وزیر بهداشت: بیماری های غیرواگیر اولین عامل مرگ و میر ایرانی ها است



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,وزیر بهداشت
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیماری های غیرواگیر را عامل اول مرگ و میر در کشور عنوان کرد و گفت: اگر دوراندیشی نکنیم در سیاه چاله بیماری های غیرواگیر اسیر و محبوس می شویم. 

سعید نمکی روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه دوره کشوری آموزشی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر با اشاره به دستاوردهای ارزشمند کشور در حوزه کاهش موارد مرگ و میر ناشی از بیماری ها، افزایش طول عمر، واکسیناسیون، افزایش دانش آموختگان و توسعه دانش پزشکی، ایران را یکی از الگوهای توسعه بهداشت و سلامت در جهان عنوان کرد.

 

وی از بیماری های غیرواگیر به عنوان سیاه چاله تعبیر کرد و گفت: افتخار می کنم که سه دهه پیش اداره کنترل بیماری های غیرواگیر را در وزارت بهداشت راه اندازی کردم.  

 

نمکی، توجه به بیماری های غیرواگیر را حائز اهمیت دانست و افزود: تحلیل مرگ های سال های اخیر نشان می دهد که بیماری های غیرواگیر رتبه اول را در میان عوامل مرگ و میر دارند.

 

۱۰۰ هزار مرگ و میر در سال در پی فشار خون 

وزیر بهداشت گفت: از ۳۸۰ هزار مرگ و میر سالانه، ۳۱۳ هزار مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر هستند و فقط ۲۵ هزار مورد مرگ و میر به بیماری های واگیر مربوط می شود و پرفشاری خون به تنهایی عامل حدود ۱۰۰ هزار مرگ و میر بوده است.

 

نمکی، پرفشاری خون را سردمدار بیماری های غیرواگیر عنوان کرد و گفت: بزرگ ترین پروژه کنترل فشار خون جهان را برگزار کردیم.

 

وی خاطرنشان کرد: فشار خون بیش از ۳۰ میلیون نفر در طرح کنترل پرفشاری خون کنترل شد و ۷۵ درصد جمعیت هدف، غربالگری فشار خون شدند و ۲میلیون و هفتصد هزار مورد جدید پیدا کردیم و ۱۰ میلیون نفر را که در مرحله قبل از فشار خون هستند شناسایی شدند که این اقدام گامی بزرگ در بهبود وضعیت سلامت مردم است.

 

هزینه های سرسام آور شیمی درمانی

وزیر بهداشت با اشاره به هزینه های سرسام آور درمان بیماری های غیرواگیر برای کشور گفت: فقط یک دوره شیمی درمانی معادل واکسیناسیون کودکان یک شهرک هزینه دارد.

 

وی به تفاوت های بیماری های غیرواگیر با بیماری های واگیر اشاره کرد و گفت: نیازمند رویکرد بین بخشی در مبارزه با بیماری های غیرواگیر هستیم و وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند کار پیش ببرد.

 

نمکی، آموزش را مهم ترین موضوع در مقابله با بیماری های غیرواگیر ارزیابی کرد و افزود: با توجه به تنوع فرهنگی در کشور، نیازمند برنامه های آموزشی متنوع و هدفمند برای اقلیم های مختلف کشور هستیم. نیازمند ارائه بسته های آموزشی برای مدیران بین بخشی هستیم. با شیوه های گذشته نمی توان مبارزه با بیماری ها را به سرعت پیش برد.

 

مراسم افتتاحیه دوره کشوری آموزشی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونین وزیر، روسای سه دانشگاه علوم پزشکی در تهران، مدیران عالی سازمان جهانی بهداشت و مسئولین کنترل بیماری های غیر واگیر در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم برگزار شد.

 

  ایرنا  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------