مصرف داروهای ضد اضطراب در بارداری خطر سقط را افزایش می دهد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, داروهای ضد اضطراب
محققان هشدار می دهند مصرف داروهای ضد اضطراب نظیر والیوم و زاناکس در دوره بارداری موجب افزایش ریسک سقط جنین می شود.

به گزارش مهر، این داروهای قدرتمند موسوم به «بنزودیازپین ها» مدت هاست که برای درمان انواع اختلالات اخلاقی تجویز می‌شوند. حال نتایج یک مطالعه جدید محققان دانشگاه سنت جاستین مونترال کانادا نشان می‌دهد مصرف این نوع داروها در اوایل بارداری موجب افزایش ریسک سقط جنین در سه ماهه اول بارداری تا ۱۱ درصد می‌شود.

 

در این مطالعه، تیم تحقیق داده‌های حدود ۴۴۲ هزار زن باردار کانادایی را از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۵ جمع آوری کردند.

 

مطالعه نشان داد ۶ درصد بارداری‌ها منتهی به سقط جنین شده بود. و از بین این سقط جنین‌ها، بیش از یک درصد آنان داروهای گروه بنزودیازپین ها را در اوایل بارداری مصرف کرده بودند.

 

داروهای خانواده بنزودیازپین ها عبارتند از: والیوم (دیازپام)، زاناکس (الپرازولام)، آتیوان (لورازپام) و کلونوپین (کلونازپام).

 

به گفته محققان هنوز مشخص نیست که چقدر این داروها با بارداری ناموفق مرتبط هستند. اما مطالعات حیوانی نشان می‌دهد بنزودیازپین ها بر رشد جنین تأثیر گذاشته و احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهند.

 

«آنیک برارد»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «همانقدر که بنزودیازپین ها تأثیر منفی بر بارداری دارند، اضطراب و بی‌خوابی هم می‌توانند تأثیرات مشابهی داشته باشند. از این‌رو زنان نباید به طورخودسرانه مصرف داروهای شأن را قطع کنند و باید حتماً با پزشک شأن مشورت نمایند.»

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------