پیش بینی مرگ و میر روزی ۱۰ تا ۵۰ نفر کرونایی در فروردین ۱۴۰۰



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,حریرچی
حریرچی گفت: اگر ٩۵ درصد مردم ماسک بزنند در سه ماه و نیم آینده و حدود فروردین ماه به مرگ ١٠ کرونایی خواهیم رسید. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران، کرونا در کمین دورهمی‌های شب یلدا امشب ۲۹آذرماه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با حضورایرج حریرچی معاون‌کل وزارت بهداشت  مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

ایرج حریرچی معاون وزارت بهداشت با تبریک روز پرستار اظهار کرد: در شرایط کرونا پرستاران جان خود را برای نجات جان ایرانیان می‌دهندو درخواست ما این است که از پرستاران مراقبت و برای حفظ سلامت خودمان و جان پرستاران و پزشکان نکات بهداشتی را رعایت کنیم.

 

آمار بستری و سرپایی کرونا به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده است

وی افزود: مرگ کرونا به کانال ۵٠٠ رسیده بود و اکنون ٢ روز است که مرگ زیر ٢٠٠ نفر را تجربه می‌کنیم و به بیش از ۵ هزار بیمار بستری کرونا رسیده بودیم و خوشبختانه به آمار بستری و سرپایی کرونا به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده است و از مردم تشکر می‌کنیم چرا که کلید اصلی موفقیت در اقدامات کنترلی کرونا مردم هستند.

 

معاون کل وزارت بهداشت اظهار کرد: خوشبختانه رعایت دستورالعمل‌ها به بالای ٩٠ رسید و صنوف، شرکت‌های خصوصی، ادارات، مسئولان مملکتی، سپاه و بسیج همکاری خوبی داشتند و برای رسیدن به این آمارها مدافعان سلامت و وزیر بهداشت و نیرو‌های وزارت بهداشت بسیار تلاش کردند.

 

وی با بیان اینکه کلید طلایی برای کنترل کرونا طرح شهید سلیمانی است، گفت: وزیر بهداشت همیشه این تمثیل را دارند که ممکن است دقیقه نود گل بخوریم البته این بدان معنا نیست که اکنون دقیقه نود هستیم و ممکن است دقیقه ٢٠ بازی باشیم.

 

وی ادامه داد: درصد قابل توجهی از مردم در ایران و جهان و بهبود یافتگان در معرض ابتلا به کرونا هستند و این تصور غلط و خطرناک عدم ابتلا مطرح می‌شود و برخی عنوان می کنند ما که تاکنون به کرونا مبتلا نشده ایم پ از این پس هم مبتلا نخواهیم شد؛ در حالی که این درست نیست و پزشکی داشتیم که ٩ ماه مبتلا نشده بود و این ماه مبتلا شد و جان خود را از دست داد وهیچ کشوری در سه تا شش ماه آینده حتی با تزریق واکسن نمی‌توان اعلام کند که نیاز به دستورالعمل‌های بهداشتی ندارد.

 

نباید به مبتلایان کرونا انگ زد

حریرچی گفت: کسی که کرونا میگیرد گناه کار نیست و نباید به بیمار کرونایی انگ زد و در بسیاری موارد اطرافیان بی احتیاطی کرده اند و فرد مبتلا شده است، گاهی وقتی نیرو‌های بهداشتی یا بسیجی سراغ خانواده فرد مبتلا می‌روند اعلام می‌کنند چرا سراغ ما آمدید و حتی از تست رایگان سرباز می زنند، درخواست ما این است که مردم همکاری کنند و هرکسی که شناسایی شد خوشحال شود که بیماری او در وضع وخیم تشخیص داده نشده است و فرد می‌تواند از اعضای خانواده خود مراقبت کند.

 

حریرچی گفت: سایر بیماری‌ها نه تنها در دوران کرونا کم نشده اند بلکه ممکن است بیشتر شده باشند یا حداقل به اندازه پیش از کرونا باشند و به دستور وزیر بهداشت درمانگاه‌های کرونایی و غیر کرونایی جدا هستند و مردم با آرامش خاطر به این مراکز مراجعه کنند و نگران بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان هستیم و در اروپای غربی ١۵ درصد بقای مبتلایان به سرطان کاهش پیدا کرده است و این عدد می تواند کمی کمتر یا بیشتر برای کشور ما صادق باشد.

