آخرین عوارض جانبی گزارش‌شده از واکسن کووید ۱۹



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, واکسن کووید
واکسن‌های کووید ۱۹ به منظور ایمن‌سازی مردم در برابر ویروس کرونا تولید شده‌اند اما این واکسن‌ها نیز مانند هر واکسن دیگری دارای عوارض جانبی هستند. 

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، ممکن است این عوارض جانبی زندگی روزمره را مختل کنند اما در مدت چند روز از بین می‌روند.

 

عوارض جانبی متداول در محل تزریق واکسن روی بازو شامل درد و تورم هستند، علاوه بر این ممکن است شخص دچار تب، لرز، خستگی و سردرد هم بشود. برای رهایی از تورم و درد محل تزریق کافی است روی آن با یک تکه پارچه تمیز و سرد بسته شود. برای از بین رفتن تب نیز نوشیدن مقادیر زیادی مایعات و پوشیدن لباس‌های نازک توصیه شده است.

 

بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها حتی در صورت بروز عوارض جانبی پس از تزریق اولین واحد از واکسن، تزریق واحد دوم آن برای ایجاد ایمنی کامل، امری ضروری است و صرفا در صورت تجویز پزشک یا تامین‌کننده واکسن، می‌توان از تزریق دومین واحد واکسن خودداری کرد.

 

سازمان غذا و داروی آمریکا نیز سردرد، گیجی و درد عضلانی را به عنوان متداول‌ترین عوارض جانبی واکسن مدرنا معرفی کرده است. در موارد نادری نیز عوارضی مانند اسهال، تهوع و تورم صورت مشاهده شده است.

 

همچنین این سازمان در خصوص احتمال ابتلا به فلج بل در اثر دریافت واکسن‌های مدرنا و فایزر هشدار داد. در فلج بل عضلات صورت به طور موقت فلج می‌شوند البته این هشدار بدین معنی نیست که این فلجی لزوما از عوارض جانبی واکسن‌های کووید۱۹ محسوب می‌شود.

 

در بین ۳۰ هزار داوطلب شرکت کننده در آزمایشات بالینی واکسن مدرنا، تنها چهار مورد ابتلا به فلج بل مشاهده شده است که سه نفر از آن‌ها واکسن واقعی و یک نفر دارونما دریافت کرده بود.

 

علاوه بر این ممکن است به ندرت در اثر تزریق واکسن، واکنش‌های آلرژیک نیز بروز کند. چند روز قبل در پی واکنش شدید آلرژیک یکی از کارکنان بخش بهداشت انگلیس نسبت به واکسن فایزر، این شرکت اعلام کرد داوطلبانی را که دارای واکنش آلرژیک به واکسن بوده‌اند، از جریان آزمایشات بالینی حذف کرده است. به همین علت به درستی مشخص نیست که این واکسن تا چه میزان موجب واکنش آلرژیک می‌شود و هنوز نمی‌توان این واکنش را به عنوان یکی از عوارض جانبی واکسن کووید ۱۹ دانست.

 

با وجود این مقامات انگلیسی توصیه کردند افراد دارای واکنش آلرژیک شدید به دارو، واکسن و مواد غذایی از دریافت واکسن فایزر خودداری کنند. شرکت مدرنا تا کنون در این رابطه اظهارنظر نکرده است.

 

به گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا، افراد بالای ۶۴ سال که یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار در برابر کووید ۱۹ هستند، این واکسن و عوارض احتمالی آن را به خوبی تحمل می‌کنند.

 

جان سوارزبرگ یکی از متخصصان بیماری‌های عفونی دانشگاه برکلی، معتقد است: عوارض جانبی واکسن‌ها معمولا در مدت ۶ هفته پس از واکسیناسیون بروز می‌کنند بنابر این اگر در این مدت پس از دریافت واکسن تغییرات قابل توجهی در وضعیت سلامت دریافت‌کننده آن رخ ندهد، تقریبا می‌توان مطمئن بود که قرار نیست واکسن عوارضی برای شخص داشته باشد.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ اذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

 

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیر (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد؛ اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

 

انگلیس اولین کشوری است که واکسن فایزر را تایید کرد و واکسیناسیون در این کشور از چند روز پیش آغاز شده است.

 

منابع :

پایگاه خبری نیویورک تایمز

پایگاه خبری ان‌بی‌سی

پایگاه خبری مدیکال اکسپرس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------