اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

تشخیص رتینوپاتی دیابتی با هوش مصنوعی



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,رتینوپاتی
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد، یک سیستم غربالگری مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند در ۹۵.۵ درصد موارد بیماری «رتینوپاتی دیابتی» را به دقت تشخیص دهد.

 به گزارش پایگاه اینترنتی نیوز مدیکال، رتینوپاتی دیابتی (Diabetic retinopathy) عارضه‌ای ناشی از دیابت است که به دلیل تغییرات ایجاد شده در رگ‌های خونی رخ می‌دهد. وقتی عروق خونی در شبکیه آسیب می‌بینند، ممکن است باعث نشت مایع یا خون شود یا منجر به رشد شاخه‌های عروقی شکننده و کلاف مانند شده و باعث تخریب شبکیه شود. در نتیجه تصویری که شبکیه به مغز می‌فرستد تار یا کج و معوج می‌شود. رتینوپاتی دیابتی یکی از علل اصلی کاهش دید است و کسانی‌که دیابت درمان نشده دارند ۲۵ برابر شانس بیشتری برای کوری نسبت به افراد عادی دارند.

 

شمار افراد مبتلا به دیابت در جهان در حال افزایش است و از هر چهار دیابتی، یک نفر به بیماری رتینوپاتی دیابتی مبتلا می‌شود که عامل برجسته نابینایی در میان دیابتی هاست. البته درمان‌های موثری برای این مورد وجود دارد اما ارائه این درمان‌ها در مراحل اولیه بیماری رتینوپاتی دیابتی، بیشترین تاثیر را خواهد داشت. لذا ابداع دستگاهی که بتواند این بیماری را در مراحل اولیه تشخیص دهد، بسیار حائز اهمیت است.

 

اکنون این سیستم معرفی شده از سوی محققان آمریکایی می‌تواند در ۹۵.۵ درصد موارد ابتلا به این بیماری را در مراحل اولیه با دقت تشخیص دهد. برای استفاده از این سیستم به متخصص چشم نیازی نیست و می‌توان این غربالگری را در عرض ۶۰ ثانیه انجام داد. این سیستم امکان انجام غربالگری فوری را برای اقدامات لازم جهت مراقبت‌های اولیه و مراکز دیابت میسر می‌سازد. 

 

این سیستم خودران مبتنی بر هوش مصنوعی که EyeArt نام دارد، پیشرفت قابل توجهی برای میلیون‌ها بیمار مبتلا به دیابت به شمار می‌رود که لازم است سالانه برای پیش‌بینی ابتلا به رتینوپاتی دیابتی که بینایی را تهدید می‌کند، معاینه شوند. 

 

محققان نتایج این مطالعه را امروز در صد و بیست و سومین نشست آکادمی چشم پزشکی آمریکا ارائه دادند.

 

 

 ایرنا  

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------