تاثیر متفورمین در کاهش خطر مرگ زنان مبتلا به کووید ۱۹



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,متفورمین کووید ۱۹
مطالعه اخیر رابطه بین متفورمین و کاهش قابل توجه ریسک مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ را در زنان مبتلا به دیابت نوع ۲ یا چاقی نشان می دهد.

به گزارش  مهر، متفورمین اولین دارو تاییدشده برای درمان دیابت نوع۲ است.

 

افراد مبتلا به برخی مشکلات پزشکی نظیر چاقی و دیابت نوع ۲ با خطر بیشتر بیماری کووید ۱۹ روبرو هستند و ممکن است به بستری شدن، مراقبت‌های ویژه یا تهویه مکانیکی نیاز داشته باشند. خطر مرگ ناشی از بیماری نیز برای این گروه‌ها بیشتر است.

 

چربی احشایی جمع شده در اطراف اندام‌ها ممکن است منجر به مقاومت به انسولین شود و خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد. در عین حال، سلول‌های چربی احشایی مواد التهابی مانند اینترلوکین -۶ (IL-۶)، فاکتور نکروز تومو-آلفا (TNF-α) و D-dimer ترشح می‌کنند که ممکن است با بیماری کووید ۱۹ شدید مرتبط باشد.

 

در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، سطح TNF-α هم افزایش می‌یابد که در مقاومت به انسولین نقش دارد. علاوه بر این، سیتوکین ضدالتهابی IL-۱۰ در افراد چاق و مبتلا به دیابت نوع ۲ در میزان پایین‌تر قرار دارد.

 

متفورمین، دارویی ایمن، مؤثر و نسبتاً ارزان است که سطح IL-۱۰ ضدالتهابی را افزایش می‌دهد در حالیکه نشانگرهای التهابی TNF-α و IL-۶ را در افراد مبتلا به دیابت یا فاقد دیابت کاهش می‌دهد.

 

دکتر «دنین وجتا»، سرپرست تیم تحقق از دانشگاه مینه‌سوتا آمریکا، در این باره می‌گوید: «درحالیکه روش‌های درمانی مؤثر برای کاهش آسیب کروناویروس در حال ایجاد است، مهم این است که ما همچنان به دنبال و ارزیابی داروهای معمول استفاده شده با مشخصات ایمنی مناسب برای توانایی آنها در مبارزه با ویروس باشیم.»

 

افراد حاضر در این مطالعه در رده سنی بالا ۱۸ سال بودند که مبتلا به چاقی یا دیابت بودند. همه این افراد به خاطر ابتلاء به کووید ۱۹ در بیمارستان بستری شده بودند.

 

از داده‌های مربوط به ۶۲۵۶ شرکت کننده، ۳۹۲۳ نفر در گروه غیرمتفورمین و ۲۳۳۳ نفر در گروه دریافت کننده متفورمین قرار گرفتند.

 

در مجموع، ۲۰.۲ درصد از افراد گروه غیرمتفورمین در طی بستری شدن در اثر کووید ۱۹ در مقایسه با ۱۶.۹ درصد گروه متفورمین، فوت کردند.

 

در میان افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ یا چاقی، ۲۱-۲۴ درصد کاهش مرگ و میر در زنانی که قبل از بستری شدن در بیمارستان متفورمین مصرف کرده بودند، در مقایسه با زنانی که این دارو را مصرف نکرده بودند، مشخص شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------