آیا احتمال نیاز به تمدید سالانه واکسن کرونا است؟



کرونا ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
یک اپیدمیولوژیست با بیان اینکه هنوز سیگنال خطرناکی درباره کرونا دیده نمی‌شود و می‌توان گفت که کرونا تقریبا در کل دنیا کنترل شده است، در عین حال گفت: اینکه هنوز برخی در کشورمان واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند، می‌تواند نگران‌کننده باشد. 

دکتر مسعود یونسیان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: از روی تعداد تلفات روزانه کرونا و تعداد مواردی که روزانه آلوده می‌شوند می‌توان به این نتیجه رسید که شرایط فعلا تحت کنترل بوده و به شرایط باثباتی رسیده‌ایم.

 

۲ عامل ایجاد ناپایداری در شرایط کنترلی کرونا

وی با بیان اینکه دو عامل می‌تواند منجر به ناپایداری این شرایط باثبات شود، گفت: یک عامل این است که واریانت جدیدی جایگزین ویروس فعلی یعنی اُمیکرون شود که اولا سرایت‌پذیری بیشتری داشته باشد و از نظر ساختار آنتی‌ژنی هم با ویروس قبلی تفاوت‌هایی داشته باشد که بدن آن را نشناسد و ایمنی ناشی از واکسن یا حاصل از ابتلا به اُمیکرون نتواند از ابتلا به آن پیشگیری کند. عامل دوم هم که می‌تواند منجر به شکستن این تعادل شود، این است که گذر زمان باعث کاهش سطح ایمنی ناشی از واکسن یا ابتلا شود. هر یک از این دو اتفاق که رخ دهد، شرایط ما به سمت بی‌ثباتی می‌رود.

 

۲ شرط برای ادامه کنترل کرونا

یونسیان افزود: بنابراین فعلا شرایط باثبات است و به نظر می‌رسد که در حال حاضر نیاز به محدودیت جدیدی از نظر تعطیلی فعالیت‌ها و ... نداریم، اما دو شرط در این شرایط باید مورد توجه قرار گیرد؛ شرط اول این است که در حین انجام فعالیت‌هایمان، مواردی مانند افزایش تهویه، افزایش فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک در فضاهای بسته را انجام دهیم. این اقدامات ضروری است که همچنان باید آن‌ها را انجام دهیم تا شرایط کنترلی دچار مشکل نشود. در عین حال شرط دوم این است که مسئولان باید نسبت به آلارمی که کارشناسان بهداشتی می‌دهند، حساس باشند.

 

پیش از این هم اتفاق افتاده بود که کارشناسان بهداشتی موج بزرگی را پیش‌بینی می‌کردند، اما مسئولان توجهی نکرده و مثلا مدارس را بازگشایی کردند. بنابراین باید در تصمیم‌گیری‌ها نظرات کارشناسی مورد توجه قرار گیرد. باید توجه کرد که گاهی کارشناسان بحران را زودتر می‌بینند و ممکن است مردم عادی دو هفته بعد آن را ببینند. با رعایت این دو شرط می‌توانیم فعالیت‌های عادی جامعه را انجام دهیم.

 

کووید ۱۹ در جهان؛ در مرحله کنترل 

وی با بیان اینکه هنوز سیگنال خطرناکی درباره کرونا دیده نمی‌شود و می‌توان گفت که تقریبا کرونا در کل دنیا کنترل شده است، گفت: البته افزایشی در جنوب قاره آفریقا داشتیم که ناشی از این است که آنها هنوز پوشش مناسبی از واکسیناسیون ندارند. در مجموع می‌توان گفت که در کل دنیا در شرایط کنترل بیماری کووید ۱۹ هستیم.

  

یونسیان درباره وضعیت واکسیناسیون در کشور، گفت: قطعا اینکه هنوز برخی از افراد در کشور ما واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند، می‌تواند نگران‌کننده باشد، اما مساله مهم این است که درصد قابل ملاحظه‌ای از جمعیت کشور هم به کرونا مبتلا شدند و حتی برخی افراد به فرم خفیف کرونا مبتلا شدند و خودشان هم متوجه نشده‌اند. باید توجه کرد که هر ابتلا مانند یک واکسن عمل می‌کند.

 

بنابراین بسیاری از افرادی که واکسن کرونا تزریق نکردند یا واکسیناسیون‌شان کامل نشده، اگر قبلا به کرونا مبتلا شده باشند، درجات نسبی از مصونیت و ایمنی را دارند. نکته دیگر این است که افرادی که واکسن کرونا تزریق نکردند یا ناقص واکسن تزریق کرده‌اند، اگر به کووید ۱۹ مبتلا شوند، به فرم شدیدتر بیماری مبتلا می‌شوند. در حالی که افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند، ممکن است با گذشت زمان به فرم‌های خفیف‌تر کرونا مبتلا شوند. بنابراین زمانیکه شرایط تزریق واکسن فراهم بوده و هست، افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند یا به بیماری مبتلا نمی‌شوند یا به فرم‌های بسیار خفیف مبتلا می‌شوند.

 

وی درباره میزان اثربخشی واکسن کرونا و احتمال تزریق سالانه دزهای بوستر واکسن کرونا، گفت: در حال حاضر پاسخ به این سوالات کاملا مشخص نیست. زمانیکه ما مطالعه‌ای را در یک بازه زمانی انجام می‌دهیم، می‌توانیم آن را به همان بازه زمانی تعمیم دهیم. هنوز نمی‌دانیم که مصونیت حاصل از واکسن کرونا چقدر است. البته تصورمان این است که باید واکسن کرونا را هم مانند آنفلوآنزا به صورت سالانه تمدید کنیم، اما در عین حال ممکن هم هست که نیاز به تمدید سالیانه نداشته باشد.

 

یونسیان ادامه داد: واکسنی مانند واکسن آنفلوآنزا که به صورت سالانه تمدید می‌شود، به این دلیل است که آنقدر ویروس آنفلوآنزا جهش پیدا می‌کند که هر سال با ویروسی مواجه می‌شویم که با ویروس سال قبل متفاوت است و اینطور نیست که ایمنی ناشی از واکسن آنفلوآنزا از بین برود، بلکه ویروس تغییر پیدا کرده است. حال آیا برای کرونا هم اینقدر تغییرات سالانه داریم یا خیر، هنوز مشخص نیست و اطلاعات‌مان کافی نیست. البته به نظر می‌رسد که واکسیناسیون علیه کرونا نیاز به تمدید داشته باشد، اما اینکه سالانه یا دو سال یکبار و... باشد، باید منتظر اطلاعات و مطالعات بیشتر باشد.

 

وی گفت: در حال حاضر اتفاق نظری که بین اغلب دانشمندان وجود دارد، بحث تزریق سه دز واکسن برای کل جامعه و تزریق دز  چهارم برای افراد سالمند و بیماران دارای نقص سیستم ایمنی است. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------