کرونا جان ۲۹۵ نفر دیگر را در ایران گرفت/ روند کاهش مرگ‌های کرونا تا کی ادامه دارد؟



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,سخنگوی وزارت بهداشت
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۲۹۵ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۱ هزار و ۲۱۲ نفر رسید.

 به گزارش ایرنا، سیما سادات لاری روز چهارشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۹ آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۰ هزار و ۲۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۷۴۷ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۲ هزار و ۶۲۰ نفر رسید.

 

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۷۶۵ هزار و ۶۳۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۷۷۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۶ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۴۰۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

 

لاری افزود: در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

 

روند کاهش مرگ‌های کرونا تا کی ادامه دارد؟/ تاثیر واکسن آنفلوآنزا بر کاهش عوارض بیماری کرونا

فارس نوشت: فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: می‌توانیم با اولویت‌بندی گروه‌های پرخطر را با واکسن وارداتی و سپس عموم مردم را با واکسن ایرانی در مقابل ویروس کرونا واکسینه کنیم.

کرونا,آمارکرونا

 

مسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: بعد از اینکه چند کمپانی بزرگ دنیا اعلام کردند که واکسن‌شان می‌تواند ۹۵ درصد ایمنی ایجاد کند بارقه‌ای از امید در دل مردم دنیا ایجاد شد.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۰ کمپانی بزرگ دنیا با تمام سرمایه کار می‌کنند تا این واکسن را به دنیا عرضه کنند خاطرنشان کرد: کشور چین چهار واکسن، روسیه و آمریکا هر کدام دو واکسن، اتحادیه اروپا چند واکسن را به دنیا عرضه کردند که نتایج همه آنها مثبت بوده است و شاید تا یکی دو هفته آینده سازمان جهانی بهداشت اجازه استفاده به خیلی از کشورهای دنیا به صورت عمومی بدهد و این جای امیدواری است که مردم دنیا هم باید به آن امیدوار باشند.

 

عضو کمیته ملی کرونا ابراز امیدواری کرد که واکسن کرونای ایرانی بهار یا تابستان ۱۴۰۰ در اختیار مردم قرار گیرد و با توجه به اینکه طبق گفته‌های وزیر بهداشت ما سه طریق درحال تا مین واکسن هتیم امیدواریم این اتفاق زودتر رخ دهد اما قرار نیست که در همان ابتدا به همه مثلا ۸۰ میلیون نفر همزمان واکسن بزنیم.

 

وی همچنین در خصوص واکسن آنفولانزا نیز عنوان کرد: این واکسن وارداتی و تولید فرانسه است و در داروهای منتخب و شبانه‌روزی با ارز نیمایی در دسترس است، یک خبر خوب دیگر اینکه مطالعات اخیر نشان داده در ایتالیا و برزیل تحقیقات نشان داده افرادی که قبل از کرونا واکسن آنفولانزا تزریق کرده بودند نیاز به بستری و آی سی یو کمتری پیدا کردند.

 

وی با اشاره به نقش محدودیت‌ها در کاهش ورودی بیماران به بیمارستان‌ها افزود: پیش بینی می‌شود تا دی ماه رقم مرگ و میرها به شدت کاهش پیدا کند.

 

واکسن ایرانی کرونا تا بهار ۱۴۰۰ در دسترس مردم

معاون کل وزارت بهداشت گفت: وعده ما این است که تا بهار سال آینده واکسن ایرانی کووید ۱۹ برای مردم قابل دسترس خواهد شد.

 

ایرج حریرچی در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران، با اشاره به تلاش گسترده و وسیع دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن کرونا گفت: خبر خوش ما این است که یکی از واکسن‌ها مجوزهای لازم را از کمیته اخلاق و پژوهش برای کارآزمایی بالینی روی انسان دریافت کرده است و تا اواخر دی ماه ۲ الی ۳ مورد دیگر از واکسن‌ها نیز این مجوزها را دریافت می‌کند و با آزمایش روی نمونه انسانی، اثربخشی آن مورد تایید قرار خواهد گرفت.

