راسو و خرگوش‌های بازار ووهان، ناقلان احتمالی کرونا/ پایان همه گیری کرونا در ابتدای ۲۰۲۲



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,سازمان جهانی بهداشت
تیمی از سازمان جهانی بهداشت که درباره منشا ویروس کرونا تحقیق می‌کند، راسوهای سرنواری و خرگوش‌های فروخته شده در بازار چینی گوشت حیوانات را به عنوان ناقل احتمالی این ویروس در انتقال از حیوان به انسان معرفی کرد.

 به گزارش ایسنا، به نقل از نشریه "وال استریت ژورنال" هر دو حیوان در بازار ووهان فروخته شده‌اند و با اولین موارد گزارش شده از شیوع ویروس کرونا در دسامبر ۲۰۱۹ مرتبط هستند. 

 

لاشه منجمد راسوی نواری و خرگوش در این بازار پیدا شده که گرچه پاسخ آزمایش ابتلای خود آنها به ویروس کرونا منفی است اما قادر به انتقال و سرایت این ویروس هستند.

 

به‌رغم این یافته‌ها، تیم محققان سازمان جهانی بهداشت که اخیرا سفری یک ماهه به چین داشته است، گفت به تحقیقات بیشتری نیاز است تا فهرست کاملی از تمام حیواناتی که در این بازار فروخته می‌شوند، ارزیابی شود. زنجیره عرضه فروشندگان این بازار نیز که گوشت حیوانات را زنده و مرده، قانونی و غیرقانونی خرید و فروش می‌کنند باید بررسی شود.

 

این تیم همچنین از چین خواسته است که مراکز نگهداری راسو در کشور را بررسی کند، چرا که چند مورد از شیوع این ویروس در مزارع راسوها در اروپا گزارش شده است.

 

دانشمندان در این مورد که این ویروس در آن بازار از حیوانات به انسان سرایت کرده یا پیش از آن در همه جا شیوع یافته هنوز مطمئن نیستند. آنان معتقدند که این ویروس در اصل در خفاش‌ها ایجاد شده و از طریق گونه‌های جانوری دیگر به انسان‌ها منتقل شده است. بعضی از کارشناسان، تجارت غیرقانونی حیات وحش در چین را نیز در این باره مقصر می‌دانند.

 

از سوی دیگر پکن همواره تاکید کرده است که این ویروس ابتدا در خارج از چین بوده و سپس از طریق مواد غذایی منجمد به کشور وارد شده است. تیم سازمان جهانی بهداشت می‌گوید سایر کشورهای منطقه نیز باید مورد تحقیق قرار گیرند چرا که تایلند و کامبوج هم اخیرا ویروس‌های کرونای مشابهی را شناسایی کرده‌اند.

 

پیتر داسزاک، جانورشناس عضو تیم سازمان جهانی بهداشت به وال استریت ژورنال گفت: به نظرم کاملا ممکن است که حیوانی از مرز عبور کرده باشد، حتی ممکن است که لاشه منجمد حیوانی از آن طرف مرزها به کشور وارد شده باشد.

 

این ویروس می‌تواند در دمای منجمد به زندگی خود ادامه دهد. ولی دوباره گرم و باز شدن پس از انجماد موجب تضعیفش خواهد شد. دانشمندان نمی‌دانند که این ویروس در چنان شرایطی مسری خواهد بود یا نه؟

 

پیتر بن امبارک، دبیر تیم سازمان جهانی بهداشت نیز پیشتر گفته بود بعید است که ویروس کرونا از طریق مواد غذایی منجمد به ووهان رسیده باشد، چرا که در آن زمان شیوع گسترده کووید-۱۹ در هیچ کارخانه تولید مواد غذایی در هیچ جایی از جهان گزارش نشده بود.

 

او در مصاحبه با نشریه «ساینس»، سناریوی خیلی محتمل‌تری را تبیین کرد که بر اساس آن، احتمالا این ویروس از حیوانات وحشی فروخته شده در آن بازار به انسان منتقل شده است، چرا که بسیاری از آن حیوانات نسبت به بیماری‌های وخیم تنفسی آسیب‌پذیر هستند. بعضی از این گونه‌های جانوری نیز در استان‌هایی پرورش یافته‌اند که ویروس کرونا در آنجا در خفاش‌ها شناسایی شده است.

 

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، این تیم در عین حال فرضیه خلق شدن ویروس کرونا در آزمایشگاهی در چین را رد کرد و در مصاحبه مطبوعاتی خود آن را شدیدا نامحتمل دانست.

 

مقام سازمان بهداشت جهانی: پایان همه گیری کرونا در ابتدای ۲۰۲۲ 

یک مدیر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده همه گیری ویروس کرونا تا یک سال دیگر فروکش خواهد کرد.

 

 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,سازمان جهانی بهداشت

به گزارش عصرایران، " هانس کلوگه" مدیر منطقه اروپا سازمان بهداشت جهانی دیروز در مصاحبه با تلویزیون دولتی دانمارک از پایان همه گیری ویروس کرونا تا ابتدای سال ۲۰۲۲ خبر داده است.

 

این مقام سازمان بهداشت جهانی وضعیت شیوع و تحت کنترل بودن ویروس در سال ۲۰۲۱ را در مقایسه با سال ۲۰۲۰ بهتر توصیف کرده است و این وضعیت را مرهون آغاز واکسیناسیون سراسری و اطلاعات بیشتر از ویروس کرونا در مقایسه با سال ۲۰۲۰ عنوان کرده است.

 

او گفته است:" شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۱ هم ادامه خواهد داشت اما به گمان من وضعیت آن تحت کنترل تر از سال ۲۰۲۰ خواهد بود."

 

این مقام سازمان بهداشت جهانی با تاکید بر اینکه "اکنون بدترین سناریوها را پشت سر گذاشته ایم"، تاکید کرده هم اکنون اطلاعات بیشتری در مورد ویروس کرونا در مقایسه با سال ۲۰۲۰ یعنی زمانی که ویروس برای اولین بار شروع به انتشار کرد، وجود دارد.

 

او در عین حال تاکید کرده هیچ کس نمی تواند به طور دقیق آینده همه گیری ویروس کرونا را پیش بینی کند.

 

کلوگه گفته:" این ویروس همچنان شیوع خواهد داشت، اما فکر نمی کنم از ۱ سال آینده به بعد نیاز به اعمال محدودیت های کنونی باشد چون احتمالا شیوع آن فروکش خواهد کرد. این یک پیام خوش بینانه است."

 

کلوگه درباره جهش های ویروس کرونا هم گفته این گونه جهش ها برای ویروس ها طبیعی است اما سرعت جهش های کرونا کمی نگران کننده به نظر می رسد.

 

این مقام سازمان بهداشت جهانی با تاکید بر اینکه سازمان متبوع او با دقت بر تولید واکسن های کرونا در سراسر جهان نظارت دارد، جهش های ویروس را در زمینه بی اثر سازی واکسن نگران کننده ندانست و گفت می شود واکسن ها را با توجه به جهش های ویروس منطبق کرد.

 

هانس کلوگه یکی از مهم ترین چالش های سال جاری میلادی را تداخل حضور اجتماعی واکسن زدگان با افرادی دانست که واکسن دریافت نکرده اند. او گفت:" بزرگترین مشکل هنگامی بروز خواهد کرد که کسانی که واکسینه شده اند در محیطی مشابه با افرادی که واکسن دریافت نکرده اند، قرار بگیرند؛ بنابراین برنامه ریزی یک فاکتور بسیار مهم است."

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------