اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

لزوم واکسیناسیون آنفلوآنزا برای سیل‌زدگانِ پرخطر / دارو رسانی به مبتلایان ایدز و سل



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, آنفلوآنزا
رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از ارسال واکسن آنفلوآنزا به مناطق سیل‌زده خبر داد و گفت: تمهیدات لازم برای مقابله با بیماری‌های واگیر صورت گرفته است و تاکنون گزارشی از طغیان بیماری‌های واگیردار نداشته‌ایم.

 دکتر حسین عرفانی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح آخرین وضعیت بروز بیماری‌های واگیر در مناطق سیل‌زده و نگرانی‌های موجود در این زمینه،‌ گفت: طی مکاتبات و ارتباطاتی که با دانشگاه علوم‌پزشکی ایرانشهر برقرار کرده‌ایم، تمام افراد در معرض خطر بویژه مادران باردار این مناطق شناسایی شده‌اند.

 

وی با اشاره به برودت هوا و افزایش عواملی که احتمال بروز بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوآنزا را افزایش می‌دهد، بیان کرد: از آنجا که افراد در معرض خطر باید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند، واکسن مورد نیاز برایشان ارسال شده است، اما واکسن به تنهایی کافی نیست؛ هرچند می‌تواند یک اقدام پیشگیرانه مناسب باشد، اما رعایت نکات بهداشت فردی و بهداشت تنفسی می‌تواند در عدم بروز بیماری در افراد جلوگیری کند.

 

وی در ادامه بیان اقدامات و تمهیدات وزارت بهداشت برای استان‌های سیل‌زده، تاکید کرد: نکته مهم بعدی کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان است که با همکاری اداره کل دامپزشکی در این استان‌ها و دهیاری‌های و شهرداری‌ها، اقدامات لازم برای جمع‌آوری و معدوم سازی لاشه حیوانات تلف شده صورت گرفته است تا شاهد بروز بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان نباشیم. در این بین البته نمی‌توان از بیماری‌های منتقله از آب و غذا به انسان غافل بود؛ اولویت ما در شرایط پساسیل انجام تست تشخیص سریع است تا جلوی بروز این دست بیماری‌ها را بگیریم.

 

دارورسانی به مبتلایان ایدز و سل

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با تاکید بر اهمیت لزوم دارو رسانی به موقع به برخی بیماران مانند افراد دارای HIV مثبت و مسلولین تحت درمان، اظهار کرد: در این شرایط باید روند درمانی و دریافت دارو برای این بیماران به موقع انجام شود و تمهیدات لازم برای عدم تقطیع ارائه دارو به آنها انجام شده است.

 

توصیه به دانشگاه‌ها درباره بیماری‌های منتقله از پشه خاکی و کنه‌ها

وی همچنین در خصوص بیماری‌های منتقله از ناقلین مانند پشه‌ها و کنه‌ها، تصریح کرد: در شرایط پساسیل با توجه به امکان وفور و تغییر در فراوانی عوامل ناقل بویژه در زمینه بیماری مالاریا و سایر بیماری‌های منتقله از پشه خاکی یا کنه‌ها،‌ تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و... توصیه‌های لازم به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی شده است. 

 

میزان خسارت به مراکز بهداشتی - درمانی هنوز مشخص نیست

عرفانی با بیان اینکه تیم تحقیقاتی وزارت بهداشت عازم مناطق سیل‌زده می‌شود، افزود: در خصوص اینکه سیل توانسته به مراکز بهداشتی_درمانی آسیب برساند یا خیر،‌ بررسی‌ها در حال انجام است، اما همچنان برآوردها به ما اعلام نشده است. البته، درصورتیکه راه‌های ارتباطی میان روستاها و مناطق سیل‌زده وصل باشد، مراکز ارائه خدمات ما فعال هستند، اما متاسفانه در برخی نقاط قطع شدن مسیرها موجب شده ارائه خدمات سخت‌تر شود.

 

دپوی سرم‌های مارگزیدگی و عقرب‌گزیدگی

وی در خاتمه با اشاره به اقدامات آموزشی صورت گرفته برای برخورد با گزندگان مانند مار و عقرب و... گفت: با وجود آموزش‌هایی که به مردم داده شده است اما بروز این دست اتفاقات نباید دور از انتظار باشد به همین دلیل سرم مارگزیدگی و عقرب گزیدگی و داروهای لازم در این مناطق دپو شده است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------