کاهش سن کم شنوایی غیر قابل درمان



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,کم شنوایی
دبیر علمی هجدهمین کنگره علمی شنوایی شناسی ایران ضمن هشدار نسبت به کاهش سن کم شنوایی غیر قابل درمان، گفت: امروزه سن آغاز کم شنوایی های ناشی از سروصدای زیاد متاسفانه به ۱۴ سالگی رسیده است. 

به گزارش مهر، گیتا موللی، با اشاره به برگزاری هجدهمین کنگره علمی شنوایی شناسی ایران، اظهار داشت: این کنگره اردیبهشت ۹۸ برگزار می‌شود و جدیدترین دستاوردهای علمی در حوزه شنوایی شناسی درآن مورد بحث و گفت و گو قرار خواهد گرفت.

 

عضو هیئت مدیره انجمن شنوایی شناسی، با اشاره به اینکه پیشرفت های علمی شنوایی شناسی در دهه های اخیر بسیار چشمگیر بوده و این موضوع بسیار تخصصی شده است، افزود: تحقیقات زیادی در حوزه شنوایی شناسی در دنیا و کشور ما انجام گرفته واکنون  فارغ التحصیلان زیادی در این رشته در کشور داریم.

 

وی گفت: در کشور ما حدود ۳۰۰۰ ادیولوژیست یا شنوایی شناس فعال هستند که این رقم نسبت به کشورهای آسیا،  آفریقا و حتی اروپا بسیار چشمگیر است.

 

موللی افزود: در ۱۱ دانشگاه علوم پزشکی کشور افراد در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته شنوایی شناسی تحصیل می‌کنند و دانشیاران و استادیاران زیادی در این زمینه مباحث روز شنوایی شناسی را به دانشجویان ارائه می دهند.

 

وی با اشاره به اینکه تمرکز اودیولوژیست ها در کشور بیشتر به سمت شهرهای بزرگ بوده و استان‌های محروم و جنوبی کمتر از این مزیت برخوردارند، گفت: انجمن شنوایی شناسی ایران تلاش می‌کند دستاوردهای علمی روز را به شنوایی شناس ها ارائه دهد و ادیولوژیست‌ها را جهت فعالیت های به روز و تخصصی آموزش دهد.

 

عضو هیئت مدیره انجمن شنوایی شناسی ایران، ادامه داد: هجدهمین کنگره شنوایی شناسی فضایی دوستانه و علمی برای شنوایی شناسان فراهم می کند که علاوه بر تبادل اطلاعات از جدیدترین دستاوردهای علمی در حوزه شنوایی شناسی بهره‌مند شوند.

 

موللی اظهارداشت: شنوایی شناسی حوزه‌های تخصصی زیادی همچون شنوایی شناسی تشخیصی، شنوایی شناسی توانبخشی، صنعتی و آموزشی دارد امروزه موضوعاتی همچون وزوز گوش و شنوایی شناسی مرکزی، سرگیجه و تعادل، نوروساینس و مبحث سمعک و کاشت های شنوایی از مهم ترین موضوعاتی است که شنوایی شناس ها با آنها سر و کار دارند.

 

دبیرعلمی هجدهمین کنگره علمی شنوایی شناسی ایران، افزود: موضوع شنوایی شناسی بسیار گسترده است و از نوزادی تا سالمندی را دربر می گیرد و فرد در هر سنی می تواند درگیر مشکلات شنوایی باشد.

 

وی با اشاره به اینکه تشخیص زودهنگام مشکلات شنوایی در درمان به موقع و موفقیت آمیز آن حائز اهمیت است، گفت: حس شنوایی از پنج ماهگی جنین کامل می شود بنابراین توجه به این مسئله حتی از زمان بارداری مادر نیز قابل توجه است. کودک کم شنوا در بدو تولد قابل شناسایی است  و میتواند در هفته های اول پس ازتولد سمعک بگیرد.

 

موللی اظهارداشت: صداهای محیطی بلند می تواند باعث آسیب به شنوایی شوند مثلا افرادی که موسیقی از طریق هدفون با صدای بلند و یا موسیقی بلند در فضای بسته استفاده می‌کنند شنوایی آنها دچار مشکل شده و به نوعی غیر قابل درمان و غیر قابل بازگشت است.

 

وی ضمن هشدار نسبت به کاهش سن کم شنوایی غیر قابل درمان در کشور، افزود: امروزه سن کم شنوایی غیرقابل درمان در کشور به ۱۴ سالگی رسیده در حالی که می‌توان از آن پیشگیری کرد.

 

دبیرعلمی هجدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران، گفت: استفاده از هدفون‌های استاندارد و اینکه صدای موسیقی خیلی بلند نباشد می‌تواند در مراقبت از گوش موثر واقع شود و البته باید به این نکته توجه داشت که افرادی که بعد از شنیدن صداهای بلند دچار وزوز گوش یا کرخی گوش می‌شود این مسئله نوعی زنگ خطر برای آنها به شمار می رود و باید از در معرض قرار گرفتن صداهای بلند خودداری کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------