واکسن بعد از ابتلا به کووید ۱۹ مانع بروز اثرات طولانی مدت بیماری



واکسن کووید۱۹,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
طبق یک مطالعه جدید، دریافت واکسن کووید۱۹ پس از ابتلا به این بیماری می‌تواند خطر ابتلا به علائم طولانی مدت کووید یا به اصطلاح کووید طولانی را کاهش دهد.

به گزارش  مهر به نقل از هلث دی نیوز، «دانیال ایوب خانی»، یکی از نویسندگان دفتر آمار ملی بریتانیا، می‌گوید: «نتایج ما نشان می‌دهد که واکسیناسیون افرادی که قبلاً آلوده شده اند ممکن است با کاهش بار کووید طولانی بر سلامت جمعیت، حداقل در چند ماه اول پس از واکسیناسیون مرتبط باشد.»

 

برای این مطالعه، محققان داده‌های بیش از ۲۸۰۰۰ بزرگسال ۱۸ تا ۶۹ ساله در بریتانیا را که حداقل یک دوز واکسن کووید ۱۹ را پس از مثبت شدن تست کرونای شأن دریافت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

 

در طی هفت ماه پیگیری، ۲۴ درصد از شرکت‌کنندگان حداقل یک بار علائم کووید را با هر شدتی گزارش کردند. قبل از واکسیناسیون، تغییر کمی در احتمال تجربه کووید طولانی مدت برای آنها وجود داشت.

 

اولین دوز واکسن با کاهش ۱۳ درصدی اولیه در احتمال ابتلاء به کووید طولانی مدت همراه بود، اما اینکه آیا این کاهش تا زمانی که شرکت کنندگان ۱۲ هفته بعد دوز دیگری از واکسن دریافت کردند، ادامه داشت یا خیر، مشخص نیست.

 

تزریق واکسن دوم با کاهش ۹ درصدی بیشتر در احتمال ابتلاء به کووید طولانی مدت همراه بود و این امر حداقل برای یک پیگیری متوسط ۹ هفته‌ای ادامه داشت.

 

به گفته نویسندگان، از آنجایی که این یک مطالعه مشاهده‌ای است، نمی‌تواند ثابت کند که واکسینه شدن پس از عفونت از ابتلاء به کووید طولانی محافظت می‌کند.

 

محققان خواستار تحقیقات بیشتر در مورد ارتباط طولانی مدت بین واکسیناسیون و کووید طولانی مدت و مطالعات بیشتر برای درک مکانیسم‌های بیولوژیکی زیربنای هرگونه بهبود علائم پس از واکسیناسیون شدند، که ممکن است به توسعه درمان‌های طولانی مدت کووید کمک کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------