‌شود.

 

میوه‌های کرن‌بری حاوی ریز مغذی‌هایی به نام پلی‌فنل(polyphenols) هستند که از فعالیت ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها جلوگیری می‌کنند. در نتیجه، میکروب‌ها قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر برای تولید مثل نخواهند بود و در نتیجه جمعیت آنها به جای افزایش، به سادگی کاهش یافته و از بین می‌روند و از آنجایی که پلی‌فنل‌ها به طور کامل میکروب‌ها را از بین نمی‌برند، بعید است که باکتری‌ها در برابر آن مقاومت ایجاد کنند.

 

پروفسور آنجل سرانو-آروکا(Ángel Serrano-Aroca) و همکارانش در دانشگاه اسپانیایی کاتولیکا سان ویسنته مارتر، برای ساخت نسخه آزمایشی رژ لب ضد میکروب، عصاره کرن‌بری را به پایه کرمی رژ لب‌های موجود اضافه کردند. این پایه حاوی تعدادی مواد تقویت کننده سلامت پوست، مانند شی باتر، ویتامین E، پروویتامین B۵، روغن باباسو و روغن آووکادو است.

 

رژ لب به دست آمده سپس به ظرف‌های کشت ویروس، باکتری و قارچ کاندیدا آلبیکانس(Candida albicans) افزوده شد. در میان ویروس‌ها نماینده ویروس سارس-کوو-۲ که عامل بیماری کووید-۱۹ است، وجود داشت و باکتری‌ها شامل انواع مضر مقاوم به دارویی همچون استافیلوکوکوس اورئوس(Staphylococcus aureus) و اشریشیا کلی (Escherichia coli) بودند.

 

مشخص شد که تنها یک دقیقه پس از تماس، همه ویروس‌ها به طور کامل غیرفعال شده‌اند. باکتری‌ها و قارچ‌ها نیز به طور قابل توجهی پس از پنج ساعت تماس غیرفعال شدند.

 

به گفته‌ی دانشمندان، رژ لب ضد میکروب شکل جدیدی از محافظت در برابر طیف وسیعی از میکروارگانیسم‌ها، از جمله ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌های پوشش‌دار و بدون پوشش در دوران کووید-۱۹ و مقاومت دارویی فراهم می‌کند.

 

مقاله‌ای در مورد تحقیقات آنها به تازگی در مجله «ACS Applied Materials & Interfaces» منتشر شده است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------