ردپای خون آشام در ویروس مرموزچینی!/آیا سبک زندگی چینی ها دلیل انتشار بیماری های مرموز است؟



آیا سبک زندگی چینی ها که هر حشره و حیوانی را می خورند، می تواند دلیل انتشار بیماری های مرموز در این کشور  باشد؟

 

 « 30 میلیون نفر در قرنطینه قرار دارند.شهر در محاصره نیروهایی که لباس های عجیب و غریبی به تن دارند، قرار گرفته و آدم ها به طرز عجیبی نا خواسته روی زمین افتاده و جان می دهند. دیگر آدم ها جرئت ندارند از یکدیگر حتی یک گل هدیه بگیرند. خیابان هایی که آدم هایش همگی  ماسک زده اند و هیچ کس حتی چهره دوستانش را تشخیص نمی دهد.» در نگاه اول شاید این کلمات انسان را به یاد فیلم های ترسناک و تخیلی  بیندازد اما این یک فیلم تخیلی نیست بلکه همه این ها واقعیتی از  چهره  این روز های برخی شهرهای چین است که به دلیل شیوع ویروس مرموزی که جان بسیاری از مردم را نه تنها در چین که در برخی کشور های دیگر به مخاطره انداخته، قرنطینه شده اند.

 

ویروسی از خانواده کرونا که منشأ حیوانی دارد و به تازگی دانشمندان چینی اعلام کرده اند از طریق انسان به انسان هم منتقل می شود. این ویروس نه تنها در چین که در برخی کشورهای دیگر هم دیده و باعث نگرانی در سطح بین المللی شده است. امروز سعی کرده ایم در کنار آخرین آمار از مبتلایان، کشته ها و کشورهای آلوده، از دلایل انتشار این گونه ویروس ها بنویسیم البته امیدواریم از آن جا که کالای زیادی از چین وارد می کنیم و همچنین رفت و آمدهای تجاری دو کشور زیاد است، مسئولان برای جلوگیری از ورود این ویروس به کشور تمهیدات لازم را به کار ببندند.

 

آخرین اخبار از ویروس مرموز

از لحظه شیوع این ویروس  تا کنون حدود 900 نفر به آن آلوده شده اند که 26 تن از آن ها تا لحظه نوشتن این مطلب جان خود را از دست داده اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت چین برای جلوگیری از شیوع این ویروس ، رفت و آمد به 9 شهر و روستا را دست‌کم در دو استان مرکزی این کشور تعلیق کرده است. به این ترتیب 30 میلیون نفر از شهروندان این کشور عملا در «قرنطینه» قرار گرفته اند که بنا بر ادعای گودن گالئا، نماینده سازمان جهانی بهداشت، این محدودیت تاکنون بی سابقه بوده است. با این حال غیر از چین، این ویروس در آمریکا، مکزیک، تایلند، کره جنوبی، فرانسه، عربستان، هنگ کنگ، ماکائو، تایوان و ژاپن هم شناسایی شده است.

 

منشأ ویروس های ناشناخته

هنوز اطلاعات زیادی درباره این ویروس جدید منتشر نشده است اما بیشتر ویروس های ناشناخته معمولا دو منبع انتشار دارند، یکی از طریق حیوانات و یکی هم توسط انسان. این نظریه ها درباره این ویروس ناشناخته از خانواده کرونا که اولین بار در بازار شهر ووهان چین دیده شده و به آن «ویروس ووهان» هم می گویند، می تواند درست باشد. باید در این باره اول به این موضوع اشاره کنیم که برخی از خطرناک ترین ویروس های ناشناخته از آمریکا و چین وارد جهان شده و مردم بسیاری را آلوده کرده است. پیش از این هم در سال 2002 ویروس سارس در چین از حیوان به انسان منتقل و باعث شد بیش از هفت هزار نفر آلوده شوند که 774 نفر از آن ها جان خود را از دست دادند.

 

برخی معتقدند از آن جایی که سبک زندگی چینی ها به نوعی است که هر حشره، پرنده و خزنده ای را پخته، خام و حتی زنده می خورند، این احتمال را که ویروس های ناشناخته از طریق حیوانات به انسان منتقل شوند، افزایش می دهد. به گفته برخی از دانشمندان و پژوهشگران، بیشتر ویروس های ناشناخته از طریق خوردن حیوان یا رابطه جنسی انسان با آن ها به انسان منتقل می شود. این ویروس هم از این قاعده مستثنا نبوده و به اعتقاد تیم پژوهشگر ویروس‌شناسی در چین، ویروس جدید و مرموز و وهان هم از طریق نوعی مار به انسان منتقل شده است که این مارها هم به نوبه خود احتمالا این ویروس را از گونه‌ای خفاش گرفته‌اند.

 

به گزارش یورو نیوز، پروفسور وِی ژی و تیم تحقیقاتی‌اش در دانشگاه پکینگ چین، پنج نمونه از این ویروس تازه را با ۲۱۷ ویروس مشابه که در جانوران مختلف یافت و طبقه‌بندی شده بود، از نظر ژنتیکی مقایسه کردند.نتیجه این بررسی نشان می‌دهد که ویروس کرونای اخیر که اختصارا «ان.‌کوو۲۰۱۹» نام گرفته، شبیه ویروسی است که پیشتر در خفاش‌ها یافت شده اما بیش از آن، به ویروسی شباهت دارد که در مارهای بومی (مار کریت و کبرای چینی) دیده شده است.آقای ژی اعلام کرده:‌ «نتایج آنالیز‌ نشان می‌دهد که برای نخستین بار احتمال دارد جاندار حامل این ویروس، مار باشد.» شاید جالب باشد که بدانید هردو این جانوران در بازارهای چین به فروش می‌رسند و سوپ خفاش در چین مشتریان پروپاقرصی هم دارد. پیش از این هم ویروس «نیپاه» در سال 1998 از خفاش به انسان منتقل شده و در عرض یک سال بیش از 100 نفر را به کام مرگ کشانده است.

 

عامل انسانی یا بیوتروریسم

جدای از آن چه گفته شد فیلم های زیادی همچون رزیدنت اویل، ظهور سیاره میمون ها، قرنطینه، عفونت، وحشت در خیابان ها، موج پنجم و ... درباره شیوع ویروس های آزمایشگاهی به منظور کاهش جمعیت انسان بر روی کره زمین و کسب منافع مالی توسط کمپانی های دارویی در جهان ساخته و به نمایش گذاشته شده است که می تواند فرضیه ساخت ویروس های ناشناخته جدید توسط انسان را قوت بخشد. پیش از این هم مجله تایمز لندن  درباره ساخت ویروس ایدز توسط آمریکا برای کنترل جمعیت جهان خبر داده بود. گاردین هم از انتشار ویروس آنفلوآنزای خوکی برای فروختن واکسن ضد آنفلوآنزای خوکی توسط شرکت دارویی - انگلیسی «گلاکسو اسمیت کلاین» مطلب نوشته و مدعی شده این شرکت پنج میلیارد دلار از فروش این واکسن ها سود برده است.

 

 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,ویروس

 

 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,ویروس

 

 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,ویروس

 

منابع: یورو نیوز، دویچه وله، خبرگزاری فرانسه

 

ناصر رعیت نواز 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------