اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

شرایط شکننده کرونا در تهران و نگرانی از بازگشایی مدارس



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, علیرضا زالی
رئیس ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران ضمن انتقاد از سفرهای روزهای اخیر از شکننده بودن شرایط تهران در مقابله با بیماری کووید ۱۹ و احتمال شکل گیری پیک چهارم خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی در جلسه ستاد مقابله با کرونا استان تهران با تاکید بر شکننده بودن شرایط تهران در کنترل بیماری کووید۱۹ گفت: استان تهران به دلیل پیچیدگی های مختلف در کنترل بیماری نیز شرایط خاصی دارد. لذا شرایط آن شکننده است. فاصله گذاری اجتماعی با شیب ملایمی رو به کاهش است و میان عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی با افزایش آمار فوتی ها پیوستگی عمیق و جدی وجود دارد.

 

وی افزود: به مدد تلاش همکاران در دستگاه های مختلف و همچنین تیم های نظارتی رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری شرایط خوبی دارد اما با کاهش نسبی در طول سه هفته اخیر مواجه بوده ایم که بسیار پرخطر است و ممکن است موجب شعله ور شدن بیماری شود. استان تهران نوع جهش یافته بیماری که کرونای انگلیسی است را در خود مشاهده کرده، نکته مهمی که به دلیل ورود مسافران خارجی و حضور فرودگاه ها در تهران باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی تاکید کرد: رشد میزان انجام تست های PCR مثبت زنگ خطری قلمداد می شود. لذا شاید لازم باشد پروتکل های سخت گیرانه تری ظرف دو هفته آینده برای افرادی که از اروپا وارد می شوند اعمال کنیم. نوع جدیدی که در کشورهای انگلستان و آلمان مشاهده شده می تواند ما را با مشکل مواجه کند.

 

زالی در بخش دیگری از صحبت های خود به تغییر آمار سنی فوتی های کرونا ویروس اشاره کرد و افزود: گروه سنی پنج تا ۱۷ سال و همچنین زیر ۱۰ سال در حوزه مرگ و میر با افزایش مواجه بودند که با بحث بازگشایی مدارس می تواند این موضوع با خطر بیشتری مواجه شود. در طول روزهای گذشته هفته قبل با توجه به حجم گسترده خروجی های تهران و همچنین ورود بیش از ۵۰ هزار نفر به جزیره ای کوچک و مسافرت به شهرهای قرمز ممکن است با بازگشت به تهران فرم های جدیدی از بیماری را شاهد باشیم.

 

زالی تاکید کرد: در بحث حمل و نقل عمومی نیز اتفاق مبنایی رخ نداده، در حقیقت برای اورحال کردن واگن ها و خرید اتوبوس ها اتفاقی نیفتاده و وضعیت حمل و نقل عمومی خوب نیست. از سوی دیگر شاهد افزایش بار مسافرین بودیم. علی رغم همه تلاش های شهرداری تهران در مترو توفیقی برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی بیش از ۵۰ درصد حاصل نشده است.

 

وی ادامه داد: در بحث وارونگی هوا در هفته گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد بار بیماری با تابلوی تنفسی در تهران بیشتر شده که می تواند به آلودگی هوا وابسته باشد.

 

فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران در خصوص بازگشایی مدارس گفت: نهایتا در ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد حضور دانش آموزان در همه شهرها بدون توجه به رنگ آنها اختیاری باشد. با توجه به اصرار دوستان در آموزش و پرورش که می خواستند کادر اداری و کادر مدارس مانند سایر ادارات باشند این تصمیم اتخاذ شد. بی تردید در تهران شرایط متفاوت است. چرا که با آغاز فعالیت مشاغل آموزشی بار غیر متعارفی به حمل و نقل عمومی وارد می شود که موجب نگرانی ماست. بی تردید حتی پنج تا ۱۰ درصد افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی موجب نگرانی ما خواهد بود. از سوی دیگر معلمین با توجه به وقت و توان خود نمی توانند آموزش حضوری و مجازی را با هم به پیش ببرند و به نظر می آید که این کار غیر ممکن است. لذا با توجه به صحبت های رئیس جمهور می توان حضور دانش آموزان در مدارس را اختیاری در نظر گرفت و این به والدین بستگی دارد که امیدواریم مردم در این موضوع نیز همکاری لازم را داشته باشند.

