اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

داربست‌های استخوانی جایگزین بافت‌های آسیب‌دیده می‌شود



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,داربست‌های استخوانی
محققان کشور موفق به تهیه داربست مهندسی بافت بر پایه پلیمرهای زیستی شدند تا از این داربست‌های نوین به عنوان جایگزین بالقوه ترمیم ضایعات استخوانی استفاده شود.

به گزارش فارس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان کشور موفق به تهیه داربست مهندسی بافت بر پایه پلیمرهای زیستی شدند تا از این داربست‌های نوین به عنوان جایگزین بالقوه ترمیم ضایعات استخوانی استفاده شود.

 

طراحی و تهیه بافت‌های مهندسی استخوان همراه با فرمولاسیون جدید به منظور تسریع در ترمیم و بازسازی بافت استخوانی آسیب‌دیده هدفی بود که مد نظر این پژوهش قرار گرفت. محققان با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این طرح را انجام دادند.

 

رویا صدقی مجری این طرح پژوهشی درباره اهمیت این طرح گفت: اگرچه استخوان به عنوان محکم‌ترین بافت بدن شناخته می‌شود، اما به دلایل مختلفی مانند بیماری، حادثه، مشکلات مادرزادی، از بین رفتن استخوان و سرطان‌های مختلف احتمال آسیب رسیدن به آن وجود دارد. از گذشته‌های دور، همواره پزشکان در سراسر دنیا با مشکلات مربوط به بافت اسکلتی به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات بالینی مواجه بوده‌اند.

 

وی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین راهکارهایی که تاکنون برای رفع انواع نقص‌های استخوانی و غضروفی پیشنهادشده و بیش از نیم‌قرن است که کاربرد دارد، استفاده از انواع مواد زیستی در تهیه کاشتنی‌ها و داربست‌ها در مهندسی بافت استخوان است.

 

به گفته صدقی، مهندسی بافت علم طراحی و تولید بافت‌های جدید برای ترمیم اندام‌های آسیب دیده و جایگزینی قسمت‌های از دست رفته به علت عوامل مختلف است. از همین رو مهندسی بافت به روشی امیدبخش جهت ترمیم یا تعویض بافت آسیب دیده تبدیل شده و برای بازسازی و ترمیم بافت‌ها و اندام‌هایی مانند استخوان، پوست، قلب، اعصاب، غضروف استفاده شده است.

 

مهندسی بافت می‌تواند درمان بسیاری از نواقص و بیماری‌های بافتی را تسریع و آسان‌تر کند. در این راستا داربست مهندسی بافت بر پایه پلیمرهای زیستی تهیه شد.

 

صدقی همچنین بیان کرد: نتایج نشان می‌دهد که این نانوالیاف بدلیل داشتن ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی مناسب موجب افزایش سرعت ترمیم استخوان می‌شود. همچنین خواص ضدمیکروبی مناسب داربست‌های تهیه شده موجب کاهش یا حذف عفونت‌های احتمالی عمل جراحی برای کاشت این داربست‌ها درون بدن می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود داربست‌های نوین تهیه شده به عنوان جانشینی بالقوه برای ترمیم ضایعات استخوانی به کار گرفته شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------