اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

عوامل موثر در «سندرم خستگی مزمن» کدام هستند؟



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,سندرم خستگی مزمن

 

به ستوه آمده است. تقریبا شش ماه است كه احساس خستگی و كرختی مداوم رهایش نمی‌كند. فرقی نمی‌كند چقدر استراحت و تفریح كرده باشد. همچنان بی‌حال و بی‌رمق است. درمانده شده است و دیگر نمی‌داند چه ویتامینی مصرف كند یا چند سفر دیگر برود تا روزهای شادابی و اشتیاق به زندگی به جانش بازگردد. با درماندگی به فهرست كارهایی كه برای رهایی از این خستگی ناشناخته انجام داده، نگاه می‌كند، اما چرا هنوز بی‌جان است و بی‌انگیزه؟ این بار تصمیم دارد حتما مشكلش را با پزشك در میان بگذارد.

 

احساس ناتوانی ناشی از این وضعیت باعث كاهش فعالیت‌های شغلی، شخصی و اجتماعی‌اش شده است و عملا دارد به یك فرد منزوی و ناتوان تبدیل می‌شود. دكتر فرزاد اشرافی، متخصص مغز و اعصاب در گفت‌وگو با جام‌جم به تشریح دلایل بروز این نوع خستگی می‌پردازد كه با مطالعه ادامه مطلب می‌توانید از اظهارات این متخصص بهره‌مند شوید.

 

گاهی افراد در دهه 50 ـ40 زندگی خود با بیماری تحت عنوان سندرم خستگی مزمن مواجه می‌شوند كه این مساله با خستگی معمولی روزانه متفاوت است. فرد مبتلا به این سندرم احساس ناتوانی در اداره امور زندگی شخصی و شغلی می‌كند.

 

محققان هنوز به علت پزشكی مشخصی به عنوان عامل ابتلای فرد به این بیماری دست نیافته‌اند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهند؛ عفونت‌های ویروسی و باكتریایی، اختلال در سیستم ایمنی بدن و هورمون‌ها، برخی بیماری‌های مغز و اعصاب، ویروس هرپس، استرس مداوم و البته فشار خون بالا در ابتلا به این بیماری یا تشدید این سندرم موثر هستند.

 

 نشانگان بیماری در دل خستگی

این بیماری در زنان بیش از مردان شایع است. مبتلایان به این بیماری با اختلالاتی در حافظه، تمركز، گلودرد، التهاب غدد لنفاوی، سردرد، اختلالات خواب و حساسیت خلقی، خستگی مداوم و عودكننده بدون دلیل، بیدار شدن از خواب صبحگاهی با خستگی، اختلال در قضاوت، تحریك‌پذیری و خواب‌آلودگی، اختلال بینایی و تاری دید، كمبود انگیزه و انرژی، سیستم ایمنی ضعیف یا سركوب‌شده مواجه هستند.

 

كاهش هماهنگی دست‌ها و چشم‌ها، درد مفاصل بدون تورم و قرمزی، ناتوانی در فعالیت‌های روزمره، خستگی بیش‌ از حد برای كارهای منزل، كاهش اشتها، عرق كردن شبانگاهی، درد عضلات، خستگی بیش از 24 ساعت، افزایش حساسیت به نور، صداها و بوها، اختلال قلب و عروق، مشكلات گوارشی و روده تحریك‌پذیر دیگر علائمی است كه توجه به آنها اجتناب‌ناپذیر است.

 

 انواع خستگی

معمولا افراد بعد از ابتلا به یك دوره بیماری، ممكن است با احساس خستگی و بی‌رمقی مواجه شوند. این نوع خستگی كوتاه‌مدت است و به مرور فرد به حالت عادی برمی‌گردد، اما میان خستگی ناشی از ابتلا به سندرم و سایر بیماری‌ها باید تفكیك قائل شد.

 

اشتراك احساس خستگی و بی‌رمقی به عنوان عوارض برخی از بیماری‌ها كار تشخیص سندرم خستگی مزمن را دشوار می‌كند. به همین دلیل در صورتی كه فردی بیش از شش ماه علائم مذكور را در خود مشاهده كرد، حتما به یكی از متخصصان داخلی، مغز و اعصاب یا روانپزشك مراجعه كند تا بررسی‌های اولیه در رابطه با اختلالات خواب، سندرم آپنه، كم‌خونی، آزمایش‌های هورمونی و اختلالات روان‌تنی انجام شود.

 

در صورتی كه خستگی فرد ناشی از بیماری‌های ثانویه نباشد، در آن صورت تشخیص سندرم خستگی مزمن داده و درمان آغاز می‌شود.

 

 بازتاب سندرم در بیماری‌های مختلف

سندرم خستگی مزمن در افرادی كه به بیماری‌های زمینه‌ای دیگری مبتلا هستند به اشكال مختلف نمایان می‌شود. در مبتلایان به دیابت علی‌رغم بالا بودن قندخون، سندرم به شكل ضعف و بی‌حالی و نارسایی كلیه با ضعف عمومی بدن همراه است.

 

در افراد مبتلا به برخی از بیماری‌های مغز و اعصاب خستگی و ضعف یا در ساعات صبح و در برخی دیگر در ساعات عصر با شدت بیشتری خودنمایی می‌كند.

 

با توجه به این كه خستگی یكی از نشانه‌های بیماری ام‌اس است، برخی گمان می‌كنند اگر به سندرم مبتلا شوند حتما به ام‌اس نیز مبتلا می‌شوند كه چنین باوری كاملا اشتباه است.

سندرم در مبتلایان به اختلال در غدد آدرنال به شكل اختلالاتی در الكترولیت های خون بروز می‌كند، در نارسایی قلبی علاوه بر ضعف همراه با تنگی نفس است.

 

 درمان سندرم خستگی مزمن

محققان تاكنون به روش درمانی قطعی برای بهبود این بیماری دست نیافته‌اند. متخصصان علاوه بر دارو، از رفتار درمانی و ورزش‌درمانی برای بهبود حال فرد كمك می‌گیرند.

 

به گفته متخصصان، مدت زمان درمان بستگی به شدت بیماری دارد، اما انجام منظم تمرین‌ها و مصرف داروها بدون شك سرعت بهبود را افزایش می‌دهد.

 

همچنین برای درمان افرادی كه زمینه اضطرابی و استرس بالا دارند، داروهای ضد اضطراب تجویز می‌شود.

 

 جام جم

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------