اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

احتمال تشدید پیک چهارم کرونا با ویروس جهش یافته/ آغاز پیک جدید در خوزستان



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,کرونا
رییس مرکز و پایگاه تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران ضمن تشریح وضعیت کرونا در ایران و اشاره به آغاز پیک جدید اپیدمی در استان خوزستان، گفت: این در حالی است که احتمال تشدید پیک چهارم کرونا متاثر از نوع جهش یافته ویروس وجود دارد. 

دکتر احسان مصطفوی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: آنچه که در مورد تاثیر واریانت انگلیسی بر پیک جدید اپیدمی مطرح می شود نیاز به مطالعات بیشتر و بررسی واریانت‌های ویروس در گردش در کشور دارد که ابتدا بتوانیم مشخص کنیم واریانت انگلیسی و احیانا سایر واریانت های شناخته شده در چه گستره‌ای پخش شده و چه درصدی از ویروسی که در جامعه در حال گردش است را این واریانت تشکیل می دهد. بنابراین؛ اینکه پیک چهارم کرونا متاثر از نوع جهش یافته ویروس باشد محتمل است ولی دانستن شدت این تاثیر نیاز به انجام مطالعات تکمیلی دارد.

 

وی افزود: در چند روز گذشته، به نظر می‌رسد پیک جدید اپیدمی در استان خوزستان شروع شده است و در استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، اصفهان، فارس و سمنان افزایش ملایم از شمار موارد بستری را شاهد بوده‌ایم.

 

مصطفوی درباره دلایل قرمز شدن وضعیت استان خوزستان، بیان کرد: این که دقیقا چه عاملی باعث شده که این اتفاق رخ دهد نیازمند بررسی و تحلیل استانی است و آنچه که ما بر اساس شنیده‌ها از استان مذکور می‌دانیم این است که برخی تجمعات کنترل نشده در این مناطق و مسافرت های کنترل نشده، بستر خیز جدید اپیدمی را فراهم کرده است. این رفتارهای پرخطر مثل حضور در تجمعات، مسافرت غیر ضروری و عدم رعایت پروتکل‌ها موضوعی است که در هر منطقه‌ای رخ دهد بستر خیز بیماری را فراهم می‌کند؛ پس بهتر است برای جلوگیری از وقوع شرایط مشابه خوزستان در سایر استان‌ها رعایت نکات بهداشتی همچنان در اولویت قرار گیرد.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است برگزاری جشنواره فیلم و تئاتر فجر در استان تهران موجب خیز بیماری در این شهر شود؟، تصریح کرد: هر تجمعی می‌تواند بستر گسترش ویروس را فراهم کند و گزارش روزهای اخیر که از ابتلای چند نفر از افرادی که در جشنواره حضور داشتند می تواند موید این موضوع باشد و نمی‌توان گفت تجمعی به این شکل رخ دهد و بستر گسترش ویروس در آن فراهم نمی‌شود.

 

این اپیدمیولوژیست در پاسخ به اینکه آیا احتمال ناقل بودن کسانی که واکسن کرونا دریافت کردند وجود دارد یا خیر؟، اظهار کرد: برای این موضوع هم هنوز پاسخ دقیقی وجود ندارد و هنوز باید افراد واکسینه شده هم از ماسک استفاده کنند تا بتوانیم به پاسخ صریح‌تری برسیم؛ هرچند که ممکن است این موضوع از واکسنی به واکسن دیگر متفاوت باشد. 

 

وی درباره احتمال ورود سایر جهش‌های ویروس کرونا به کشور، گفت: وقتی مراودات بین ‌المللی صورت می‌گیرد، بستر ورود ویروس به کشورها هم فراهم می‌شود و این بستگی دارد ویروس‌های جهش یافته چقدر توانسته باشند در دنیا پخش شوند، در حال حاضر گسترش ویروس جهش یافته انگلیسی بیش از سایر جهش‌ها بوده و از ورود این واریانت به کشور ما هم گزارشاتی وجود دارد. سایر جهش‌های ویروس گسترش محدودتری داشتند اما ورود مسافرین بستری برای گسترش شیوع این واریانت‌ها هست در عین حال نباید از این موضوع غافل شویم که حتی ممکن است واریانت خاص کشور ما هم اتفاق بیفتد و در نتیجه پایش واریانت‌های ویروس در کشور موضوع بسیار حائز اهمیتی است. 

 

مصطفوی درباره آثار اعمال محدودیت تردد در کنترل گسترش بیماری، تاکید کرد: آنچه که به عنوان محدودیت تردد شبانه اعمال می‌شود خاص کشور ما نیست و در کشورهای مختلف اعمال می‌شود و در برخی کشورهای اروپایی این ساعات منع تردد بیش از ساعتی است که در کشور ما اعمال می‌شود. این محدودیت تردد شبانه، زمینه‌ساز آن می‌شود که افراد تا حد امکان کمتر به مهمانی های شبانه و مراکز تجمعی مثل رستوران ها بروند و قطعا این محدودیت‌ها عاملی برای جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس است.

 

وی درباره پپیش‌بینی از وضعیت بیماری در کشور طی روزهای آتی و منتهی به نوروز ۱۴۰۰، افزود: تجربه یک ساله مدیریت کرونا نشان داده است همه چیز دست سیاست‌گذاران و مردم است بنابراین؛ اگر مردم شرایط را عادی نپندارند و فکر نکنند شرایط تحت کنترل است و در عین حال سیاست‌گذاری مناسبی هم داشته باشیم آن وقت انتظار وضعیت عجیب و غیر منتظره‌ای در کشور نخواهیم داشت و شرایط همچنان تحت کنترل است ولی اگر تجمعات و مسافرت‌ها خارج از چارچوب پروتکل‌های اعلامی باشد آن زمان انتظار افزایش موارد بیماری را خواهیم داشت. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------