زالی: تغییر شگرفی در مرگ و میر و بستری‌ها نداشتیم



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,زالی
.فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران گفت: بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که متاسفانه شکستن و نقض قرنطینه توسط افرادی که نتیجه آزمایش پی سی آر آنها مثبت است، همچنان در تهران ادامه دارد.

دکتر علیرضا زالی روز چهارشنبه در حاشیه انعقاد تفاهم نامه بین ستاد کرونای تهران و قرارگاه جهادی امام رضا (ع) در جمع خبرنگاران افزود: دیروز بیش از ۱۵۱ نفر از کسانی که آزمایش پی سی آر مثبت داشتند به فرودگاه مراجعه کردند و می خواستند از حمل و نقل هوایی برای سفر به استان های دیگر استفاده کنند.

 

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران گفت: این کار واقعا جای تاسف دارد و در عین حال موضوعی بسیار نگران کننده است.

 

وی ادامه داد: بررسی های ما نشان می دهد که در طول سه روز اخیر میزان شکستن قرنطینه توسط افراد دارای آزمایش پی سی آر مثبت ادامه دارد و شمار زیادی از آنان در تردد به خصوص ترددهای درون شهری و مناطق مرکزی شهر، نقض قرنطینه کردند. 

 

تغییر شگرفی در مرگ و میر و بستری‌ها نداشتیم

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران بیان داشت: از شنبه این هفته تا به حال تغییر خیلی شگرفی را در میزان بستری در بیمارستان ها و مرگ و میر در تهران نداشتیم.

 

زالی ادامه داد: نکته نگران کننده ای که این روزها با آن روبه‌رو هستیم این است که مردم فکر می کنند محدودیت های کرونایی ایجاد شده، مرگ و میر و میزان ابتلا را به سرعت تغییر خواهد کرد در صورتی که اینطور نیست.

 

وی اظهار داشت: روز گذشته متاسفانه ۹۲ بیمار فوتی پی سی آر مثبت در استان تهران داشتیم.

 

زالی با اشاره به اینکه شرایط بحرانی و قرمز تهران کماکان پابرجا است، گفت: افرادی که در تهران فوت شدند، آزمایش پی سی ار مثبت در پرونده بالینی آنان بود.

 

شهروندان تهرانی مبتلا به کرونا در خانه بمانند

زالی از شهروندان تهرانی درخواست کرد که در صورت مثبت بودن تست کرونای خود در خانه بمانند؛ چرا که به سرعت می توانند بیماری کرونا را به دیگران منتقل کنند.

 

وی ادامه داد: این بیماری از سرایت پذیری بالایی برخوردار است و به عبارتی با شتابی غیرقابل تصور در محیط های بسته و مسقف تکثیر می‌شود.

 

زالی افزود: اگر این افراد نقض قرنطینه کنند، تمام محدودیت های کرونایی اخیر بی اثر خواهد بود و متاسفانه با این کار، شکستن زنجیره ویروس هم غیرممکن می شود. 

 

وی ادامه داد: هرچند ستاد ملی مقابله با کرونا جرایمی را برای این کار در نظر گرفته اما مهمترین موضوع وجدان افراد است و باید بدانند که افراد مبتلا می توانند دیگران از جمله سایر افراد خانواده و همکاران را دچار بیماری کنند.

 

زالی اظهار داشت: شاید عدم همراهی برخی از مبتلایان در رعایت اینگونه مسائل، به دلیل پایین بودن سطح آگاهی آنها باشد؛ اینکه افرادی که تست کرونای آنان مثبت است اما علائم ندارند، تصور می کنند بیماری شان جدی نیست و در نتیجه در سطح شهر حضور پیدا می کنند، علاوه بر وجدان می تواند به دلیل کمبود آموزش های همگانی نسبت به عواقب این کار باشد.

 

وی از رسانه ها تقاضا کرد بیشتر از هر زمان دیگر روی موضوع عدم شکستن و نقض قرنطینه افراد مبتلا توجه و برنامه های آموزشی بیشتری در این زمینه تهیه کنند.

 

کاهش استفاده از مترو و اتوبوس در روزهای تعطیل کرونایی

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران ادامه داد: به طور متوسط در متروی تهران بیش از ۳۰۰ هزار نفر در روز کاهش جمعیت داشتیم و در مجموعه اتوبوس رانی شهر تهران هم بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر کمتر از حمل و نقل عمومی اتوبوس رانی استفاده کردند.

 

زالی در پاسخ به این سوال که اجرای محدودیت های اخیر تاثیری در کاهش روند بیماری در تهران داشته است یا نه، گفت: بیماری کووید - ۱۹ از دوره نهفتگی نسبتا طولانی برخوردار است؛ بنابراین آثار هرگونه مداخله اعم ایجابی یا سلبی در مقابله با این بیماری کمتر از ۲ هفته محقق نمی شود. بنایراین الان از نظر علمی نمی شود به طور کامل نظر داد که آیا محدودیت ها موثر بوده است یا نه. 

 

وی ادامه داد: طبیعا این محدودیت ها تاثیرگذار خواهد بود. به دلیل اینکه هم تردد درون شهری و برون شهری تغییر خواهد کرد و هم برخی از مشاغل در این دو هفته تعطیل هستند.

 

زالی افزود: این موارد نشان می دهد که آثار این موضوع در سطح شهر و ترددهای درون شهری موثر بوده است. البته استمرار و پیوستگی این موضوع در روزهای آتی مشخص می شود. تحلیل دقیقی را در پایان ۲ هفته تعطیلی به مردم شریف استان اعلام خواهیم کرد.

 

به گزارش ایرنا،‌ تفاهم نامه ای بین ستاد کرونای تهران و بنیاد جهادی امام رضا (ع) به منظور بهره گیری از ظرفیت سامانه جذب و ساماندهی نیروهای داوطلب برای مبارزه با کرونا، امروز (چهارشنبه) در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منعقد شد.

  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------