کرونای دیگران و کرونای ما!



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,

 

در حالی که مقامات وزارت بهداشت با اصرار وبطور مداوم هرگونه ابتلای به بیماری کرونا را در ایران انکار می کردند ناگهان خبر تست مثبت دو مورد کرونا در قم منتشرو چهار ساعت بعد فوت این بیماران اعلام می شود.

 

از احتمال قرنطینه قم سخن به میان می‌آید و فیلم‌های حضور خودروها برای قرنطینه در فضای مجازی در سطح وسیع منتشر می‌شود. به سرعت آمارها افزایش می‌یابد و در کمتر از ۳ روز و با ورود مسافرین مبتلا به کرونا از ایران به سایر کشورها خبرگزاری های جهان ،ایران را به عنوان دومین کشور صادر کننده کرونا پس از چین معرفی می‌کنند! عراق مرزهایش را با ایران می‌بندد و برخی از کشورها پروازهای خود را به کشورمان به حالت تعلیق در می آورند.

 

 این در حالی است که در اولین روز پس از اعلام وضعیت اضطراری از سوی سازمان بهداشت جهانی، برخی از دلسوزان و از جمله نگارنده در یادداشتی پیشنهاد لغو پروازهای بین ایران و چین را مطرح کردیم ،اما همزمان عکس های دیدار سفیر چین و رئیس ماهان منتشر شد که بر تداوم همکاری‌هاواستمرارپروازهاتاکید می‌کردند!درکوتاه ترین زمان ماسک و ژل ضد عفونی در داروخانه ها نایاب شد و در سایر مراکز با چند برابر قیمت به فروش رسید.

 

 در حالی که مردم اخبار آغاز شیوع بیماری در چین و اقدامات چینی‌ها را در این روزها هم در رسانه ملی و هم در حجم بالا در فضای مجازی شاهد بوده اند. مردم سخت گیری چینی ها برای پیشگیری ،قرنطینه شهر ۱۱ میلیونی ووهان چین و تبدیل آن به شهر ارواح وفریادهای مقاومت مردم حبس شده در منازل، را به خاطردارند وبیمارستانی که ده روزه ساخته شد.واین یعنی اینکه کرونای دیگران با کرونای ما متفاوت است!

 

 ده روز پس ازشیوع کرونا در چین در حالی که متاسفانه پروازهای چین به ایران متوقف نشده بود و بر اساس آمارهای غیررسمی روزانه حدود هزار نفر بین دو کشور تردد می‌کردندکرونای قم نشان دادمقامات کشور یا خطر را جدی نگرفته بودند  و یا اگرتمهیداتی هم اندیشیده بودند، هیچ پیوست رسانه‌ای برای مهندسی افکار عمومی نداشتند.به طوری که اعلام افزایش سریع افراد مشکوک به ابتلا به کرونا در فاصله کوتاه، بار دیگر شبهه «پنهان کاری» را دامن زد و لطمه دیگری به «اعتماد عمومی» وارد کرد. همچنین شواهد حاکی از آن است که هیچ مدیریت واحد و یا هماهنگی بین بخشی بین متولیان و دستگاه‌های ذیربط وجود نداردبطوریکه اخبار متناقض موجب گسترش شایعات می شود. در چنین شرایطی تاکید مسئولان به عدم نگرانی مردم نه تنها از التهابات نمی کاهد بلکه نگرانی خانواده‌هارامضاعف می کند.اختلاط اطلاعات درست و غلط،اظهارات متناقض، توصیه های متفاوت پزشکان و مقامات بهداشتی ،اوج گرفتن جدال دوباره تعارض طب سنتی و طب مدرن و ده‌ها موضوع دیگربرنگرانی های مردم دامن می زند.

 

انتظار می‌رود با توجه به اهمیت موضوع و نگرانی همه آحاد جامعه نشست فوق العاده سران سه قوه سریعاً برگزار و ضمن تعیین فرماندهی و قرارگاه واحد برای مدیریت کرونادرهمه ابعاد ازپیشگیری تا  قرنطینه ،ازتعطیلی تا محدودیت مراکز آموزشی یا محل های تجمع و فعالیت تا دستورالعمل های قانونی برای رعایت اصول بهداشتی ،ازتامین امکانات مورد نیاز برای پیشگیری تاتعیین مراکزدرمان وازمدیربت واحد اطلاع رسانی تا اطلاع رسانی صحیح ،سریع ودقیق همه تحت مدیریت واحد قرارگیرد.

 

وضعیت برای مردم بسیار نگران کننده است ومسئولان کشور بایدبا درک درست این اضطراب تدابیرموثری برای کاهش این نگرانیها ببندیشند.

 

سیدجلال فیاضی

* منتشر شده در روزنامه قدس ۱۳۹۸/۱۲/۴

 

 

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------