ژل هوشمندی که به عضله مصنوعی تبدیل می‌شود



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,ژل هوشمند
پژوهشگران آمریکایی، نوعی ژل هوشمند ابداع کرده‌اند که در معرض نور، تغییر شکل می‌دهد و به عضله مصنوعی تبدیل می‌شود. 

به گزارش ایسنا و به نقل از وب‌سایت رسمی دانشگاه راتگرز، پژوهشگران با الهام از قابلیت تغییر رنگ پوست ماهی‌ "سپیداج"(cuttlefish)، هشت‌پا و ماهی مرکب، نوعی ژل هوشمند چاپ سه‌بعدی ابداع کرده‌اند که با قرار گرفتن در معرض نور تغییر شکل می‌دهد و به عضله مصنوعی تبدیل می‌شود.

 

شاید بتوان از این ژل، در استتار نظامی، ساخت ربات‌های نرم و نمایشگرهای انعطاف‌پذیر استفاده کرد.

 

همچنین این گروه پژوهشی "دانشگاه راتگرز" (Rutgers University)، یک ماده کششی چاپ سه‌بعدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند هنگام تغییر نور، رنگ‌ها را نشان دهد.

 

اختراع آنها با توجه به توانایی شگفت‌آور سپیداج، هشت‌پا و ماهی‌های مرکب در تغییر رنگ و بافت نرم پوست آنها که به استتار و برقراری ارتباط کمک می‌کنند، صورت گرفته است. این قابلیت توسط سلول‌های رنگدانه‌ای موسوم به "کروماتوفور" (Chromatophore) که در پوست آنها قرار دارند، به دست می‌آید.

 

"هووان لی"(Howon Lee)، از پژوهشگران این پروژه گفت: نمایشگرهای الکترونیکی، در همه جا وجود دارند و به رغم پیشرفت‌های چشمگیر از جمله باریک‌تر، بزرگتر و شفاف‌تر شدن، با استفاده از مواد سفت و سختی ساخته می‌شوند که شکل‌گیری و نحوه تعامل آنها با سطوح سه‌بعدی را محدود می‌کنند.

 

پژوهشگران دانشگاه "راتگرز" در این پروژه، یک هیدروژل چاپ سه‌بعدی ابداع کرده‌اند که نور را احساس می‌کند و در پی آن، تغییر شکل می‌دهد.

 

پژوهشگران، یک نانوماده حساس به نور را در هیدروژل به کار گرفتند تا آن را به عضله مصنوعی تبدیل کنند که در واکنش به تغییرات نور، منقبض می‌شود. ژل حساس به نور در ترکیب با ماده کششی چاپ سه‌بعدی، تغییر رنگ می‌دهد و به استتار منجر می‌شود.

 

گام‌های بعدی پژوهشگران، بهبود حساسیت فناوری، زمان واکنش، مقیاس‌پذیری، بسته‌بندی و دوام را شامل می‌شود.

 

این پژوهش، در مجله "ACS Applied Materials & Interfaces" به چاپ رسید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------