احتمال کاهش تاثیرگذاری واکسن ها بر کرونای آفریقایی



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,واکسن
کارشناسان هشدار داده اند شاخه جهش یافته ویروس کرونا در آفریقای جنوبی سخت تر ردیابی می شود و احتمالا تاثیرگذاری واکسن ها بر آن نیز کمتر است. 

به گزارش مهر به نقل از تلگراف، کارشناسان بهداشتی انگلیس هشدار داده‌اند احتمالاً شاخه جهش یافته ویروس کرونا در آفریقای جنوبی در مقابل واکسن‌ها مقاوم و ردیابی آن از طریق تست نیز سخت‌تر باشد.

 

مت هنکاک وزیر بهداشت انگلیس در این باره اظهار نگرانی کرد و گفت: این جهش ویروس کرونا حتی از انگلیس نیز چالش برانگیز تر است.

 

این شاخه ویروس جدید در ماه دسامبر در انگلیس رصد شد و اکنون بیم آن وجود دارد که بسیار سریع منتشر شود.

 

شاخه جهش یافته ویروس کرونا در آفریقای جنوبی دو جهش در منطقه کلیدی ژن دارد که پروتئین اسپایک را می‌سازند. این پروتئین ویروس را به سلول‌های بدن انسان متصل می‌کند. علاوه بر آن واکسن‌ها نیز پروتئین اسپایک می‌سازند تا بدن ساختار آن را بشناسد و بتواند با آن مقابله کند. اما هرگونه تغییری در ساختار پروتئین مذکور به معنی آن است که بدن انسان پس از واکسیناسیون نمی‌تواند ویروس یا عفونت‌های قبلی را شناسایی کند.

 

تغییرات از آن جهت نگران کننده هستند که احتمالاً ردیابی موارد جدید ابتلاء از طریق تست PCR را سخت‌تر می‌کنند.

 

دکتر سیمون کلارک استادیار میکروبیولوژی سلولی در دانشگاه ریدینگ در این باره می‌گوید: شاخه ویروس کرونای آفریقای جنوبی چند جهش اضافی از جمله تغییراتی در برخی پروتئین‌های اسپایک دارد که نگران کننده هستند. در مقایسه با ویروس جهش یافته در انگلیس، این تغییرات، دگرگونی‌های بیشتری را در پروتئین اسپایک ایجاد می‌کنند. در نتیجه احتمال کمتری دارد واکنش ایمنی که واکسن در بدن ایجاد می‌کند نسبت به شاخه جدید ویروس کرونا کارآمدی داشته باشد.

 

هرچند این شاخه عفونی‌تر است اما هم اکنون مشخص نیست شدت بیماری را افزایش می‌دهد یا خیر.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------