اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

استفاده از قندها برای تشخیص سریع تر سرطان پروستات



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, قندها
مطالعه جدید نشان می دهد نوع جدید تست با استفاده از قندهای پیچیده برای تشخیص سرطان پروستات سریع تر و دقیق تر است. 

به گزارش مهر، محققان دانشگاه بیرمینگام به شناسایی قندهای موسوم به گلیکان ها در خون پرداختند. این قندها به مولکول‌های پروتئینی موسوم به PSA می‌چسبند و در صورت وجود سرطان در بدن، دستخوش تغییرات آشکاری می‌شوند.

 

انواع مشخص گلیکان ها با سرطان‌های مختلفی مرتبط هستند اما تاکنون، هیچ تکنولوژی قابل دسترسی برای شناسایی درست و دقیق این گلیکان ها وجود نداشته است.

 

حال تیم تحقیق از این دانشگاه موفق به توسعه تکنیکی شده اند که می‌تواند گلیکان های مرتبط با سرطا ن را با دقت بالایی تشخیص دهد. این تکنولوژی به نام دانشگاه بیرمینگام به ثبت رسیده است.

 

این تکنولوژی از طریق ماده کربوهیدرات مصنوعی برای ایجاد الگوی یک گلیکان خاص عمل می‌کند. این گیرنده‌ها سپس در موقعیتی بر روی سطح تثبت شده و فقط با آن گلیکان پیوند می‌یابند.

 

«پائولا مندز»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «نکته جالب در مورد این تکنیک این است که ما قادر به شناسایی گلیکان های با خصوصیات خاص هستیم. مولکول PSA می‌تواند دارای ۵۶ قند متفاوت متصل به آن باشد، اما فقط چهارتای آنها با سرطان پروستات مرتبط هستند. با این آزمایش، ما قادر به تشخیص آن چهار پروتئین با دقت و درستی هستیم.»

 

با این روش، نه تنها شمار گلیکان ها وجود سرطان را نشان می‌دهند، بلکه میزان تهاجمی بودن و پیشرفت سرطان را هم نشان می‌دهند.

 

محققان امیدوارند از این تکنیک در نمونه‌های بالینی استفاده شود.

 

در حال حاضر، نتایج تست‌های فعلی در حدود ۵۰ درصد اشتباه هستند، از اینرو استفاده از تست‌های جدید ضرورت دارد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------