«زبان‌ کووید»: زخم‌های دهانی ممکن نشانه عفونت کروناویروس باشند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,زبان‌ کووید
یک پژوهشگر بریتانیایی می‌گوید زخم‌های دهانی یا به اصطلاح «زبان کووید» را هم ممکن است لازم باشد به فهرست طولانی علائم کروناویروس افزود. 

به گزارش همشهری آنلاین به نقل یواس‌ای تودی تیم اسپکتور، استاد همه‌گیرشناسی ژنتیکی در کینکز کالج لندن می‌گوید از هر پنج نفر از افراد مبتلا به کووید-۱۹ یک نفر دچار علائم کمتر شایعی ماند دانه‌های پوستی می‌ششوند که معمولا در فهرست علائم ذکر شده برای این بیماری بوسیله سازمان‌های بهداشت عمومی مانند مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا وجود ندارد.

 

اسپکتور که یک محقق عضو «بررسی علائم کووید ZOE» است که افراد این کشور را تشویق می‌کند از طریق یک اپلیکیشن علائم کرونای خود را گزارش کنند. به گفته او تورم یا تغییر رنگ زبان یک تظاهر دیگری از بیماری کرونا که او مشاهده کرده است.

 

اسپکتور ماه پیش در توئیتی نوشت: «شمار فزاینده‌ای از زبان‌های کووید و زخم‌های دهانی فعال مشاهده می‌کنم.»

 

او اخیرا عکسی از یک مرد ۳۲ ساله را توئیت کرد که علائمش شامل ماکروگلوسی (بزرگ شدن زبان) بود.

 

به گفته او  متخصصان علت دیگری برای بزرگ شدن زبان او پیدا نکردند.

 

اسپکتور بر مبنای اطلاعات فرستاده شده با اپلیکیشن ZOE می‌گوید علامت «زبان کووید» واقعی است، اما احتمالا نادر است و در کمتر از یک درصد از مبتلایان به کرونا بروز می‌کند.

 

یک گزارش منتشرشده در ژورنال بیماری‌های پوست بریتانیا در بررسی ۶۰۰ بیمار کووید اسپانیایی مشکلات «حفره دهان» را در حدود ۱۲ درصد آنها ذکر کرده است. حدود یک سوم این افراد دچار تورم یا زخم زبان شده بودند.

 

به نظر اسپکتور حدود یک پنجم مبتلایان به کووید-۱۹ دچار علائم کمتر شایع آن می‌شوند که ممکن است در فهرست‌های رسمی علائم بیماری نیامده باشند. او می‌گوید: «اگر علامت عجیب‌وغریبی دارید یا حتی سردرد و خستگی در خانه بمانید!»

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------