انتقاد به بخشنامه «سفر بدون تست کرونا ممنوع!»



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,تست کرونا
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران مطرح کرد: بخشنامه مبهم و شبهه‌ناک «سفر مشروط به تست کرونا» به جز ایجاد سردرگمی، التهاب و تنش در جامعه چه اثر دیگری داشت؟ 

حرمت‌الله رفیعی به ایسنا گفت: اگر قرار است محدودیتی اعمال شود لازمه آن تعیین مقدمات و مهم‌تر از آن شفاف‌سازی است، نه ایجاد ابهام و سردرگمی.  به اندازه کافی با تصمیم‌های اشتباه نه فقط به گردشگری کشور، بلکه به پیکره اقتصاد مردم لطمه وارد شده است، چرا با یک بخشنامه شبهه‌ناک و مبهم جامعه را ملتهب می‌کنند؟ وقتی آن بخشنامه منتشر شد تصور می‌شد همه مسافران ملزم شده‌اند تست کرونا بدهند، در نتیجه این شبهه ایجاد شد که مردم برای سفر باید هزینه بیشتری بپردازند؛ یعنی یک مسافر علاوه بر هزینه بلیت هواپیما، قطار و یا اتوبوس باید دست‌کم ۶۰۰ هزار تومان دیگر بابت تست کرونا بدهد. همین مساله باعث می‌شد مردم به جای سفر از طریق مسیرهایی که قابلیت کنترل دارد، سفر با وسیله نقلیه شخصی را انتخاب کنند که امکان کنترل آن وجود ندارد.

 

او اضافه کرد: بعد، محتوای آن را تکمیل کردند که قرار است از سفر افراد مبتلا به کرونا که اطلاعات‌شان «قبلا» در سامانه وزارت بهداشت ثبت شده است، جلوگیری شود و در پایانه‌های مسافربری همه مراجعان تب‌سنجی شوند. فیلمی را دیدم از یکی از سامانه‌های مسافربری که برای تب‌سنجی صف بلندی تشکیل داده بودند، این کار خود عامل انتشار ویروس کرونا است. چرا وقتی امکانات و شرایط را فراهم نکرده‌اند جو را این‌گونه ملتهب می‌کنند!؟

 

رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی بیان کرد: هشت ماه است که این کشور با ویروس کرونا درگیر شده، هنوز وقت آن نرسیده اصول اولیه را رعایت کنیم، وقت آن نشده که بی‌گدار به آب نزنیم و با سهل‌انکاری بخشنامه‌ها را ابلاغ نکنیم!؟

 

رفیعی گفت: در هر حال، مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا «لازم‌الاجرا» است، تصمیمی هم که در این ستاد در ارتباط با کنترل مسافران در سامانه‌های مسافری گرفته شد برای همه لازم‌الاجرا است، چرا آن را به این شکل در فضای مجازی منتشر کردند که این همه فضا را ملتهب، مردد و سردرگم کند؟ آیا نباید پیش از انتشار چنین بخشنامه‌هایی بررسی کنند چه چیزی باید ابلاغ و منتشر شود؟ این شیوه ابلاغ و انتشار بخشنامه‌های کرونا جز ضرر، التهاب و سردرگمی در جامعه دستاورد دیگری ندارد. مثل همان بخشنامه معاونت گردشگری که در اوایل شیوع ویروس کرونا بدون مشورت و یک‌باره ابلاغ و اعلام شد پول سفرهای کنسل‌شده مردم برگردانده شود. اصلا نپرسیدند وضعیت تورها و حساب‌ها چگونه است. پول مسافر دست کیست. آیا امکان برگشت به آن سرعت وجود دارد. ساز و کار چه باید باشد. هیچ نظر کارشناسی‌ای در کار نبود. مشابه همین بخشنامه اخیر که در فضای مجازی خیلی سر و صدا کرد و با نظرات غیرکارشناسی زیادی هم مواجه شد.

 

او درباره ابلاغ این بخشنامه به آژانس‌های مسافری و مجریان تورها، گفت: چنین بخشنامه‌ای به انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی و یا آژانس‌ها هنوز ابلاغ نشده است. ما هم از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی در جریان این خبر قرار گرفتیم. بخشنامه‌ای با محتوای کلی و مبهم که بیشتر ایجاد سردرگمی کرد.

 

رفیعی اظهار کرد: اگر قرار است انتشار ویروس کرونا کنترل شود به جای این سر و صدا کردن‌ها، امکانات و شرایط آن را فراهم کنند. مثل کشورهای دیگر که حتی مرزهای‌شان را به روی توریست‌های خارجی باز کرده‌اند و جابه‌جایی و سفر داخل کشورهای‌شان انجام می‌شود، اما مدیریت کنترل و مهار ویروس را هم پیدا کرده‌اند. ما هم بعد از هشت ماه باید به این جایگاه می‌رسیدیم، نه این‌که با اعلام یک‌باره بخشنامه، عامل افزایش نرخ تست کرونا شویم.

 

به گزارش ایسنا، معاون بهداشت وزیر بهداشت اخیرا در نامه‌ای به معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، رییس سازمان هواپیمایی کشور، رییس سازمان راهداری، مدیرعامل شرکت راه‌آهن و معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر لزوم جلوگیری از هر گونه جابه‌جایی مسافر به صورت هوایی، زمینی و دریایی بدون دریافت نتیجه تست کرونا تاکید کرد. در بخشنامه این وزارتخانه آمده است: «در راستای اجرای بند ۷ مصوبه جلسه چهل و دوم ستاد ملی مدیریت کرونا در مورد عدم جابه‌جایی مسافران دارای تست کرونای مثبت و با عنایت به تسریع در قطع زنجیره انتقال کرونا، از تاریخ ۲۸ آبان هرگونه جابه‌جایی مسافر به صورت هوایی، زمینی و دریایی بدون دریافت نتیجه تست کرونا ممنوع است.» اما بعد، داریوش باقر جوان ـ مدیرکل حمل ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ـ درباره شکل اجرای این مصوبه ستاد کرونا گفت: همه شرکت‌های حمل و نقلی موظف‌اند پیش از صدور بلیت اتوبوس، تاکسی و مینی‌بوس برای مسافران، کد ملی آن‌ها را در سامانه مورد نظر وزارت بهداشت وارد کنند و در صورت مجاز بودن و تایید از سوی این وزارتخانه می‌توانند سفر جاده‌ای با وسایل حمل و نقل عمومی بین‌شهری داشته باشند.

 

این توضیحات گویای این است که مسافران برای جابه‌جایی‌های بین‌شهری به وسیله هواپیما، قطار، اتوبوس و تاکسی‌ها ملزم به ارائه تست کرونا نیستند اما از جابه‌جایی افراد مبتلا به این ویروس که اطلاعات‌شان در وزارت بهداشت ثبت شده است، جلوگیری خواهد شد. شبهه و ابهام این بخشنامه که هنوز پاسخی برای آن داده نشده، درباره شکل و متولی کنترل مسافرانی است که با وسایل نقلیه شخصی سفر می‌کنند و یا افرادی که مبتلا هستند اما تست PCR نداده‌اند و اطلاعات‌شان در جایی ثبت نشده است.

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------