چاپگرهای سه‌بعدی برای سیستم تنفسی مضرند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,چاپگرهای سه‌بعدی
مطالعات اخیر محققان پژوهشگاه فناوری جورجیا در آمریکا نشان می‌دهد ذرات ساطع‌شده از پرینترهای سه‌بعدی بر کیفیت هوای فضای بسته تاثیرگذارند و سلامت سیستم تنفسی را تهدید می‌کنند.

 به گزارش پایگاه خبر ساینس دیلی، چاپگرهای سه‌بعدی به دو درجه حرفه‌ای و مصرف‌کننده تقسیم‌بندی می‌شوند. چاپگرهای سه‌بعدی درجه مصرف‌کننده در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند.

 

محققان پژوهشگاه جورجیا ذرات ساطع‌شده از چاپگرهای سه‌بعدی را جمع‌آوری و تاثیر آن را با آزمایش‌های گوناگون روی سلول‌های سیستم تنفسی ارزیابی کردند. نتایج تمام آزمایش‌ها نشان می‌دهد تمام این ذرات سمی هستند. مطالعات دیگری نیز بر کمیت این ذرات تمرکز کرده است.

 

چاپگرهای سه‌بعدی رشته‌های پلاستیکی را ذوب می‌کنند و با قرار دادن لایه به لایه مذاب، حجم مورد نظر را شکل می‌دهند. گرم کردن پلاستیک، ‌موجب آزاد شدن ترکیبات فراری می‌شود که تاثیر نامطلوبی بر سیستم تنفسی دارد. بر اساس این مطالعه هرچه دمای لازم برای ذوب این مواد بالاتر باشد، میزان ذرات ساطع‌شده نیز بیشتر است. برای مثال رشته‌های پلاستیکی ABS‌ نسبت به رشته‌های PLA به دمای بیشتری برای ذوب نیاز دارند؛ از این رو انتشار ذرات نیز بیشتر است.  

 

محققان به دنبال راهکارهایی برای کنترل و کاهش آسیب این ذرات هستند. استفاده از تهویه مناسب در مکان چاپگر سه‌بعدی، تنظیم دمای مناسب و در محدوده ایمن، نزدیک نشدن به چاپگر هنگام کار و استفاده از چاپگرهای تایید شده و استاندارد از جمله مهم‌ترین راهکارهایی هستند که می‌توان در این زمینه استفاده کرد.

 

نتایج این مطالعه در نشریه Environmental Science & Technology منتشر شده است.

 

 

ایرنا  

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------