اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

۲۲ درصد دانشجویان سال آخر پزشکی به دخانیات اعتیاد دارند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,دانشجویان
یک فوق متخصص ریه گفت: ۴ تا ۶ درصد دانشجویان رشته‌های پزشکی در بدو ورود به دانشگاه به دخانیات اعتیاد دارند اما در سال آخر تحصیل این آمار به ۲۲ درصد می‌رسد.

 به گزارش مهر، محمدرضا مسجدی در هفتمین سمپوزیوم وچهارمین جشنواره ملی خودمراقتی و آموزش بیمار همزمان با روز جهانی خودمراقبتی که صبح امروز در بیمارستان امام خمینی برگزار شد، گفت: خودمراقبتی بحثی فردی است و اگر هر کدام از ما نسبت به مسائل بهداشتی و موارد پیشگیری آگاهی داشته باشیم، می‌توانیم به کاهش بیماری‌ها و کاهش بار مالی خود و نهادهای بهداشتی کمک کنیم.

 

وی افزود: بسیاری از ما تنها شعار می‌دهیم و اگر به پای حرف زدن باشد از بهداشت و رعایت آن می‌توانیم ساعت‌ها صحبت کنیم اما وقتی پای عملکرد ما می‌رسد می‌بینم در نقاط مختلف ضعف داریم.

 

عضو انجمن بین‌المللی ضد دخانیات تصریح کرد: بررسی‌ها در کشور ما نشان می‌دهد که اولین عامل مرگ و میر در کشور بیماری‌های غیر واگیردار است و پس از آن بیماری‌های قلب و عروق قرار دارد و تصادفات و مشکلات تنفسی نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

 

مسجدی خاطرنشان کرد: این در حالی است که می‌توان با خودمراقبتی این آمار را به‌شدت کاهش داد کاری که در کشورهای پیشرفته دنیا رخ‌داده و سبب شده است که آمار مرگ‌ومیرهای بیماری‌های غیر واگیر کاهش چشمگیری داشته باشد.

 

وی از پنج عامل خطر برای سلامتی انسان‌ها یادکرد و اضافه کرد: دخانیات، الکل، رژیم غذایی نامناسب، نداشتن فعالیت فیزیکی و آلودگی هوا این پنج خطر هستند و به‌جز آلودگی هوا کنترل سایر موارد در دست خود ماست و می‌توانیم با خودمراقبتی اثرات آن را کاهش دهیم.

 

این فوق تخصص ریه تصریح کرد: مطالعه‌ای بر روی دانش آموزان ورودی دانشکده‌های پزشکی صورت گرفت که نشان داد در سال اول ورود این دانشجویان ۲,۵ درصد دختران و ۴ تا ۶ درصد دانشجویان پسر دخانیات مصرف می‌کنند اما نکته تأسف‌انگیز این است که پس از ۷ سال و درحالی‌که همه این دانشجویان در دروس خود با مضرات و ضررهای دخانیات آشنا می‌شوند این آمار افزایش‌یافته است بر اساس آن بیش از ۲۲ درصد دانشجویان پسر سال آخر و ۱۷ درصد دانشجویان دختر دخانیات و قلیان مصرف می‌کنند.

 

مسجدی اشاره کرد: تنها سواد سلامت داشتن در بحث خودمراقبتی کافی نیست و اگر این اطلاعت را اجرایی کردیم آن‌وقت می‌توان گفت که در خودمراقبتی درست عمل کرده‌ایم.

 

وی تأکید کرد: همه می‌دانیم که مصرف شکر برای سلامتی ما مضر است اما متأسفانه مصرف بالای شیرینی‌ها و شکلات‌ها سلامتی همه ما را تهدید می‌کند و هیچ تلاشی برای عدم استفاده از آن انجام نمی‌دهیم.

 

این فوق تخصص ریه به بحثی که امروزه در مجلس مطرح است اشاره‌کرده و افزود: این موضوع جای تأسف دارد که قهوه‌خانه‌ها از مکان‌های خصوصی به اماکن عمومی تبدیل شوند زیرا با این موضوع سلامت همه مردم را تهدید می‌کنیم.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------