میکروبیوم روده می‌تواند در برابر تشعشعات مضر از بدن محافظت کند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,میکروبیوم روده
محققان دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا دریافتند میکروبیوم روده می‌تواند در برابر تشعشعات مضر از بدن محافظت کند.

به گزارش پایگاه خبری ساینس‌دیلی، در این تحقیقات که با استفاده از موش‌ها انجام شد، محققان نشان دادند که وجود ٢ نوع باکتری‌Lachnospiraceae و Enterococcaceae در روده موش‌ جذب تشعشعات مضر و جلوگیری از آسیبدیدن بافت‌های بدن می‌شود.

 

این باکتری‌ها از طریق افزایش تولید دو نوع متابولیت در بدن، موجب بهبود فرایند تولید سلول‌های خونی و ترمیم آسیب‌های لوله گوارش شدند. نکته قابل توجه این است که هر دو نوع باکتری مذکور، در بدن بیماران مبتلا به لوسمی که تحت پرتودرمانی قرار گرفته‌اند به وفور یافت شده است.

 

بر اساس این تحقیقات وجود باکتری‌های مورد بحث در روده موجب افزایش تولید مولکول‌های متابولیت موسوم به پروپیونات و تیپتوفان می‌شود. این مولکول‌های متابولیت موجب محافظت بلند مدت در برابر تشعشعات شده و آسیب وارده به فرایند تولید سلول‌بنیادی در مغز استخوان‌ها را کاهش می‌هند. در نتیجه مانع بروز بسیاری از مشکلات گوارشی و آسیب دی ان ای می‌شوند.

 

آسیب‌های وارده به اندام‌های بدن در اثر تشعشعات مضر ناشی از پرتودرمانی، حملات هدفمند، سانحه یا سایر رویدادهای عمدی و غیرعمدی می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های شدید و حتی مرگ شود.

 

محققان امیدوارند در آینده نزدیک بتوانند آزمایشاتی را توسعه دهند که امکان ارزیابی اثرگذاری این متابولیت‌ها را بر سلامت بیمارانی که در برابر تشعشعات مضر قرار گرفته‌اند، فراهم کند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------