مرگ 6 تن از کسانی که واکسن ضد کرونای فایرز دریافت کردند/ترامپ اولویت را به آمریکایی ها داد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, واکسن ضد کرونای فایرز
از مجموع 38 هزار نفری که در آزمایش های واکسن ضد کرونای فایرز شرکت کرده بودند 6 نفر جان خود را از دست دادند. 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم،بر اساس گزارش صادر شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا 6 نفر در جریان آزمایش های واکسن ضد کرونا که شرکت دارویی آمریکایی غول پیکر«فایرز» با مشارکت شرکت آلمانی«بیونتک» ساخته اند جان خود را از دست دادند.

 

در این گزارش آمده است که چهار نفر از این افراد واکسن غیرواقعی و دو نفر نیز واکسن واقعی دریافت کرده بودند.

 

همچنین در این گزارش آمده است که یکی از شرکت کننده جزو مجموعه شرکت کنندگان در آزمایش های واکسن دچار تصلب شرایین شد و سه روز بعد از دریافت دوز نخست واکسن درگذشت.

 

یک داوطلب دیگر نیز 60 روز بعد از دریافت دوز دوم با سکته قلبی درگذشت.

 

دو نفر دیگر از شرکت کنندگان در  فرایند دریافت واکسن کرونا که واکسن غیرواقعی دریافت کردند نیز یکی در اثر سکته قلبی و دیگری در اثر سکته مغزی جان خود را از دست دادند.

 

سه نفر از شش نفری که جان خود را از دست دادند عمرشان بیش از 55 سال است.

 

همچنین در این آزمایش ها، گروهی متشکل از 38هزار نفر بالای 16 سال شرکت کرده بودند.

 

در همین حال، سازمان غذا و داروی آمریکا واکسن‌ کرونای شرکت داروسازی «فایزر - بایون‌تک» را بی‌خطر و ایمن طبقه‌بندی کرد. 

 

 سازمان غذا و داروی آمریکا که درباره مجوز داروها نیز تصمیم‌گیری می‌کند امروز سه‌شنبه ۱۸ آذر (۸ دسامبر) اعلام کرد داده‌های ۳۸ هزار شرکت‌کننده در آزمایشات بالینی شرکت داروسازی فایزر - بایون‌تک نشان داده است که نگرانی خاصی درباره ایمنی واکسن کرونا وجود ندارند که بتواند از تایید اضطراری واکسن کرونای شرکت فایزر- بایون‌تک جلوگیری کند.

 

کنسرن آمریکایی فایزر و شریک داروسازی آلمانی آن بایون‌تک قبلا برای تایید اضطراری واکسن کرونا از نهادهای مسئول آمریکایی خواستند که مجوز واکسن کرونا را زودتر صادر کنند.

 

کمیته مشورتی سازمان غذا و داروی آمریکا قرار است روز پنجشنبه ۱۰ دسامبر درباره این درخواست رایزنی کند. اکنون اما مشخص شده است که سازمان غذا و دارو  به واکسن کرونای شرکت فایزر- بایون‌تک چراغ سبز نشان داده است.

 

مدیران دو شرکت تحقیقاتی و داروسازی بایون‌تک - فایزر از ضریب اثربخشی ۹۵ درصدی واکسن کرونا خبر ‌دادند. جزییات مثبتی که آنها از ایمنی واکسن و عوارض جانبی احتمالی منتشر کردند، سنگ‌بنای کسب مجوز اضطراری واکسن از سازمان غذا و دارو در آمریکا محسوب می‌شود.

 

در همین حال، مقامات آلمانی گفتند انتظار دارند تزریق واکسن از اوایل ژانویه ۲۰۲۱ دراین کشور آغاز شود. 

 

قرار است نهادهای مسئول اتحادیه اروپا درباره مجوز واکسن شرکت داروسازی بایون‌تک و کنسرن فایزر تا ۲۹ دسامبر سال جاری تصمیم بگیرند. 

 

اما انگلیس منتظر تصمیم نهادهای اتحایه اروپا نماند. این کشور در تهیه و پخش واکسن پاندمی پیشتاز است؛ سه‌شنبه ۱۸ آذر (۸ دسامبر) نخستین تزریق‌ها در این کشور آغاز شد.

 

انگلیس اولین کشور جهان است که به واکسن فرآورده مشترک شرکت آلمانی بایون‌تک و کنسرن آمریکایی فایزر پروانه توزیع و تزریق صادر کرده است.

 

از سوی دیگر، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه ۸ دسامبر (۱۸ آذر) با صدور یک فرمان اجرایی به شهروندان آمریکایی اطمینان داد که آنان در اولویت نخست دریافت واکسن‌های تولیدی این کشور خواهند بود.

 

 ترامپ که در اجلاسی درباره واکسن کرونا در کاخ سفید شرکت کرده بود گفت: «توزیع واکسن به سرعت و به نحوی چشمگیر مرگ و میر و همچنین میزان بستری در بیمارستان‌ها را کاهش خواهد داد.»

 

مشخص نیست فرمان تازه صادر شده چگونه اجرایی خواهد شد، چرا که تولیدکنندگان واکسن در آمریکا از جمله شرکت‌های فایزر و مدرنا پیش از این قراردادهایی را برای فروش واکسن به کشورهای اروپایی امضا کرده‌اند.

 

ناظران فرمان اجرایی صادر شده را «تا حد زیادی نمادین» دانسته‌اند که ترامپ با آن خواسته است نگرانی‌ها درباره کمبود واکسن در ایالات متحده را برطرف کند.