 

آمار بستری کرونا به تفکیک استان‌ها

حریرچی معاون کل وزارت بهداشت با تشریح وضعیت کرونایی کشور اظهار کرد: در پیک سوم کرونا به ۵٣٠٠ بستری رسیده بودیم و میزان بستری به ١٠٠ هزار نفر جمعیت به ۶.٧ رسیده بود، آذربایجان غربی در پیک اول و دوم مقاومت خوبی داشت، اما در پیک سوم وضعیت بدتری نسبت به میانگین کشوری داشت و متوسط بستری در ١٠٠ هزار نفر به ٨ رسید.

 

وی افزود: تهران در پیک اول بیماری کرونا متوسط بستری به ٨ در ١٠٠ هزار نفر جمعیت رسیده بود و در پیک‌های بعدی به ۶.۵ رسید و اکنون بیماری در کرونا روند نزولی دارد.

 

نگران خیز کرونا در استان های جنوبی هستیم

حریرچی گفت: استان‌های گرمسیری جنوب کشور در اسفند پیک کرونا نداشتند و در تابستان به دلیل تجمع در محیط بسته و استفاده از کولر گازی میزان بستری به بیش از ٨ در ١٠٠ هزار نفر رسید و نگران آغاز زمستان ٢ ماهه در این مناطق و افزایش موارد بیماری کرونا هستیم و باید مراقبت کنیم. در سیستان و بلوچستان سه پیک کرونا داشتیم، اما میزان بستری به ٢.۵ در ١٠٠ هزار نفر نرسید در حالی که میانگین کشور ۶ در ١٠٠ هزار نفر است.

 

معاون کل وزارت بهداشت گفت: فارس، کهگیلویه و بویر احمد و آذربایجان غربی ٢ برابر میانگین کشوری تست کرونا انجام دادند و استان فارس پیک دوم سبکی داشت و به سرعت پیک سوم را کنترل کردند.

 

حریرچی اظهار کرد: میزان بستری در پیک اول کرونا در قم به ١۵ و در پیک سوم به ٧.۵ رسید و خوشبختانه اکنون روند بیماری در این استان نزولی است. در گیلان میزان بستری در پیک اول کرونا به ١٠ در ١٠٠ هزار نفر رسید و اکنون روند بیماری در این استان نزولی است.

 

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: یزد در پیک اول کرونا میزان بستری‌ها ٨ در هر ١٠٠ هزار نفر بود و میزان بستری در پیک سوم کرونا به ١٧.۵ رسید و اکنون این عدد به ۶.۵ رسیده است. تنها استان با روند مختصر صعودی مازندران است و گلوگاه و آمل در معرض خطر هستند و یکی از علل آن بازگشت روستاییان به مناطق شهری و دورهمی‌هاست.

 

کاهش ۶٠ درصدی مرگ و میر‌های کرونا

حریرچی گفت: میزان ابتلا به کرونا در کشور به ١۴ هزار نفر در روز رسید و اکنون کاهش ۶٠ درصدی مرگ و میر‌های کرونا را شاهد هستیم و هرگونه عادی پنداری و تسامح و ساده انگاری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌تواند شرایط را تغییر دهد.

 

معاون کل وزارت بهداشت گفت: سندی داریم که حکم طلاست و بر این اساس با تغییر وضعیت شهر‌ها به طور خودکار محدودیت‌ها اعمال می‌شود و باید توجه داشت هیچ تضمینی وجود ندارد که بیماری دوباره خیز بر ندارد و هر گونه تجمع از دورهمی یلدا گرفته تا عید دیدنی و مجلس ترحیم می‌تواند موجب افزایش بیماری شود و باید توجه داشت سر میز و سفره شام و دورهمی یلدا نمی‌توان دستورالعمل‌ها را رعایت کرد.

 

ایرج حریرچی,وضعیت کرونا در کشور

حتی با وجود آلودگی هوا هر یک ساعت ۵ دقیقه پنجره‌ها را باز کنید

وی افزود: در برخی کشور‌ها مصوب کرده اند اگر فردی به منزل کس دیگری برود باید فرد مهمان ماسک داشته باشد و هیچ فرقی بین محیط خانه با محل کار و مغازه نیست و اکنون  که زمستان است حتی با وجود آلودگی هوا هر یک ساعت ۵ دقیقه پنجره‌ها را باز کنید.

