بیماری‌های قلبی و دیابت نوع 2 در کمین دانش‌آموزان کم‌تحرک



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,بیماری‌های قلبی
مدیر سلامت جمعیت خانواده مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کم‌تحرکی دانش‌آموزان باعث چاقی شکمی می‌شود و خطر ابتلای آنان به بیماری‌های قلبی و دیابت نوع دو را افزایش می‌دهد. 

حامد قضاوی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آمار سنجش دیابت نوع دو کودکان اظهار کرد: سنجش کودکان مبتلا به دیابت پیش از دبستان صورت می‌گیرد اما در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نزدیک به 100 هزار نوآموز 6 ساله را مورد مراقبت جسمی، روحی و روانی قرار داده‌ایم. با همکاری سازمان سنجش یا آموزش و پرورش استثنایی موضوع سلامت بینایی، شنوایی، بهره هوشی و... را مورد بررسی قرار می‌دهیم. با مراجعه به پایگاه سلامت مراکز و انجام معاینه توسط مراقب سلامت و پزشک اگر نوآموز مشکلی داشته باشد؛ اعم از مشکل جدی مانند دیابت یا بیماری قلبی یا حتی ضعف چشم ساده و کم‌خونی را شناسایی و درمان می‌کنیم. طبیعتاً هنگامی که این کودک وارد مدرسه می‌شود دیگر دچار افت بهره هوشی نمی‌شود و می‌تواند در فعالیت‌های بدنی شرکت کند.

 

وی بیان کرد: درصد دیابت در کودکان به دلیل فعالیت بدنی کمتر است اما دانش‌آموزانی نیز داریم که دیابت نوع یک دارند. شیوع دیابت نوع دو کمتر است. دانش‌آموزان دیابتی تحت مراقبت مدرسه قرار می‌گیرند. خوشبختانه ارتباط نزدیکی با آموزش و پرورش داریم. این ارتباط پزشکی باعث شده که مدیر مدرسه آن کودک را بشناسد، برای او مکان مناسبی تهیه کند و معلم ورزش فعالیتی متناسب با بیماری‌اش به او بدهد تا مشکلی برای او پیش نیامده و بتواند مانند یک کودک عادی، از مدرسه استفاده کند.

 

مدیر سلامت جمعیت خانواده مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه «دانش‌آموزانی مبتلا به دیابت، آسم، حساسیت، بیماری‌های قلبی داریم»، عنوان کرد: کم‌تحرکی خود عامل بسیار از بیماری‌هاست. کم‌تحرکی باعث چاقی شکمی می‌شود و این چاقی شکمی نیز خود زیربنای بیماری قلبی و دیابت نوع دو در آینده است. در این خصوص در حال حاضر برنامه‌های خوبی با آموزش و پرورش برای افزایش تحرک بدنی دانش‌آموزان داریم. امیدواریم این درصد کم‌تحرکی کمتر شود و دانش‌آموز بتواند آن زمانی که لازم است را در هفته فعال باشد تا در آینده بتواند یک جوانی، میان‌سالی و سالمندی سالم را تجربه کند.

 

قضاوی در خصوص برنامه‌های سلامت نوجوانان اظهار کرد: از جمله برنامه‌هایی که داریم موضوع مراقبت‌های سلامت نوجوانان است که در حال حاضر انجام می‌شود. با معاینات پایه اول، چهارم، هفتم و دهم کاملاً از کودکان مراقبت می‌کنیم. موضوع پایگاه تغذیه سالم، بهداشت محیط مدارس، سلامت روان در دانش‌آموزان، آموزش سلامت، تاب‌آوری یا مقاومت در برابر بلایا نیز از جمله موضوعاتی است که همراه آموزش و پرورش به‌شدت دنبال می‌کنیم و همکاری نزدیکی داریم.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------