 

وی در خصوص آمادگی بیمارستان ها برای پیک احتمالی بعدی نیز گفت: به گونه ای عمل خواهد شد که برای ارتقای توان کادر درمان بخشی به مرخصی بروند و در تلاشیم برای امواج بعدی آمادگی لازم را به دست بیاوریم.

 

زالی در خصوص اجرای طرح شهید سلیمانی در استان تهران با تاکید بر پیشرفت های خوب در اجرای این طرح گفت: باید تجلی اقدامات انجام شده در این طرح به صورت کامل به وزارت بهداشت ارائه شود. ما اجرای این طرح را بطور کلی موفق ارزیابی می کنیم.

 

فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع مسمومیت با الکل و مراجعه بیماران با این مشکل به مراکز درمانی گفت: ظرف ۹ ماهه نخست امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته شاهد رشد نسبی مراجعه بیماران به دلیل مسمومیت با الکل بودیم و افراد زیر ۱۸ سال نیز در این مدت نسبت به سال گذشته تعدادشان افزایش پیدا کرده است.

 

وی ادامه داد: نکته دیگر بحث قطع برق است که مشکلاتی را در ژنراتورهای بیمارستانی ایجاد می کند و اینکه اکسیژن سازها برق مصرف می کنند و ممکن است قطع برق سیستم اکسیژن سازها را با مشکل مواجه کند. باید بازسازی ژنراتورهای بیمارستانی از طریق استانداری تهران پیگیری شود. بالا بودن مراجعات، استفاده گسترده از اکسیژن سازها و مصرف برق در بیمارستان های تهران و مستهلک بودن این ژنراتورها موضوع بسیار جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی تاکید کرد: برخی مطالبات اصلی در حوزه درمان هنوز پرداخت نشده و فاصله زیادی با تحقق این مطالبات و بودجه ریزی وجود دارد. فرآیند جذب نیروهای تازه نفس با مشکلاتی مواجه شده که گلایه وزیر بهداشت را نیز به همراه داشته، مسئله جدی که باید نسبت به حل و فصل آن اهتمام لازم وجود داشته باشد.

 

زالی در بخش دیگری از صحبت های خود به بازدید از منطقه ۲۱ اشاره کرد و افزود: این منطقه توسط دانشگاه علوم پزشکی ایران در طرح شهید سلیمانی پوشش داده می شود. بخشی از این منطقه صنعتی است اما پوشش صد درصدی در این طرح ایجاد شده است. این منطقه ۱۳ محله دارد و پوشش نسبتا کاملی ذیل این طرح ایجاد شده، از ابتدای آذر تا اوایل هفته سوم دی ماه با موفقیت های خوبی در این منطقه مواجه بوده ایم که آمارها نیز این موضوع را تایید می کند.

 

وی تاکید کرد: از کارخانه مینو نیز بازدیدی داشتم. بزرگترین شرکت مویرگی ایران که موفقیت خوبی در آن ایجاد شده و از ۷۰۰۰ نیروی انسانی که در این کارخانه مشغول فعالیت هستند حتی یک مورد فوتی هم نداشته اند، آماری که افتخارآمیز است.

 

وی تصریح کرد: از شرکت سایپا نیز بازدیدی داشتیم و این شرکت نیز توفیقات فراوانی داشته، ۴۳ هزار پرسنل در سه شیفت در این کارخانه مشغول فعالیت هستند که ۱۴ مورد مرگ و میر داشته و عمدتا این مرگ و میرها برای ماه های آغازین بیماری بوده و در غربالگری توفیقات بسیار خوبی داشتند.

 

وی ادامه داد: در اسلامشهر با کمک فرماندار و سایر دستگاه های ذیربط نیز تفاهم بین بخشی ستودنی ایجاد شده و حتی بارقه هایی از اختلاف در طرح شهید سلیمانی دیده نمی شود. ۷۰۰ هزار نفر جمعیت این شهرستان در هشت بلوک تقسیم بندی و با برنامه ریزی همگی مورد رصد و ارزیابی قرار گرفتند که آخرین بلوک آن یعنی شهرک واوان نیز در این بازدید مورد رصد و ارزیابی قرار گرفت که این امر مهم جای تبریک دارد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------