ارتباط نقایص مادرزادی نوزاد و ریسک بالای سرطان در بزرگسالی



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, سرطان
مطالعه جدید نشان می دهد افرادی که با نقایص مادرزادی متولد می شوند، در طول زندگی با خطر بیشتر ابتلا به سرطان مواجه هستند؛ اگرچه این خطر نسبی در کودکی بیشتر است و سپس کاهش می یابد. 

به گزارش مهر، محققان دریافتند که تداوم افزایش خطر ابتلا به سرطان در افرادی که با ناهنجاری های غیرکروموزومی و کروموزومی متولد شده اند، نشان می دهد نقص های مادرزادی ممکن است یک علت مشترک با برخی از انواع سرطان ها داشته باشد.

 

به طور کلی مشخص شده است که افراد مبتلا به نقایص مادرزادی در معرض خطر ابتلا به سرطان در دوران کودکی و نوجوانی هستند، اما مشخص نیست که این خطر در بزرگسالی نیز ادامه دارد، از اینرو محققان در این زمینه به بررسی و تحقیق پرداختند.

 

آنها گزارشات سلامت ۶۲,۲۹۵ فرد تا سن ۴۶ سال را در دانمارک، فنلاند، نروژ و سوئد که مبتلا به سرطان تشخیص داده شده بودند بررسی کردند و آنها را با ۷۲۴,۵۴۲ فرد سالم بدون ابتلا به سرطان مقایسه کردند.

 

داده ها نشان داد که ۳.۵ درصد از گروه مبتلا به سرطان (۲۱۶۰ نفر از ۶۲,۲۹۵ نفر) و ۲.۲ درصد از گروه کنترل (۱۵,۸۲۶ نفر از ۷۲۴,۵۴۲ مورد) دارای نقص مادرزادی عمده بوده و احتمال ابتلا به سرطان در افراد دارای نقص مادرزادی عمده ۱.۷۴ برابر بیشتر از افراد گروه کنترل بود.

 

احتمال سرطان در افراد دارای نقص مادرزادی در کودکان ۰-۱۴ ساله بیشتر بود (۲.۵۲ برابر بیشتر) و سپس کاهش می یافت، اما در بزرگسالان ۲۰ سال به بالا دارای نقایص مادرزادی در مقایسه با افراد فاقد آن، ۱.۲۲ برابر بیشتر بود.

 

نوع نقص مادرزادی هم تاثیر قابل توجهی بر خطر متعاقب آن و نوع سرطان داشت. به عنوان مثال، احتمال سرطان در افراد دارای اختلالات کروموزومی نظیر سندروم داون ۵.۵۳ برابر ببیشتر بود.

 

همچنین متداول ترین نوع سرطان در افراد دارای نقایص مادرزادی ناشی از ناهنجاری های کروموزومی، لوسمی یا سرطان خون بود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------