رئیس سازمان غذا و دارو: کمبودی در زمینه ماسک پزشکی وجود ندارد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,سازمان غذا و دارو
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: کمبودی از نظر ماسک نداریم و سالانه حدود ۱۸۰ میلیون ماسک در کشور تولید می شود. کیت تشخیص ویروس کرونای جدید هم در صورت اعلام نیاز معاونت بهداشت ظرف ۲۰ روز وارد می‌شود. 

محمدرضا شانه ساز روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: بر اساس آنچه پزشکان متخصص اعلام کرده اند، استفاده از ماسک برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا برای همه مردم ضرورت ندارد و به جز کادر بهداشتی و درمانی که با بیماران در تماس هستند و از نزدیک در تهدید بیماری قرار می گیرند بقیه مردم به استفاده از ماسک نیازی ندارند.

 

وی گفت: ظرفیت تولید ماسک در کشور بسیار بالاست و سالانه حدود ۱۸۰ میلیون ماسک ساده جراحی در کشور تولید می شود اما ماسک های تخصصی مثل ماسک های N۹۵ هنوز در کشور تولید نمی شود چون نیاز نداشته ایم و فناوری آن در کشور نبوده است اما اکنون چند شرکت به سازمان غذا و دارو مراجعه کرده و اعلام کرده اند که می توانند روزانه ۲۰ هزار ماسک تخصصی تولید کنند. تولید این ماسک ها در کشور شروع شده است و امکان افزایش ظرفیت تولید تا چند برابر این میزان در آینده وجود دارد.

 

ممنوعیت صادرات ماسک تا اطلاع ثانوی

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: در هر صورت توصیه متخصصان این نیست که همه مردم از ماسک استفاده کنند اما ممکن است از لحاظ روانی مردم با استفاده از ماسک احساس بهتری داشته باشند. با این وجود اعلام می کنیم که هیچ کمبودی از نظر ماسک در کشور نداریم و حتی از گذشته همواره صادرات ماسک هم داشته ایم اما به علت شرایط خاصی که اکنون در آن قرار داریم فعلا صادرات ماسک از کشور تا اطلاع ثانوی متوقف شده است تا ذخایر مطمئنی از نظر ماسک مورد نیاز کشور فراهم شود و اگر این ذخایر مطمئن را داشته باشیم، دوباره اجازه صادرات ماسک داده می شود.

 

شانه ساز گفت: فعلا صادرات ماسک به خارج نداریم فقط یک محموله یک میلیونی ماسک را هلال احمر به چین فرستاد که در مراوات بین دو کشور امری معمول و مورد انتظار است و در زمان های بحران و سوانح، هلال احمر و صلیب سرخ کشورها به یکدیگر کمک می کنند و متقابلا کشورهای دیگر هم در زمان نیاز به ایران کمک می کنند.

 

خرید کیت تشخیص ویروس کرونای جدید

 

وی درباره کیت تشخیص ویروس کرونای جدید افزود: چند کشور مدعی شده اند که کیت تشخیص ویروس کرونای جدید را تولید کرده اند. واردات کیت تشخیص ویروس کرونای جدید را هم در برنامه ها داریم. از چند منبع تولید این کیت ارزیابی کرده ایم. در صورت اعلام نیاز معاونت بهداشتی وزارت بهداشت،  این کیت نیز وارد می شود. به محض اعلام نیاز ظرف ۲۰ روز این کیت تشخیصی وارد می شود. البته چند شرکت هم در کشور ادعای تولید این کیت را داشته اند اما هنوز تولید آنها ثبت نشده است و این اطمینان در داخل به وجود نیامده است.

 

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: فعلا برای تشخیص ویروس کرونا از کیت تشخیصی قدیمی استفاده می شود که می تواند وجود ویروس کرونا را تشخیص دهد اما نوع آن را مشخص نمی کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------