اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

شناسایی اختلال کبد چرب با دستگاه رومیزی



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, کبد چرب
محققان یک دستگاه رومیزی جدید ساخته اند که با بررسی نحوه انتشار آب در کبد انسان برای شناسایی بیماری فیبروز یا فساد الیاف کبد قابل استفاده است. 

به گزارش فارس به نقل از نیواطلس، تجمع چربی در سلول‌های کبد انسان منجر مشکلات جدی و از جمله التهاب، زردی و نارسایی کبدی می‌شود. اما شناسایی کبد چرب قبل از پیدایش علائمی مانند خستگی و تورم دشوار است. لذا محققان در تلاش برای ابداع روش‌هایی هستند که شناسایی مشکلات کبدی را ساده‌تر کند.

 

یک وسیله جدید که توسط محققان دانشگاه ام آی تی ابداع شده بدون نیاز به انتقال به بدن می‌تواند نشانه‌های چرب شدن کبد و فساد الیاف آن را شناسایی کند. وسیله یادشده در اولین گام با موفقیت بر روی موش‌ها آزمایش شده است. کبد چرب به تدریج شروع به تولید بافت‌های ناسالمی می‌کند که به عنوان فیبروز کبد شناخته می‌شوند.

 

تا به حال هیچ روش غیرتهاجمی برای شناسایی این بیماری شناسایی نشده است ولی یک دستگاه جدید با اندازه‌گیری سطح آبرسانی کبد در بیماران دیالیزی و از طریق تجزیه و تحلیل سطح مایعات در عضلات کبد می‌تواند ابتلای کبد به بیماری فیبروز را تشخیص دهد. این دستگاه بر مبنای استفاده از سیستم‌های تشدیدکننده میدان مغناطیسی عمل کرده و از این طریق اتم‌های هیدروژن آب را در بافت‌های کبدی شناسایی می‌کند.

 

ذرات آب در تماس با بافت‌های چرب کبد با سرعت بسیار پایینی حرکت می‌کنند و همین امر نشانه‌ای از بیماری جدی کبد خواهد بود. محققان امیدوارند در آینده نزدیک بتوانند این دستگاه را برای استفاده بر روی انسان‌ها آماده کنند. نمونه اولیه این دستگاه رومیزی قادر به اسکن کردن کبد موش بوده که حدود ۶ میلیمتر در زیر پوست آن قرار دارد. دقت فعلی این دستگاه ۸۶ درصد است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------