وعده مرد پارسی هند برای تامین 20 میلیون واکسن کرونا برای ایران (+عکس)



یک تاجر ایرانی‌الاصل و زرتشتی در هند وعده داده 20 میلیون "دوز" واکسن کرونا را با قیمتی مناسب و ارزان‌تر در اختیار ایران قرار دهد.  

به گزارش عصرایران، وزیر بهداشت 2 روز پیش خبر از پیش خرید 20 میلیون دوز واکسن کرونا از یک شرکت هندی تولید کننده واکسن داده است.

 

 به گفته "سعید نمکی" مدیر عامل این شرکت هندی که فردی زرتشتی و ایرانی‌الاصل است (از پارسیان هند) وعده داده 20 میلیون دوز واکسن کرونا را با قیمتی مناسب و ارزان‌تر در اختیار ایران قرار دهد.

 

"سیروس پوناوالا" تاجر ایرانی‌الاصل‌ هندی و مدیر عامل شرکت داروسازی " سروم " هند هفتمین فرد ثروتمند هندی و بر اساس گزارش ماه ژوئن امسال (2020) نشریه آمریکایی "فوربس" او با دارا بودن بیش از 11.2 میلیارد دلار ثروت صدو شصت و پنجمین فرد ثروتمند دنیاست.

 

عکس آرشیوی/ بلومبرگ 

 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, تاجر ایرانی‌الاصل

او پیشتر با انعقاد قراردادی با ایالات متحده آمریکا وعده تامین 100 میلیون دوز واکسن کرونا را به این کشور هم داده است.

 

شرکت سروم هند یکی از شرکت‌های بزرگ داروسازی در هند و جهان محسوب می‌شود که هم‌اینک از سوی "آدار پوناوالا" پسر 39 ساله سیروس پوناوالا اداره می‌شود.

 

 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, تاجر ایرانی‌الاصل

 

عکس آرشیوی/ دیدار آدار پوناوالا با بیل گیتس مدیر عامل مایکروسافت و رییس بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس که در زمینه تولید واکسن و ریشه کنی بیماری های همه گیر فعالیت می کند.

 

 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, تاجر ایرانی‌الاصل

 

دکتر "سیروس پوناوالا " 79 ساله به سلطان واکسن هند هم مشهور است. او مدیر "گروه پوناوالا" است که مالک و صاحب شرکت داروسازی "سروم" و دارای آزمایشگاه‌ها و کارخانه‌های متعدد در زمینه تحقیقات "بایو تک" و تولید واکسن است.

 

این شرکت واکسن‌های تولیدی خود را به 165 کشور دنیا صادر می‌کند و هم‌اینک از هر 2 کودک دنیا یکی از آنها از واکسن‌های تولیدی این شرکت دریافت کرده است.

 

قیمت پایین و کیفیت قابل قبول از مزیت‌هایی است که این شرکت تولید واکسن هندی در رقابت با دیگر شرکت‌های غربی و شرقی تولید واکسن از آن برخوردار است و همین مساله باعث شده تا بازار خوبی در دنیا داشته باشد و علاوه بر آن حتی برخی شرکت‌های مطرح داروسازی جهان برای تولید انبوه واکسن خود این شرکت هندی را انتخاب می‌کنند تا هزینه تمام شده تولید واکسن آنها کاهش یابد.

 

شرکت سروم هند اعلام کرده تا پایان ماه سپتامبر (10 مهر ماه 1399) واکسن تولیدی خود برای ویروس کرونا را با قیمت 13 دلار به بازار جهانی عرضه می‌کند.

 

سیروس پوناوالا از تبار "پارسیان هندی" است که جمعیتی قلیل اما صاحب علم و ثروت در هند هستند.

 

 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, تاجر ایرانی‌الاصل

 

با وجودی که جمعیت چند صد هزار نفره پارسیان هندی در مقایسه با جمعیت جامعه هندوها و حتی مسلمانان هندی به لحاظ کمی بسیار قلیل به شمار می‌رود اما پارسیان هندی به واسطه دانش و ثروت خود جایگاهی خاص و بی‌بدیل در جامعه هندی کسب کرده و صاحب نفوذ بالایی هستند.

 

پارسیان هندی در سده دوم هجری و پس از حمله اعراب مسلمان، از ایران به هند کوچ کرده و همچنان دین زرتشتی خود را حفظ کرده‌اند.

 

پارسیان هندی علاقه‌ای به ورود به دنیای سیاست ندارند اما در عوض در زمینه‌های تجاری، علمی و هنری دارای قدرت و نفوذ فوق‌العاده در جامعه هند هستند و مرکز تجمع عمده آنها شهر بمبئی هند است.

 

این جامعه افراد صاحب نامی را به هند و جامعه جهانی معرفی کرده است که یکی از آنها سیروس پوناوالاست.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------