حذف مالیات پدهای بهداشتی پریود در بریتانیا



بریتانیا در اولین روز سال نوی میلادی و پس از جدایی کامل از اتحادیه اروپا مالیات محصولات بهداشتی زنان در دوران قاعدگی (پریود) را حذف کرد.  

به گزارش عصرایران به نقل از نیویورک‌تایمز، این اقدام با هدف کاهش قیمت این محصولات و آسان سازی رساندن آنها به دست زنان و دختران صورت می گیرد.

 

بریتانیا در روز جمعه به عنوان جدیدترین کشور جهان، قوانین خود در مورد اخذ مالیات از محصولات بهداشتی دوران قاعدگی (پریود) را تغییر داد و دیگر این اقلام را در طبقه محصولات غیرضروری قرار نمی‌دهد. بسیاری از منتقدان این مالیات را یک تبعیض یا مالیات جنسیتی قلمداد می‌کردند.

 

براساس قوانین جدید، 5 درصد مالیات ارزش افزوده بر محصولات قاعدگی موسوم به مالیات "تامپون و پد بهداشتی" از اولین روز سال 2021 در بریتانیا لغو شده است. با توجه به حداقل‌ الزامات قوانین اتحادیه اروپا، این محصولات در بخش غیرضروری قرار می‌گیرند و مالیات 5 درصدی بر روی آنها اعمال می‌شود.

 

یکی از طرفداران این طرح گفت: سرانجام مالیات جنسیتی که کالاهای بهداشتی زنان را در بخش کالایی غیرضروری و لوکس طبقه‌بندی می‌کرد، به کتاب‌های تاریخ پیوست/ عکس: رویترز

 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,پدهای بهداشتی

"ریشی سوناک" وزیر دارایی بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: " افتخار می‌کنم که به قولمان برای حذف "مالیات تامپون" عمل کردیم". وی افزود: محصولات بهداشتی زنان، ضروری است و پرداخت نکردن مالیات بر ارزش افزوده برای آن کار درستی است". 

 

دولت بریتانیا اعلام کرد که با جدایی کشورش از اتحادیه اروپا در سال جاری مالیات پدهای بهداشتی نیز حذف خواهد شد.

 

درخواست و ایجاد کمپین‌ موسسه "Change.org" برای حذف مالیات تامپون و پدهای بهداشتی در سال 2016  بیش از 300 هزار طرفدار بریتانیایی پیدا کرد و مقامات این کشور زیر فشار عمومی قرار گرفتند. دیوید کامرون که در آن زمان نخست‌وزیر بود اتحادیه اروپا را برای حذف این مالیات تحت فشار قرارداد. Change.org یک نهاد عمومی برای تغییر بسیاری از ساختارهای اجتماعی در جهان با حمایت‌های مردمی است.

 

اتحادیه اروپا در آن زمان اعلام کرد که به اعضای خود اختیار حذف مالیات بر پدهای بهداشتی را خواهد داد اما این برنامه هرگز عملی نشد.

 

بسیاری از فعالان حقوق زنان این اقدام دولت را سرزنش کردند و می‌گویند دولت بریتانیا قصد دارد این اتفاق را یکی از نتایج مثبت برگزیت (و اتفاقی سیاسی) نشان دهد. آنها می‌گویند بریتانیا از این اقدام برای تغییر نگرش مردم به مسئله برگزیت استفاده کرده و حذف این مالیات با توجه به قوانین اتحادیه اروپا نیز امکان‌پذیر بوده است.

 

"فاشیا ویلو" مدیرعامل انجمن "فاوست" به عنوان موسسه خیریه طرفدار برابری جنسیتی و حقوق زنان است در بیانیه‌ای گفت:  مسیر طولانی برای دستیابی به این موفقیت طی شده است اما سرانجام توانستیم این تبعیض جنسیتی را از روی محصولات بهداشتی که تاکنون در بخش کالاهای غیرضروری و لوکس قرار داشتند، حذف کنیم و به کتاب‌های تاریخ بفرستیم.

