ویروس کرونا تا ۹ روز می تواند ادامه حیات داشته باشد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: این ویروس تا ۹ روز می تواند ادامه حیات داشته باشد.

به گزارش مهر، فرهاد ابول نژادیان پیش از ظهر امروز در نشست خبری اظهار کرد: به محض شیوع ویروس کرونا در چین مرزهای زمینی، دریایی و هوایی را رصد کردیم؛ در آن مرحله افرادی که تبعه چین بودند یا به این کشور مهاجرت داشتند با پرسش و علائم سنجی و یا اینکه اگر تب داشتند، مورد پایش قرار می‌دادیم.

 

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی که برای شایع شدن این ویروس اعلام شرایط اضطراری در دنیا داشت، تمام مبادی ورودی کشور از سوی همکاران بهداشت با شرح‌حال گرفتن و معاینه فیزیکی با تب سنجی از اتباع چینی مورد پایش قرار گرفت.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: کارکنان چینی فعال در شرکت‌های پتروشیمی و نفتی که در ایران ساکن هستند نیز مورد معاینه قرار گرفتند سه ورزشکار ایرانی که از ۲۶ دی‌ماه تا دوم بهمن سال جاری وارد کشور شده بودند نیز در مورد ارزیابی قرار گرفتند.

 

ابول نژادیان اضافه کرد: بعد از آن نیز گروه دانشجویان ساکن چین که به کشور منتقل شدند، ابتدا قرنطینه و بعد معاینات لازم روی آنها انجام شد.

 

وی ادامه داد: یک دانشجوی ایرانی نیز که ابتدا به کشور ترکیه و بعد ایران سفر کرده بود، مورد پایش قرار گرفت.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار داشت: تا قبل از شیوع ویروس در کشور و فوت دو بیمار استان قم در ۳۰ بهمن همه تلاش‌ها برای بیماریابی و جلوگیری از گسترش این ویروس متمرکز شده بود.

 

ابول نژادیان عنوان کرد: بعد از آن نیز افرادی که در کشور به این ویروس مبتلا شدند نه تبعه چینی بودند، نه به کشور چین سفر کرده بودند و نه هیچ ارتباطی با تبعه چینی داشتند؛ همه آنها از طریق ذرات آلوده مبتلا شدند.

 

وی خبر داد: این ویروس بیرون بدن تا ۹ روز می‌تواند ادامه حیات داشته باشد ولی سایر ویروس‌ها عمر کوتاهی دارند.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز تأکید کرد: برای مقابله با شیوع این ویروس در استان خوزستان شرایط لازم اندیشیده شده و بیمارستان‌های معین در سراسر استان تعیین شدند.

 

ابول نژادیان عنوان کرد: بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌های تعیین شده موارد مشکوک به بیماری آنفولانزا و ویروس کرونا را مورد پایش قرار می‌دهند.

 

وی افزود: بیمارستان رازی اهواز به عنوان بیمارستان معین تعیین شده و در دیگر شهرهای خوزستان نیز هر بیمارستانی یک بخش را به عنوان معین معرفی کردیم تا این بخش خالی باشد و پرسنل هم آماده به کار هستند.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: در اورژانس پیش بیمارستانی نیز چهار آمبولانس را برای این کار به صورت آماده باش تعیین کردیم تا انتقال بیماران مشکوک به ویروس کرونا را انجام دهند.

 

وی تأکید داشت: از شهروندان درخواست داریم اگر کسی بیمار مشکوک به ویروس کرونا داشت سراغ آمبولانس‌های خصوصی هم نروند این کار تنها برای اطمینان بیشتر است؛ چون آمبولانس‌های تعیین شده بعد از انتقال موارد مشکوک در بیمارستان رازی گندزدایی می‌شوند.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز خبر داد: در شهرهای دیگر استان نیز هر شهر یک آمبولانس برای انتقال موارد مشکوک تعیین شده بلافاصله بعد از هر انتقال کار گندزدایی آن انجام می‌شود.

 

ابول نژادیان اضافه کرد: تمام آمبولانس‌های تعیین شده برای این کار تا پایان خروج ویروس از کشور همه این آمبولانس‌ها از چرخه فوریت‌های پزشکی خارج و در نهایت نیز بعد از گندزدایی به چرخه فعالیت بر می‌گردند.

 

وی اظهار کرد: عمل‌های جراحی غیرضروری را در بیمارستان‌ها کنسل و حتی برخی از درمانگاه‌های پرتردد مثل چشم پزشکی بیمارستان امام را تا اطلاع ثانوی تعطیل کردیم و فقط موارد اورژانسی پیگیری می‌شوند.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اضافه شدن یک پزشک به بخش اورژانس در بیمارستان‌های مختلف گفت: در حوزه آموزشی نیز کارشناسان اقدامات آموزشی را در سطح پرسنل و پزشکان انجام داده و در عین حال پیام‌های آموزشی را در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر کردند.

 

ابول نژادیان افزود: یک آزمایشگاه منطقه‌ای بهداشت و یک آزمایشگاه پایلوت خود دانشگاه علوم پزشکی کار نمونه‌گیری از بیماران مشکوک را برای ویروس کرونا و بیماری آنفولانزا نوع B انجام می‌دهند.

 

وی بیان داشت: علاوه بر اخذ نمونه از بیماران مشکوک و جواب دهی در سطح استان نمونه‌ها برای انستیتو پاستور تهران ارسال و در صورت تأیید نهایی آنها که جواب منفی باشد، بیمار را از قرنطینه خارج می‌کنیم.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به شباهت علائم بیماری آنفولانزا نوع B و ویروس کرونا یادآور شد: تا قبل از شیوع ویروس کرونا بیماران دارای علائم آنفولانزا را به انجام اقدام حمایتی و استراحت در منزل ارجاع می‌دادیم.

 

وی اضافه کرد: همان‌طور که موارد مثبت ابتلاء به ویروس کرونا در استان‌های قم، تهران و رشت اعلام شد اگر مورد مثبتی در استان خوزستان وجود داشته باشد، به صورت رسمی اعلام می‌شود.

 

ابول نژادیان گفت: در حال حاضر بیشترین نیاز شهروندان در استان خوزستان پیشگیری و رعایت بهداشت فردی با آموزش‌های لازم است.

 

وی ادامه داد: با وجود نبود موردی از آلودگی به ویروس کرونا در استان خوزستان مدارس این استان تا پایان هفته جاری تعطیل اعلام شد.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: تعطیلی مدارس امکان انجام مسافرت مردم استان خوزستان به خارج از این استان را قوت داد و بیشتر نگرانی برای این بود که مبادا با این مسافرت‌ها ویروس به استان خوزستان وارد شود.

 

وی افزود: اعلام تعطیلی بدون وجود آلودگی هیچ توجیه علمی ندارد ولی برای رفع دغدغه مندی مردم این کار انجام شد.

 

ابول نژادیان در واکنش به اینکه مردم استان خوزستان به دلیل بروز پدیده گرد و غبار در زمینه ریه و اندام‌های تنفسی آسیب دیده و ضعیف‌تر از شهروندان دیگر استان‌ها هستند، گفت: اعتقاد ندارم که روی ریه‌های مردم استان خوزستان ضعیف است هرچند که آلاینده‌های صنعتی در شهر اهواز وجود دارد ولی آلرژی با نقص سیستم دفاعی و یا تنفسی بدن تفاوت دارد.

 

وی در پایان گفت: نیروهای مسلح و همچنین زندان‌ها خودشان بهداشت و بهداری دارند و نظارت‌های لازم نیز انجام می‌شود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------