 

حریرچی با اشاره به خطر ابتلا به کرونا در دورهمی شب یلدا گفت: اگر بخواهیم دورهمی شب یلدا برویم باید آجیل و هندوانه را خریداری کرد و مواجهه با افراد دیگر وجود دارد و مردم به خاطر خود و مدافعان سلامت بیشتر رعایت کنند تا شاهد پیک‌های بعدی کرونا نباشیم.

 

پیش بینی مرگ و میر روزی ١٠ تا ۵٠ نفر در فروردین ماه

وی به پیش بینی وضعیت بیماری کرونا در ایران اشاره کرد و گفت: بر اساس پیش بین‌المللی اگر رعایت‌ها و محدودیت‌های اعمالی ادامه پیدا کند روند نزولی باید قاطعیت ادامه پیدا می‌کند و اگر ٩۵ درصد مردم ماسک بزنند در ٣ ماه و نیم آینده در فروردین ماه میزان مرگ و میر کرونا به ١٠ تا ١۵ مورد خواهیم رسید و اگر میزان استفاده از ماسک در سطح کنونی ٧٠ درصد باشد به مرگ روزانه ۵٠ تا ۶٠ مورد خواهیم رسید و اگر دستورالعمل‌ها رعایت و محدودیت‌ها اعمال نمی‌شد پیش بینی شده بود به ١١٠٠ مرگ در اواخر آذرماه برسیم.

 

حریرچی افزود: دستاورد کنونی کاهش موارد ابتلا و مرگ و میر کرونا حماسه مردم، دولت، بسیج و مدافعان سلامت بوده و قابل تقدیر است و اما اگر رعایت نکنیم می توانیم دوباره به شرایط قبل بازگردیم و خطر خیز دوباره کرونا وجود دارد.

 

وی بیان کرد: ما از نظر موارد ابتلا کشور پانزدهم جهان و از نظر مرگ و میر روزانه کشور هفدهم جهان هستیم و از نظر میزان مرگ و میر در یک میلیون نفر رتبه ٣٣ دنیا را داریم و بلژیک، فرانسه، انگلیس و آمریکا بالاتر از ما و در رتبه‌های نخست هستند.

 

اسامی تالارهای و رستوران های متخلف در شب یلدا را رسانه ای می کنیم

 

حریرچی درباره برگزاری دورهمی شب یلدا به صورت زیر زمینی در تالارها، رستوران‌ها و باغ تالارها و برخورد سدید با متخلفان گفت: اگر ببینیم در رستورانی مراسم شب یلدا برگزار شده است برای اینکه نشان دهیم که کوتاه نمی آییم برخوردها را رسانه ای خواهیم کرد و محکومیت طولانی مدت خواهیم داد، تالارهای پذیرایی ١٠ ماه است که تعطیل هستند و نمی توان رعایت ٩۵ درصد مردم را نادیده گرفت و با متخلفان برخورد خواهیم کرد و از مردم می خواهیم هر جا صدای آهنگی بلند شد، برگزاری مراسم را به ما گزارش دهند چرا که تجمع موجب انتقال ویروس می شود و در مراسم ها جوانان شرکت می کنند و سالمندان اطراف خود را آلوده می کنند و آن ها قربانی می شوند و کوچکترین غفلت موجب شعله ور شدن بیماری می شود.

 

معاون کل وزارت بهداشت گفت: بهترین امر به معروف و نهی از منکر و مشارکت اجتماعی این است که مردم خود به یکدیگر تذکر بدهند، باید با زبان نرم خودمان به خودمان تذکر بدهیم و مردم خود مراقبت خودشان باشند، ما در در شهر‌های بزرگ شاهد پارتی و تجمعات آپارتمانی هستیم، اما در شهر‌های کوچک شاهد شکل دورهمی متفاوتی هستیم و میهن دوستی ایجاب می‌کند که دور از هم و به فکر هم باشیم و دور از هم نفس بکشیم و از استانداران درخواست کرده ایم متناسب با مناسبات هر استان برنامه ریزی کنند.

 

وی افزود: ایام فاطمیه را در پیش داریم و امروز برای فوتبال درخواست کردیم جوانان در دورهمی فوتبال نبینند و در شمال تهران مشکل ما محل صبحانه خوردن کوهنوردان است و باید توجه داشت که ویروس در تجمع‌ها در کمین است. باید توجه داشت سرعت انتقال ویروس در صحبت کردن ١٠ برابر و در فریاد زدن ۵٠ برابر بیشتر می‌شود و پرهیز از صحبت کردن بلند کمک کننده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------