 

وی در همین خصوص ادامه داد: همزمان با روند طی شدن این واکسن‌ها، خط تولید واکسن کرونا نیز راه اندازی می‌شود و بر اساس معیارهای بالینی تاثیر آن به اثبات خواهد رسید تا روند تولید آن نیز در اقدامات بعدی قرار بگیرد. وعده ما این است که تا بهار سال آینده واکسن کووید ۱۹ برای مردم قابل دسترس خواهد شد.

 

انتقال ارز، مانع خرید دارو و واکسن

حریرچی در خصوص واردات و خرید ۲۰ میلیون دز واکسن تا نیمه اسفندماه ۹۹ از کشورهای خارجی گفت: ما از ماه‌ها پیش تهیه واکسن کرونا را از طریق COVAX که کنسرسیومی مشترک با ایده سازمان بهداشت جهانی است، آغاز کرده‌ایم و در عین حال از رابطه مستقیم با کشورهای خارجی تولیدکننده برای خرید مستقیم و تولید مشترک ایران و کشور دوم را در دستور کار خود قرار داریم.

 

معاون کل وزارت بهداشت با اظهار تاسف از وجود تحریم‌های ظالمانه نیز عنوان کرد: در حال حاضر با یک مشکل بزرگ و بی‌رحمانه برای دارو و واکسن مواجه هستیم. با وجود اینکه دارو در لیست تحریم‌ها نیست، اما ما برای انتقال ارز و خرید دارو با مشکل روبرو می‌شویم اما تلاش ما این است که طبق وعده وزیر بهداشت واکسن به زودی برای مردم قابل دسترسی خواهد شد.

 

وی ضمن تشریح «کد اخلاق» برای دریافت مجوز واکسن کرونا بیان کرد: برای هر تحقیق که روی انسان انجام خواهد شد، باید کد اخلاق داروی مورد نظر برای حفاظت علمی و اخلاقی از افرادی که به صورت داوطلب اجازه انجام آزمایش انسانی را می‌دهند، دریافت شود. این کد شامل مواردی از جمله چگونگی طرح، ماده و طریق انجام و تفسیر آزمایش خواهد بود که به خودی خود از بسیاری از سوگیری‌ها جلوگیری کرده و تمام اقدامات بر اساس کد اخلاقی انجام خواهد گرفت.

 

معاون وزارت بهداشت در خصوص رقابت واکسن کرونای ایرانی با نمونه‌های مشابه خارجی نیز توضیح داد: ما تکنولوژی‌های مختلفی را برای کشف واکسن کووید ۱۹ پیش رو داریم اعم از MRNA، استفاده از ویروس ضعیف شده و ویروس منتقل شده ژنتیکی از یک ویروس دیگر. هر کدام از این واکسن‌ها اثربخشی بسیاری خواهند داشت.

 

وی در خصوص تاثیر اعمال محدودیت‌ها و سپس عادی انگاری مردم پس از کاهش نسبی آمارها گفت: متاسفانه تعطیلات اثر هم افزایی روی رفتار مردم دارد. از سویی علاوه بر اثر مستقیم، اثر دیگر این تعطیلات این بود که مردم موضوع شیوع و انتقال زنجیره کووید ۱۹ را جدی گرفتند و دو هفته ابتدایی آذرماه همکاری خوبی را برای کاهش موارد ابتلا داشتند اما باید این نکته را هم مدنظر قرار داد که ۴۵ درصد از مشاغل را مشاغل گروه دوم تشکیل می‌دهند و مردم هم نشان داند که با آغاز بازگشایی‌ها رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هم کمتر می‌شود که این مورد ما را کمی نگران می‌کند. درخواست عاجزانه ما از مردم این است که برای حفظ سلامت خود و مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

 

معاون کل وزارت بهداشت در پایان با اشاره به موفقیت کشورهای نیمکره جنوبی برای عبور از بحران آنفلوانزا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کرونا اظهار داشت: با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اعم از شستشوی مداوم دست‌ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی نگرانی چندانی برای جلوگیری از شیوع آنفلوانزا نداریم. واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر و دارای اولویت در مهرماه تزریق شد و مردم می‌توانند با مراجعه به داروخانه‌ها واکسن برای ۳ ماه باقی‌مانده فصل سرد تزریق کنند.

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------