اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

حادثه «کرونا مرس» ۲۰۱۳ تکرار نشود/ ویروسی که ایران را درگیر کرد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,
ویروس جدید کرونا، به یکی از مهم ترین اخبار رسانه های جهان تبدیل شده است و مقامات بهداشتی چین تلاش دارند، تا از شدت انتقال و مرگ و میر این بیماری بکاهند.

 به گزارش مهر، دسامبر ۲۰۱۹، خوشه‌ای از موارد عفونت شدید تنفسی در شهر «ووهان» استان هوبای، کشور چین گزارش شد. در ابتدا بر اساس مشاهدات اینگونه به نظر می‌رسید که برخی از بیماران تاریخچه حضور یا کار در بازار عمده فروش ماهی و غذاهای دریایی را دارند. بازار مذکور بلافاصله در روز اول ژانویه ۲۰۲۰ تعطیل شد و اقدامات سلامت محیط و گندزدایی در آنجا به طور کامل به انجام رسید. چند روز بعد پس از رد تشخیص آنفلوانزای فصلی، آنفلوانزای پرندگان، آدنوویروس، کرونا ویروس سارس، کرونا ویروس مرس و سایر عوامل بیماری زای دیگر، مشخص شد در ۹ ژانویه ۲۰۲۰ ویروسی به عنوان عامل بیماری در ۱۵ نفر از ۵۹ بیمار بستری اعلام و باعث نگرانی زیادی شد.

 

یک کرونا ویروس جدید که ۷۰ درصد قرابت ژنتیکی با سارس دارد و در زیرگونه Sarbecovirus است. در حال حاضر این ویروس به اختصار ۲۰۱۹-nCoV نامگذاری موقت شده است تا اطلاعات بیشتر به دست بیاید. در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰ اولین مورد فوت ناشی از این ویروس در چین گزارش شد و گزارش موارد مثبت نیز از کشورهای دیگر مانند تایلند، ژاپن، کره جنوبی و آمریکا تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰ و انتقال فرد به فرد به کادر درمانی نیز شرایط را پیچیده‌تر کرد.

 

بر اساس داده‌های فعلی سازمان جهانی بهداشت، این دستورالعمل موقت تهیه شده و بدیهی است به محض دسترسی به اطلاعات موثق بعدی، به‌روزرسانی دستورالعمل بلافاصله انجام خواهد گرفت. بسیاری از اقدامات تشخیصی و کنترل عفونتی توصیه شده برای این بیماری در حال حاضر مشابه با دستورالعمل کروناویروس MERS است. این بیماری جدید یک بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان محسوب می‌شود اما هنوز راه‌های انتقال، مخازن حیوانی، راه‌های پیشگیری، تظاهرات دقیق بالینی آن مشخص نشده است و نیاز به مطالعات بیشتر دارد.

 

  بیشتر بخوانید: علائم بیماری کرونا ویروس

 

در حال حاضر واکسن و درمان مناسب برای nCoV وجود ندارد و لذا داشتن ظن بالینی بالا و پرسش از شرح حال سفر و تماس از بیماران تب دار و بیماران دارای علائم تنفسی نقش بسیار مهمی در برنامه پیشگیری و کنترل این بیماری دارد. مراقبت برای اتخاذ تصمیمات به موقع و صحیح مدیریتی نیاز است تا اطلاعات صحیح و به موقعی از وضعیت بیماری در دست وجود داشته باشد و برای این منظور ضروری است نظام مراقبت مناسبی تعریف و پیاده سازی شده باشد.

 

محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که سازمان جهانی بهداشت هنوز در مورد ویروس جدید کرونا وضعیت اضطراری اعلام نکرده است، به خبرنگار مهر، گفت: وزارت بهداشت، تمامی مراقبت‌های بهداشتی لازم در پیشگیری از ویروس جدید کرونا را انجام داده است و مأموران بهداشت در مبادی ورودی به کشور مستقر هستند.

 

وی با عنوان این مطلب که عامل انتقال این ویروس از حیوان به انسان است، افزود: این احتمال وجود دارد که سازمان جهانی بهداشت ظرف هفته‌های آینده در مورد وضعیت این بیماری، تصمیم دیگری بگیرد.

 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با تاکید بر اینکه هیچ موردی از این بیماری در کشور گزارش نشده است، گفت: رعایت نکات بهداشتی، مهم‌ترین عامل پیشگیری از ابتلاء به این بیماری است که هموطنان باید با مأموران بهداشتی ما در این زمینه همکاری کنند.

 

کرونا مرس ۲۰۱۳ تکرار نشود 

در حالی که آمار تلفات ناشی از ویروس ۲۰۱۹ در چین همچنان رو به افزایش است، این نگرانی وجود دارد که ماجرای ویروس «سارس» در سال ۲۰۳۳ و «کرونا مرس» در سال ۲۰۱۳ تکرار نشود.

 

حسین عرفانی رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در گفتگو با خبرنگار مهر، به سابقه‌ای از بیماری‌های مشابه کرونا ۲۰۱۹ اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۱۳، مورد جدیدی از ویروس کشنده ای به نام «سارس» در دنیا شایع شد که توانست ظرف مدت کوتاهی ۲۷ کشور دنیا را آلوده کند و در نهایت طی سه ماه پرونده این بیماری کشنده بسته شد.

 

وی به شیوع نوع دیگری از ویروس کرونا در سال ۲۰۱۳ اشاره کرد و افزود: حدود سال ۲۰۱۳ بود که ویروس کرونا مرس از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس همچون امارات، عمان، قطر و…، شایع شد که منشأ آن از شتر به انسان بود.

 

به گفته رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در همان سال چند مورد از ویروس کرونا مرس در ایران شناسایی و نسبت به کنترل آن اقدام شد.

 

حالا که کرونا ویروس ۲۰۱۹ در کشور چین شیوع پیدا کرده است، این نگرانی وجود دارد که تردد از ایران به این کشور و بالعکس، منجر به ورود این ویروس به کشورمان شود. البته مسئولان وزارت بهداشت، بر این نکته تاکید دارند که تمامی اقدامات مراقبتی و بهداشتی در مبادی ورودی کشور انجام شده و نگرانی وجود ندارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------