ارتباط چاقی کودکان با مواد شیمیایی موجود در پلاستیک‌ها



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,چاقی کودکان
پژوهشگران "دانشگاه نیویورک"(NYU) در مطالعه اخیرشان دریافته‌اند چاقی کودکان می‌تواند با مواد شیمیایی موجود در پلاستیک‌ها مرتبط باشد. 

به گزارش ایسنا، پژوهشگران اخیرا دریافته‌اند قرار گرفتن بیش از حد کودکان در معرض پلاستیک‌ها ممکن است نقش مهمی در اضافه وزن آنها داشته باشد.

 

مطالعه جدیدی که در مجله "Journal of the Endocrine Society" منتشر شد نشان می‌دهد قوطی‌های پلاستیکی که هر روزه آنها را استفاده می‌کنیم می تواند عوامل چاقی کودکان باشد.

 

مواد شیمیایی شناخته شده مانند "بیسفنول اس"(Bisphenol S) و "بیسفنول اف"(Bisphenol F) دو موادی هستند که از آنها در ساخت انواع بطری پلاستیکی، درپوش‌های آلومینیومی قوطی‌های مواد غذایی و نوشیدنی استفاده می‌شود.

 

پیشتر از ماده شیمیایی "بیسفونل ای"(Bisphenol A) در ساخت بطری‌ها استفاده می‌شد که به دلیل مضرات بیش از حد آن بر بدن و اینکه باعث تداخل هورمون‌ها می‌شوند اخیرا دیگر از آن استفاده نمی‌کنند و دو ماده شیمیایی "بیسفنول اس" و "بیسفنول اف" را جایگزین آن ماده کرده‌اند.

 

پژوهشگران "دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک"(NYU School of Medicine)  به رهبری "ملانی جیکوبسون"(Melanie Jacobson) این مطالعه را انجام دادند.

 

"ملانی جیکوبسون" گفت: این تحقیق مهم است زیرا قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی در ایالات متحده بسیار رایج است. استفاده از "بیسفنول اس"  و "بیسفنول اف" در حال افزایش است زیرا تولید کنندگان این دو را جایگزین بسیفونل ای کرده اند. ما طی این مطالعه دریافتیم قرار گرفتن کودکان در معرض این مواد می‌تواند یکی از دلایل چاقی آنها باشد اما جای نگرانی نیست چرا که کودکان نیز می‌توانند با رژیم غذایی و ورزش وزن خود را کاهش دهند.

 

طی این مطالعه پژوهشگران کودکان و بزرگسالان رده سنی ۶ تا ۱۹ را مورد بررسی قرار دادند. نمونه های ادرار این گروه نشان داد که کودکان و نوجوانانی که بیشتر در معرض "بیسفنول اس"  و "بیسفنول اف" هستند، احتمال چاقی در آنها زیاد است و این در حالی است افرادی که زیاد در معرض اینگونه مواد نیستند، احتمال چاقی در آنها کم است. این موضوع می‌تواند نگران کننده باشد چرا که کودکان به ویژه در برابر قابلیت این ماده شیمیایی در ایجاد اختلال در غدد درون ریز آسیب پذیرترند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد ماده بیسفنول اِی، ماده‌ای که بواسطه مصرف مواد غذایی در ظروف پلاستیکی وارد بدن می‌شود، بیش از آنچه تصور می شود در بدن باقی می ماند و باعث تداخل در هورونها می‌شود. 

 

جیکوبسون در انتها افزود: جایگزینی "بیسفنول ای" با "بیسفنول اس" و "بیسفنول اف" از خطر و عوارض آن مواد کم نمی‌کند و همانطور که در این مطالعه دریافتیم حتی می‌تواند یکی از دلایل چاقی کودکان باشد ما می‌بایست به دنبال راه حلی مناسب برای جایگزینی مواد شیمیایی "بیسفنول اس"  و "بیسفنول اف" باشیم.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------