تجارت مرگ‌آور در پستوی عطاری‌ها /بازی با جان مردم به چه قیمتی؟



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,عطاری‌
دخالت عطاری‌های همه‌چیزدان در امور پزشکی سلامت شهروندان را با مخاطره جدی روبرو کرده است.

به گزارش مهر، زمانی یک محله بود و یک عطارباشی؛ گاهی وقت‌ها که آوازه یکی از این به اصطلاح دواخانه‌ها در شهر گُل می‌کرد حتی از دورترین نقطه آن شهر برای شفای دردشان به آنجا می‌آمدند تا با گیاهان دارویی عطاری که حکیم‌باشی هم خطابش می‌کردند دوای درد خود را بیابند.

 

حالا آن روزها گذشته و حکیم‌باشی‌ها جای خود را به همه‌چیزدان‌های و همه‌چیزدارهای امروزی سپرده‌اند؛ گیاهان دارویی هم جای خود را به داروهای گیاهی داده‌اند و در یک عطاری شکیل امروزی از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را به راحتی می‌توانید پیدا کنید.

 

بعضی از این عطاری‌ها قرص‌های چاقی و لاغری، ترامادول و متادون، روانگردان و... را هم به مشتریان ثابت خود عرضه می‌کنند: تازه بعضی از اینها پا را فراتر نهاده و دارو تجویز می‌کنند و  خلاصه برای خودشان یک پا دکتر شده‌اند.

 

همه ما یک تصور داریم در مورد عطاری‌ها که گیاهان دارویی عارضه‌ای ندارند و حداقل اگر مفید نباشند مضر هم نیستند؛ همین موضوع هم باعث سوءاستفاده برخی از این عطاری‌ها شده و دست به تجویز داروی گیاهی می‌زنند و با تبلیغ اینکه در نهایت تاثیری بر بیماری ندارد، بیمار بخت برگشته را مجاب به امتحان دارویی می‌کنند که هیچ متخصصی در تهیه آن نظارتی نداشته است.

 

خلاصه اینکه این تجویزهای خودسرانه عطاری‌ها در مواردی حتی منجر به مشکلات عدیده‌ و جبران‌ناپذیری برای شهروندان از همه‌جا بی‌خبری می‌شود که به اینها اعتماد می‌کنند.

 

فعالیت غیرمجاز و در لوای داروهای گیاهی عطاری‌ها تا بدان جا پیش رفته که به اذعان مسئولان امر در بسیاری از این عطاری‌ها که بعضاً بدون مجوز هم فعالیت می‌کنند قرص‌های مخدر، سقط‌جنین و یا الکل‌هایی با طعم‌های خوراکی توزیع می‌شود که خطرات بسیاری دارد.

 

درمان ناباروری تنها با چند داروی گیاهی ترکیبی، افزایش حافظه، درمان چین‌وچروک پوست و زیبایی صورت و... همه از تبلیغات رنگارنگ و صدالبته دروغین این دارالشفاهای تقلبی است که جان شهروندان را به مخاطره انداخته است.

 

نقص عضو شهروندان با دخالت عطاری‌ها در امور پزشکی

همین چند وقت پیش بود که قباد محمدی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در کارگروه مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور گفت: دخالت برخی عطاری‌ها در امور پزشکی موجب نقص عضو برخی از کرمانشاهی‌ها شده است.

 

وی افزود: دخالت برخی از عطاری‌ها در امور پزشکی باعث شده مشکلاتی برای مردم ایجاد شود و این افراد با تجویزهای ناصحیح خود موجب وارد آمدن آسیب های جدی از جمله قطع عضو به بعضی از همشهریان شده اند.

 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیان داشت: عرضه انواع داروهای دست ساز، داروهای مخدر و روانگردان توسط برخی از این عطاری ها نیز از دیگر معضلات این صنف است که می طلبد دستگاه های نظارتی برای برخورد با متخلفان این صنف تصمیماتی اتخاذ کنند.

 

صلاحیت عطاری‌ها را سازمان غذا و دارو باید تایید کند نه سازمان صنعت

کیومرث رحیمی، مدیر اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی، مکمل ها و بازرسی ویژه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تایید وقوع چند نقص عضو بدلیل دخالت عطاری ها در امور پزشکی بیان داشت: چندین مورد نقص عضو اتفاق افتاده که یک مورد آن در شهرستان صحنه بود که منجر به قطع پای بیمار شده که اکنون این افراد و سازمان غذا و دارو با اعلام شکایت در دستگاه قضایی پیگیر این اتفاقات هستند.

 

وی افزود : نظر ما این است که باید صلاحیت عطاری ها توسط سازمان غذا و دارو برسی شود، در شورای عالی سلامت استان به ریاست استاندار مصوب شد که صلاحیت افراد را ما برسی کنیم، اما در شورای عالی نظارت سازمان صنعت و معدن پیرو استعلام از وزارت خانه این سازمان این مصوبه رد شد، اما بازهم پیگیر آن هستیم چراکه این موضوع برای ما بسیار مهم است.

 

رحیمی بیان داشت: جهت پیشگیری از وقوع این گونه اتفاقات سازمان غذا و دارو اقدام به برگزاری بیش از ۲۰ هزار ساعت آموزش برای عطاری ها و آموزش همگانی مردمی در مراکز بهداشتی نموده اما از آنجا که بین مردم بعنوان یک فرهنگ جا افتاده که در صورت مریض شدن می‌توان به عطاری ها مراجعه کرد نیاز به یک بازه زمانی است که بتوانیم به مردم آموزش دهیم که عطاری ها فقط در بحث مسائلی همچون عرقیات و دمنوش می‌توانند ورود کنند و برای بحث درمان حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

 

۶۰ درصد عطاری‌ها غیرمجازند

محمدی، رئیس اتحادیه عطاری های کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از فعالیت ۱۲۱ عطاری در کرمانشاه خبر داد و گفت: تقریبا عطاری غیرمجازی به آن صورت نداریم و اکثرا یا پروانه دارند یا در دست اخذ پروانه هستند.

 

وی در حالی  ادعا کرد که عطاری غیر مجاز در کرمانشاه نداریم که مدیر اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی، مکمل ها و بازرسی ویژه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه اعلام کرد که ۶۰ درصد عطاری‌های کرمانشاه غیرمجاز هستند!

 

دستگاه‌های مربوطه پاسخگو باشند که چگونه است ۶۰ درصد عطاری‌ها غیرمجاز هستند ولی همچنان بدون هیچ مانعی فعالیت دارند و با جان مردم بازی می‌کنند. نظارت بر عطاری‌ها به نظر چندان موثر نیست که هر بار باید خبری ناگوار از دردسرهای آنها بشنویم؛ یکبار عرضه مواد مخدر، یکبار نقص عضو و ...

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------