اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

دامپزشکی اصفهان از احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو هشدار داد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, تب کریمه کنگو
.معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان باتوجه به فرا رسیدن فصل گرما و فعالیت کنه‌ها در باره احتمال شیوع تب کریمه کنگو در استان هشدار داد.

 محمد کشتکار روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: از یکسال پیش تاکنون هیچ موردی از بروز این بیماری در استان مشاهده و گزارش نشده است اما این فصل امکان بروز آن وجود دارد به همین دلیل باید مراقبت‌ها و اقدام‌های پیشگیرانه لازم انجام شود.

 

وی ادامه داد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه كونگو نوعی بیماری ویروسی است که از طریق گزش دام توسط نوعی کنه بروز می‌کند و تاکنون در استان شیوع بیماری تب کریمه کنگو گزارش نشده است.

 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان افزود: کنه عامل بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرم سال فعال می‌شود و از این رو اداره کل دامپزشکی اصفهان برای جلوگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو اقدام‌های پیشگیرانه انجام می‌دهد.

 

وی با بیان اینکه سم‌پاشی از جمله اقدام‌های پیشگیرانه در برابر شیوع بیماری تب کریمه کنگو محسوب می‌شود، اضافه کرد: محیط و بدن دام برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو سمپاشی می‌شود و تاکنون سه هزار و ۳۰۰ لیتر سم مصرف شده است.

 

وی با بیان  اینکه تامین سم برای همه دامداری‌ها توسط دامپزشکی اصفهان مقدور نیست و سم پاشی تنها برای موارد کانون بیماری و گزارشی انجام می‌شود تصریح کرد: سال گذشته ۸۰۲ هزار راس گوسفند و بز، ۱۰۱ هزار و ۵۰۰ راس گاو و گوساله و بیش از ۱۵ میلیون متر مربع جایگاه‌های نگهداری دام سمپاشی شد که این برنامه امسال نیز تداوم دارد.

 

کشتکار با بیان اینکه دامداران باید از طریق تشکل‌ها و تعاونی‌ها نسبت به خرید سم و ضد عفونی دام و جایگاه‌ها اقدام کنند یادآور شد: بیماری ویروسی تب کریمه کنگو در اثر تماس با دام آلوده و گوشت آلوده به انسان منتقل می‌شود اما ویروس عامل این بیماری به شدت به سرما حساس است و در اثر سرما غیرفعال می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: دام در کشتارگاه‌ها با نظارت دامپزشکی ذبح و بعد از ۲۴ ساعت جمود در بازار عرضه می‌شود و شهروندان با خرید گوشت از مراکز معتبر عرضه گوشت از ابتلا به بیماری مصون می‌مانند.

 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان بیان کرد: شهروندان برای اطمینان از سالم بودن گوشت تازه خریداری شده، آن را بعد از ۲۴ ساعت انجماد در دمای صفر تا منفی چهار درجه سانتی‌گراد یخچال مصرف کنند.

 

به گفته وی بیماری ویروسی تب کریمه کنگو دارای مشخصه ظاهری در گوشت و دام نیست و تنها راه اطمینان از مصرف گوشت، استفاده آن بعد از ۲۴ ساعت نگهداری در یخچال است.

 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان از شهروندان خواست فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در مراکز، مراتب را با سامانه پاسخگویی سراسری دامپزشکی به شماره ۱۵۱۲ در میان گذارند.

 

"تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF)" یک بیماری ویروسی خونریزی دهنده تب‌دار حاد است که توسط کنه در بین حیوانات و دام‌ها گسترش می‌یابد.

 

این بیماری از آسیا، آفریقا و اروپا گزارش شده و در کشورهای همسایه شامل عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان شایع است.

 

شیوع این بیماری در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت ناقل و مخزن بیماری (کنه‌ها) بیشتر مشاهده می‌شود.

 

اصفهان رتبه اول تولید گوشت مرغ و بوقلمون، رتبه چهارم تولید گوشت قرمز، رتبه دوم تولید تخم مرغ و رتبه اول تولید شیر خام و رتبه سوم تولید عسل کشور را داراست.

 

استان اصفهان دارای بیش از هفت میلیون و ۸۰۰ هزار راس انواع دام است که این خطه را به یکی از قطب های تولید فرآورده های دامی در کشور تبدیل کرده است.

 

استان اصفهان دارای ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۱۷ کشتارگاه طیور و ۳۳ کشتارگاه دام و بیش از ۱۰ هزار مرکز بسته بندی و فرآوردی فرآورده های خام دامی است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------