 

رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود افزود: «اگر مشکلی داشته باشیم، قانون تولید دفاعی را فعال خواهیم کرد و مطمئن خواهیم شد که مشکلی نخواهیم داشت.»

 

«قانون تولید دفاعی» به رئیس‌جمهور اجازه می‌دهد تا در مواقع اضطراری شرکت‌های آمریکایی را ملزم به اولویت قرار دادن قراردادهایی کند که برای امنیت ملی ضروری است.

 

این در حالی است که شرکت آمریکایی فایزر و شریک آلمانی آن شرکت داروسازی بایون‌تک، اعلام کردند که از آژانس دارویی اروپا خواسته‌اند تا مجوز استفادهٔ مشروط از واکسن کرونای تولید آنها را سریعتر صادر کند.

 

این شرکت‌ها پیش از این درخواست مشابهی را در آمریکا، انگلیس، استرالیا،‌ کانادا و ژاپن مطرح کرده‌اند و شرکت بیونتک اعلام کرده است که اگر واکسنش تأیید شود می‌توان استفاده از آن را پیش از پایان سال ۲۰۲۰ در اروپا آغاز کرد. مسئولان شرکت فایزر و بایون‌تک گفته‌اند که آمادهٔ ارسال واکسن به هرجایی هستند.

 

علاوه بر آن،  شرکت آمریکایی «مُدرنا»نیز خبر داد که از مسئولان آمریکا و اتحادیهٔ اروپا خواسته است تا مجوّز استفادهٔ مشروط از واکسن تولیدی این شرکت را صادر کنند.

 

از سوی دیگر،‌ آژانس دارویی اروپا اعلام کرد طی جلسه‌ای در ۲۹ دسامبر دربارهٔ واکسن «فایزر و بایون‌تک» تصمیم خواهد گرفت، گرچه سخنگوی این آژانس گفت که این نهاد امکان آن را دارد که تا ۱۲ دسامبر واکسن تولیدی شرکت «مُدرنا» را تأیید کند.

 

«اورزولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد: «اگر همه چیز خوب پیش برود احتمالا واکسیناسیون شهروندان اروپایی پیش از پایان سال آغاز خواهد شد.» وی با تأکید بر آن که این کار گام بزرگی به‌سوی زندگی عادی خواهد بود از شهروندان اروپا خواست که تا پایان یافتنِ واکسیناسیون مناسب برای از میان بردن این ویروس، همچنان منضبط باقی بمانند.

 

همچنین یک مقام ارشد اتحادیهٔ اروپا نیز در همین زمینه گفت که تا کنون ۲ میلیون دوزِ واکسن کووید-۱۹ برای شهروندان ۲۷ کشور عضو اتحادیه ذخیره شده که به‌احتمال زیاد، پیش از پایان سال توزیع آن آغاز می‌شود.

 

همچنین قرار است روز پنجشنبه یک جلسه مشاوره درباره نتایج آزمایش بالینی واکسن تولیدی شرکت فایزر در سازمان غذا و داروی آمریکا تشکیل شود و توصیه کند که آیا واکسن بی‌خطر بوده است یا نه. بعد از آن انتظار می‌رود به فاصله کوتاهی مجوز توزیع واکسن توسط سازمان غذا و داروی آمریکا صادر شود.

 

تا کنون بیش از ۱۵ میلیون نفر در آمریکا به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند که از این تعداد حدود ۲۸۵ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

 

در تحولی دیگر، «جینا الیس» وکیل  مدافع ستاد انتخاباتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا امروز سه شنبه به همکاران خود اطلاع داد که به کرونا مبتلا شده است.

 

این در حالی است که پیش از این «رودی جولیانی» وکیل مدافع شخصی ترامپ روز یکشنبه اعلام کرد که به ویروس کرونا مبتلا شده است و تبدیل به نفر پنجاه سوم در حلقه نزدیک به ترامپ شد که به ویروس کرونا مبتلا می شوند.

 

با ابتلای الیس به کرونا تعداد افراد حلقه نزدیک به ترامپ که مبتلا به کرونا شدند به 54 نفر رسید.

 

بر اساس گزارشی که مجله فوریس منتشر کرد فهرست افراد نزدیک به ترامپ که به کرونا مبتلا شده اند طولانی شده است و شامل «ملانیا ترامپ» بانوی نخست آمریکا، «دونالد ترامپ جونیور» و «بارون ترامپ» دو پسر ترامپ،«کایلی ماکنانی» مسئول رسانه ای کاخ سفید،«استیفان میلر»مشاور ترامپ،«بیل استیپسن» مدیر ستاد انتخاباتی ترامپ، «کیلیان کونوای» مشاور سابق در کاخ سفید و شمار زیادی دیگر می شود.

 

ترامپ و نزدیکانش توصیه ‌های ایمنی مربوط به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را چندان جدی نمی‌ گرفتند و بسیاری از آنها یکی پس از دیگری دچار کووید 19 شدند. خود ترامپ، یک ماه پیش از انتخابات کرونا گرفت و چند روزی را در بیمارستان سپری کرد.

 

منتقدان می‌گویند که دولت ترامپ، با جدی نگرفتن توصیه‌ های متخصصان و نگاه سیاسی به این بیماری باعث شد تعداد مبتلایان و مرگ بر اثر این بیماری در آمریکا بالا برود.

  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------