مسمومیت ۲۶۴ نفر در استان فارس با الکل / ۳۱ نفر جان باختند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,مسمومیت
مدیر روابط عمومی اورژانس فارس گفت: در کل استان ۲۶۴ نفر در روزهای گذشته دچار مسمومیت با الکل شدند که از این تعداد ۳۱ نفر فوت کردند.  

به گزارش تسنیم، طی روزهای اخیر که بحث شیوع و گسترش بیماری کرونا داغ است عده‌ای نیز از روی جهل با خوردن الکل دچار مسمومیت شده و برخی نیز بر اثر همین اتفاق جان باختند.

 

حسن همتی، مدیر روابط عمومی اورژانس فارس در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در کل استان 264 نفر در روزهای گذشته دچار مسمومیت با الکل شدند که از این تعداد 31 نفر فوت کردند.

 

وی با بیان اینکه در استان 4 دانشگاه علوم پزشکی فعال است به آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز اشاره کرد و گفت: از این تعداد 251 نفر از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام شده که 197 مورد مربوط به شیراز و 54 مورد مربوط به شهرستان‌های تحت اشراف این دانشگاه بوده است.

 

مدیر روابط عمومی اورژانس فارس افزود: این آمار تا ساعت 7:30 صبح امروز است.

 

محمدرضا حیدری، سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با بیان اینکه مصرف الکل خوراکی برای مقابله با نابودی کرونا ویروس هیچ پایه علمی ندارد، گفت: عده‌ای تصور می‌کنند چون ویروس کرونا نسبت به الکل حساس بوده و با ضدعفونی دست و سطوح با الکل از بین می‌‌رود، با شرب الکل نیز همین اتفاق در داخل بدن می‌افتد و در واقع به شکلی نقش ضدعفونی‌کننده در بدن دارد، در حالی‌ که این یک باور و تصور غلط، غیرعلمی و غیربهداشتی است.

 

وی با بیان اینکه دو نوع الکل اتیلیک (اتانول) و متیلیک (متانول) وجود دارد، افزود: به الکل اتیلیک در اصطلاح اتانول می‌گویند که هرجا اسم الکل می‌آید منظور همین نوع الکل است و بیشتر برای مصارف طبی استفاده می‌شود، همچنین در مصارف صنعتی هم برای تهیه عطر و ادکلن از آن استفاده می‌شود، این الکل اغلب خاصیت سمی ندارد و برای ضدعفونی کردن و مصارف پزشکی استفاده می‌شود.

 

حیدری تاکید کرد: اما مسمومیت با متانول می‌‌تواند منجر به ایجاد عوارض جدی چشمی از قبیل تاری دید، کاهش بینایی و کوری دائمی و در نهایت درگیری‌های مغزی، کاهش سطح هوشیاری، کما و مرگ بیمار شود.

 

به گفته سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه، مردم باید از اماکن معتبر مانند داروخانه ها الکل را تهیه کنند و الکل نیز از نوع اتیلیک باشد، زیرا از نظر ظاهری هیچ فرقی بین این دو الکل وجود ندارد و نمی‌توان تشخیص داد که الکل آیا اتانول است یا متانول و ممکن است ناخواسته عوارضی را برای افراد به همراه داشته باشد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------