 

حذف مالیات بخشی از ابتکار عمل دولت برای پایان دادن به "فقر قاعدگی" و در دسترس قرار دادن محصولات بهداشتی برای همگان بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های مالی است.

 

بی‌بی‌سی در باره فقر پریود نوشت: گروه‌هایی از اقشار کم‌درآمد جامعه توانایی تهیه محصولات بهداشتی مناسب در دوره قاعدگی را ندارند و در "فقر قاعدگی یا پریود" به سر می‌برند.

 

تهیه محصولاتی مثل تامپون و نوار بهداشتی می‌تواند ماهانه حدود ۸ پوند (معادل ۱۰/۶۶ دلار آمریکا) هزینه داشته باشد که بعضی از زنان توانایی پرداخت این هزینه را ندارند.

 

نتیجه تحقیقات یک سازمان خیریه در کل بریتانیا نشان می‌دهد که حدود ۱۰ درصد دختران توانایی تهیه محصولات بهداشتی دوران قاعدگی را ندارند، ۱۵ درصد آنها به سختی این اقلام را تهیه می‌کنند و ۱۹درصد مجبورند از محصولاتی ارزان‌تر که چندان مناسب استفاده در دوران قاعدگی نیست، استفاده کنند.

 

نیوییورک تایمز در ادامه گزارش خود نوشت: براساس نتایج تحقیق موسسه خیر کودکان "پلن اینترنشنال یو.کی" در  10 ماهه گذشته، حدود 30 درصد از دختران بین 14 تا 21 سال، توانایی مالی یا امکان دسترسی به محصولات بهداشتی زنان در دوران قرنطینه کرونا را نداشتند.

 

در سال 2015 دولت با تاسیس صندوق مالیات تامپون مبلغ 47 میلیون پوند از مالیات محصولات دوران قاعدگی را به موسسات خیریه‌ای اختصاص داد که با زنان و دختران آسیب‌پذیر کار می‌کرد.

 

"گما ابوت" مدیر یک موسسه غیرانتفاعی بریتانیایی در ژانویه سال 2019 در این باره گفت که گروهش کارزاری را آغاز کرده که با اقدامات قانونی دولت را درباره حذف مالیات محصولات قاعدگی تهدید می‌کند. این گروه اعلام کرد که در دسترس نبودن محصولات و پدهای قاعدگی بر تجربه آموزشی کودکان تاثیر می‌گذارد.

 

به گفته این فعال اجتماعی, بریتانیا دو ماه بعد از این اقدامات تغییر مسیر داده است.

 

از سال گذشته و پس از ایجاد کمپین‌های مختلف، دولت بریتانیا برای دسترسی بیشتر به محصولات قاعدگی پدها را به صورت رایگان در مدارس، کالج و بیمارستان‌ها قرار داده است.

 

در چند سال گذشته بسیاری از دولت‌ها در سراسر جهان اقدامات و قوانین مربوط به محصولات بهداشتی را اصلاح کرده یا تغییر داده‌اند.

 

حدود یک ماه پیش اسکاتلند به عنوان اولین کشور جهان محصولات قاعدگی را به صورت رایگان در دسترس همگان قرار داد.

 

سال گذشته نیز آلمان رسما موضع خود را در مورد محصولات قاعدگی تغییر داد و پدهای بهداشتی را محصولی ضروری اعلام کرد و پس از مدت‌ها این محصولات را از طبقه‌بندی "کالاهای لوکس" درآورد.

 

استرالیا نیز که زمانی محصولات بهداشتی زنان در دوران قاعدگی را کالایی لوکس می‌دانست این محصولات را به بخش کالاهای ضروری منتقل کرد. کانادا، هند و مالزی نیز مالیات اعمال شده روی این محصولات را لغو کرده‌اند.

 

حدود 10 ایالت آمریکا مانند کالیفرنیا، فلوریدا، نوادا، نیویورک، اوهایو، رودآیلند، یوتا و واشنگتن  نیز در سال 2016 مالیات محصولات بهداشتی دوران قاعدگی را حذف کرده‌اند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------